Postanowienie NSA z dnia 24 maja 2024 r., sygn. I OZ 262/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia H. K. i B. S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Wa 1858/23 o odmowie przywrócenia terminu do wniesienia skargi w sprawie ze skargi H. K. i B. S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 sierpnia 2023 r., nr SZ.gn.624.35.2020 w przedmiocie odmowy zmiany decyzji postanawia uchylić zaskarżone postanowienie i przywrócić termin do uzupełnienia braków formalnych skargi
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 15 lutego 2024 r., na podstawie art. 86 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm., dalej: "P.p.s.a."), odmówił H. K. i B. S. przywrócenia terminu do wniesienia skargi na opisaną w sentencji decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W uzasadnieniu Sąd wyjaśnił, że zarządzeniem z 28 września 2023 r. skarżące zostały wezwane do usunięcia braku formalnego skargi poprzez nadesłanie poświadczonego za zgodność z oryginałem lub własnoręcznie podpisanego jednego egzemplarza skargi wraz z załącznikami, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem odrzucenia skargi. Wezwanie zostało prawidłowo doręczone skarżącym 6 października 2023 r. Brak formalny skargi nie został jednak uzupełniony w terminie. Na skutek wydania przez Sąd I instancji postanowienia z 11 grudnia 2023 r. o odrzuceniu skargi, H. K. i B. S. złożyły wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi. W uzasadnieniu skarżące podały, że własnoręcznie podpisany odpis skargi wraz z dowodem uiszczenia opłaty został wysłany 6 października 2023 r. do Sądu omyłkowo za pośrednictwem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Skarżące argumentowały, że błąd ten wynikał z ich niewiedzy i nieznajomości prawa, a nastąpił, ponieważ skarżące zasugerowały się sposobem wnoszenia skargi do sądu administracyjnego za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję. Strony domniemywały zatem, że pismo uzupełniające braki formalne skargi należy wnieść w taki sam sposób jak pismo wszczynające postępowanie sądowo-administracyjne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty