Zasady odpowiedzialności za brak opłaty elektronicznej za przejazd - Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 2367/23
Odpowiedzialność administracyjna za brak uiszczenia opłaty elektronicznej za przejazd ma charakter obiektywny, niezależny od świadomości kierowcy, a zasada proporcjonalności kar nie wymaga w takich przypadkach zmniejszenia sankcji czy odstąpienia od jej nałożenia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 3301/23 w sprawie ze skargi Z. R. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 7 lutego 2023 r. nr BP.702.1824.2021.1408.BEPO.6695 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drodze krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem 4 lipca 2023 r., VI SA/Wa 3301/23, oddalił skargę Z. R. (dalej: strona, skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: organ, GITD) z dnia 7 lutego 2023 r. nr BP.702.1824.2021.1408.BEPO.6695 w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
W dniu 28 września 2020 r. zarejestrowano przejazd pojazdu samochodowego o numerze rejestracyjnym [...] (samochód ciężarowy) poruszającego się wraz z przyczepą/naczepą o numerze rejestracyjnym [...] przez urządzenie kontrolne o numerze identyfikacyjnym [...] pod numerem ewidencyjnym [...], na odcinku drogi krajowej nr [...] węzeł [...] – węzeł [...] wskazanym w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. W wyniku dokonanej kontroli stacjonarnej stwierdzono, iż użytkownik pojazdu posiada podpisaną z pobierającym opłatę umowę w trybie przedpłaconym. Ponadto ustalono, iż w chwili przejazdu na koncie ww. użytkownika w systemie Viatoll nie znajdowały się dostępne środki na pokrycie należnej opłaty. Na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ustalono, iż dopuszczalna masa całkowita kontrolowanego zespołu pojazdów wynosiła 4599 kg, w tym pojazdu samochodowego - 2799 kg, zaś przyczepy - 1800 kg. W oparciu o dane zgromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców organ ustalił, że właścicielem pojazdu samochodowego w dniu odnotowania naruszenia był skarżący. Pismem z 25 stycznia 2021 r. zawiadomiono stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej podczas ww. przejazdu, pouczając o treści art. 10 § 1 kpa. Pismem z 23 marca 2021 r. organ zawiadomił stronę o zakończeniu gromadzenia materiału dowodowego, załączając wyżej opisane pismo. Powyższe zawiadomienie doręczono w dniu 29 marca 2021 r., jednak pozostało bez odpowiedzi. Mając na względzie powyższe okoliczności decyzją z 14 czerwca 2021 r. nr BEPO.702.1399.2021.1002.04 organ stwierdził, że korzystający z drogi publicznej w dniu 28 września 2020 r. naruszył obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej. Konsekwencją tego było nałożenie na stronę kary pieniężnej w wysokości 1500 zł stosownie do treści art. 13k ust. 1 pkt 2 udp. GIDT po ponownym rozpatrzeniu sprawy decyzją z 7 lutego 2023 r. nr BP. 702.1824.2021.1408.BEPO.6695 utrzymał w mocy decyzję z 14 czerwca 2021 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty