08.11.2024

Zasady udostępniania informacji publicznej przez spółki z ograniczonym udziałem Skarbu Państwa - Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2024 r., sygn. III OSK 600/23

Spółki wykonujące zadania publiczne, zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej, nie są zobowiązane do ujawnienia informacji dotyczących działań marketingowych, które nie stanowią spraw publicznych.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski Protokolant: asystent sędziego Aleksandra Kraus po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia W. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. akt II SAB/Wa 313/22 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia W. z siedzibą w W. na bezczynność P. S.A. z siedzibą w P. w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 3 lutego 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Stowarzyszenia W. z siedzibą w W. na rzecz P. S.A. z siedzibą w P. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. akt II SAB/Wa 313/22 oddalił skargę Stowarzyszenia W. z siedzibą w W. (dalej także jako: Stowarzyszenie) na bezczynność P. S.A. z siedzibą w P. (dalej także jako: Spółka) w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 3 lutego 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Pismem z dnia 3 lutego 2022 r. Stowarzyszenie, na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP, zwróciło się do Spółki o udostępnienie spisu umów zawartych przez nią od początku listopada 2020 roku do końca stycznia 2021 roku oraz od początku listopada 2021 roku do końca stycznia 2022 r. dotyczących reklamy i promocji – w tym publikacji artykułów sponsorowanych oraz tzw. reklam outdoorowych. Stowarzyszenie zaznaczyło, że prosi o wskazanie nazwy kontrahenta, kwoty umowy i przedmiotu umowy w odniesieniu do każdej podpisanej umowy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne