24.09.2024 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.323.2024.2.MR

Prawo do zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dla świadczonych usług obsługi celnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe – w zakresie prawidłowości wystawionej przez Agencję celną faktury (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dla usługi przygotowania dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury wywozu (eksportu) (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dla usługi związanej z przygotowaniem dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury uszlachetniania biernego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy dla usługi sporządzania wniosku o dokonanie sprostowania zgłoszenia celnego dotyczącego procedury związanej z eksportem towaru (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy dla usługi sporządzania wniosku o alternatywne potwierdzenie wyprowadzenia towaru objętego procedurą wywozu związaną z eksportem towaru (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, dla usługi sporządzania wniosków do zgłoszeń celnych eksportowych, o których mowa w pytaniu nr 4 i nr 5 (pytanie oznaczone we wniosku nr 6);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, dla usługi wystawienia i legalizacji świadectwa przewozowego(pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług świadczonych przez Agencję celną w ww. zakresie. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 lipca 2024 r. (wpływ 31 lipca 2024 r.) oraz pismem z 23 sierpnia 2024 r. (wpływ 23 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Agencja celna („Wnioskodawca”), będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą w formie agencji celnej, świadczącej usługi związane z przygotowywaniem zgłoszeń celnych.

Na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez podmiot będący importerem lub eksporterem oraz na podstawie dostarczonych przez niego dokumentów handlowych, między innymi faktur, listu przewozowego, pracownik agencji celnej przygotowuje zgłoszenie celne, które przesyła do oddziału celnego w imieniu mocodawcy.

Pracownikiem wykonującym powyższe czynności jest agent celny, który został wpisany na listę agentów celnych i posiada decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z numerem wpisu, co uprawnia go do wykonywania zawodu agenta celnego.

Agencja celna działa jako przedstawiciel celny w myśl art. 5 pkt 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (dalej „UKC”), gdzie „przedstawiciel celny” oznacza każą osobę ustanowioną przez inną osobę w celu prowadzenia czynności i załatwiania formalności wymaganych przepisami prawa celnego przed organami celnymi.

Zgodnie z art. 18 UKC, przedstawicielstwo może mieć charakter bezpośredniego – w tym przypadku, przedstawiciel celny działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub pośredniego – w tym przypadku przedstawiciel celny działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

Wnioskodawca nie jest związana z mocodawcą żadną inną umową.

Agencja celna świadczy usługi związane z przygotowywaniem dokumentacji i dokonywaniem zgłoszeń celnych do wszystkich procedur przewidzianych w przepisach celnych, między innymi do procedur związanych z eksportem towaru.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 13 marca 2024 r., Dz. U. 2024.361) – ( dalej „u.p.t.u.”), poprzez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Za usługę dotyczącą sporządzenia dokumentacji celnej do procedury wywozu oraz uszlachetniania biernego Agencja celna wystawia fakturę dla zleceniodawcy ze stawką podatku VAT 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 lub pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na fakturze wskazany jest numer zgłoszenia celnego MRN wraz z adnotacją jakiej procedury celnej dotyczy.

Treść wykonanej usługi umieszczonej na fakturze jest następująca „USŁUGA CELNA EX. USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WEDŁUG ZAŁĄCZNIKA (tutaj podane są numery zgłoszeń celnych do procedury eksportu)”.

Jeżeli w zgłoszeniu celnym wprowadzono nieprawidłowe dane, możliwe jest sprostowanie zgłoszenia celnego. Sprostowania można dokonać jeszcze na etapie kontroli zgłoszenia oraz już po zwolnieniu towaru do eksportu. W takiej sytuacji, Agencja celna sporządza odrębny wniosek i składa go do oddziału celnego, a sprostowania dokonuje funkcjonariusz celno -skarbowy. Za sporządzenie wniosku Agencja celna obciąża podmiot, w imieniu którego wykonuje formalności celne.

Agencja celna posiada dokumentację potwierdzającą, że wykonana usługa dotyczyła eksportowanego towaru w postaci:

a)faktura za wykonaną usługę z podanym numerem zgłoszenia eksportowego „USŁUGA SPROSTOWANIA ZGŁOSZENIA EKSPORTOWEGO NUMER”;

b)wniosek, w którym wskazano sposób sprostowania zgłoszenia oraz numer zgłoszenia celnego eksportowego;

c)wydruk z systemu zgłoszeń celnych, potwierdzających zgłoszenie eksportowe oraz zwolnienie towaru przez oddział celny do procedury wywozu.

Zgodnie z art. 41 ust. 6 u.p.t.u., stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzyma dokument, potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Dokumentem takim jest komunikat systemowy oznaczony jako IE-599, który przesyłany jest z urzędu wyprowadzenia towaru przez graniczny urząd celny do urzędu wyjścia (tj. objęcia procedurą wywozu), który z kolei przesyła ten komunikat do eksportera. Jeżeli komunikat nie zostanie odebrany, eksporter może zwrócić się do oddziału celnego o potwierdzenie wyprowadzenia towaru na podstawie przedstawionych przez niego dowodów alternatywnych. Czynności takie w imieniu eksportera wykonuje Agencja celna na zlecenie i z upoważnienia eksportera.

Agencja celna posiada dokumentację potwierdzającą, że wykonana usługa dotyczyła eksportowanego towaru w postaci:

a)faktura za wykonaną usługę z podanym numerem zgłoszenia eksportowego „OPRACOWANIE WNIOSKU (IE599) DO ZGŁOSZENIA MRN nr ”;

b)wniosek, w którym wskazano treść żądania potwierdzenia wyprowadzenia oraz numer zgłoszenia celnego eksportowego;

c)wydruk z systemu zgłoszeń celnych potwierdzających zgłoszenie eksportowe oraz zwolnienie towaru przez oddział celny do procedury wywozu.

Za usługę dotyczącą sporządzenia wniosków po zwolnieniu towarów do procedury wywozu (wyeksportowanych) dotyczących sprostowania zgłoszenia celnego lub potwierdzenia wyprowadzenia towaru, Wnioskodawca wystawia fakturę ze stawką podatku od towarów i usług 23%.

Agencja celna dla zgłoszeń celnych eksportowych sporządza i legalizuje świadectwa przewozowe A.TR lub EUR 1. Świadectwa dotyczą towaru eksportowanego, ponieważ potwierdzają status celny towaru (w przypadku A.TR) lub pochodzenie towaru (w przypadku EUR 1).

Powyższe dokumenty pozwalają na skorzystanie ze środków preferencyjnych, co oznacza, że kontrahent eksportera, na podstawie otrzymanych dokumentów będzie mógł zastosować stawki celne obniżone.

Wnioskodawca posiada specjalne upoważnienie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego do stosowania uproszczonej procedury wystawiania świadectw przewozowych A.TR, natomiast w przypadku świadectw przewozowych EUR.1, sporządza wniosek, gromadzi dokumenty potwierdzające pochodzenie towaru (np. deklaracje dostawcy) i przedkłada wraz ze zgłoszeniem celnym w oddziale celnym, który dokonuje legalizacji.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie reguł preferencyjnego pochodzenia towarów ustanowionych w Umowach, które Unia zawarła z krajami lub grupami krajów, świadectwa przewozowe dołączane są do eksportowanego towaru. Umowy przewidują jednak, aby w specjalnych warunkach doszło do wystawienia świadectwa w trybie retrospektywnym, czyli po wywozie towaru.

W związku z powyższym, Agencja celna wykonuje usługę w zakresie wystawiania i legalizacji świadectw na etapie przygotowywania zgłoszenia celnego do procedury wywozu, jednak może wystąpić sytuacja wystawienia takiego świadectwa już po eksporcie towaru.

Za usługę dotyczącą legalizacji świadectwa EUR 1, Wnioskodawca wystawia fakturę ze stawką podatku od towarów i usług 23%, na fakturze wskazując „Usługa Celna Legalizacja Świadectwa EUR1”.

Za usługę dotyczącą legalizacji świadectwa A.TR, Wnioskodawca wystawia fakturę ze stawką podatku od towarów i usług 23%, na fakturze wskazując „Wypełnienie i legalizacja dokumentu A.TR”.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

1.Czy pełnomocnictwo, na podstawie którego Agencja celna świadczy opisane we wniosku usługi, zostało udzielone Agencji celnej na podstawie zawartej z eksporterem:

a)umowy maklerskiej;

b)umowy agencyjnej;

c)zlecenia i pośrednictwa;

d)innej umowy (jakiej)?

(odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie w odniesieniu do konkretnych czynności będących przedmiotem wniosku).

Odpowiedź Wnioskodawcy: Na podstawie pełnomocnictwa (umowy pośrednictwa) oraz zlecenia mailowego. W pełnomocnictwie Wnioskodawca posiada upoważnienia do następujących czynności:

1)składanie zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego;

2)przygotowywanie niezbędnych dokumentów do odprawy celnej i dokonywanie zgłoszenia celnego;

3)badanie towarów i pobieranie próbek przed dokonaniem zgłoszenia celnego;

4)uiszczanie należności celnych przywozowych lub celnych wywozowych oraz innych opłat;

5)podejmowanie towarów po ich zwolnieniu;

6)wnoszenie odwołania i innych wniosków podlegających rozpatrzeniu przez organy celne, w tym dokonania rejestracji upoważniającego i aktualizowania jego danych w systemie (…);

7)wszystkich czynności określonych w przepisach prawa celnego oraz do rejestracji i aktualizacji naszych danych w SISC (Systemach Informatycznych Służby Celnej);

8)udzielanie substytucji w ramach pełnomocnictwa.

2.Jakie dokładnie dokumenty związane z wykonywanymi na rzecz eksportera usługami związanymi ze sprostowaniem zgłoszenia celnego oraz z alternatywnym wyprowadzeniem towaru posiada Agencja Celna? Czy posiadane dokumenty, jednoznacznie potwierdzają, że wykonane usługi dotyczą konkretnych towarów, będących przedmiotem eksportu (prosimy wymienić te dokumenty)?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Agencja celna posiada następujące dokumenty związane z:

1)usługami sprostowania zgłoszenia celnego:

a)wniosek do organu;

b)zgłoszenie eksportowe MRN;

c)dokumenty stanowiące załączniki do zgłoszenia celnego MRN (faktura eksportowa, list przewozowy, packing list);

2)usługami związanymi z alternatywnym potwierdzaniem wywozu:

a)wniosek do organu;

b)zgłoszenie eksportowe MRN;

c)dokumenty stanowiące załączniki do zgłoszenia celnego MRN (faktura eksportowa, list przewozowy, packing list);

d)alternatywne dowody potwierdzające wyprowadzenie: zgłoszenie celne kraju importu, potwierdzenie dokonania płatności za towar, potwierdzenie odbioru towaru przez kontrahenta w kraju trzecim;

e)komunikat IE599;

3)posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają jakich towarów dotyczą; są to:

a)zgłoszenie celne eksportowe MRN – opis towaru w polu 31, klasyfikacja taryfowa w polu 33;

b)packing list (jeżeli faktura nie spełnia roli specyfikacji);

c)faktura eksportowa.

3.Jakie dokładnie dokumenty związane z wykonywanymi na rzecz eksportera usługami związanymi z wystawianiem i legalizacją świadectwa przewozowego posiada Agencja celna? Czy posiadane dokumenty, jednoznacznie potwierdzają, że wykonane usługi dotyczą konkretnych towarów, będących przedmiotem eksportu (prosimy wymienić te dokumenty)?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Agencja celna posiada następujące dokumenty związane z wystawianiem i legalizacją świadectw przewozowych:

a)zgłoszenie celne eksportowe MRN – opis towaru w polu 31, klasyfikacja taryfowa w polu 33;

b)faktura eksportowa;

c)świadectwo przewozowe – opis towaru, znaki identyfikacyjne towaru;

d)packing list (jeżeli faktura nie spełnia roli specyfikacji);

e)oświadczenie eksportera.

Wyżej wymienione dokumenty jednoznacznie potwierdzają, jakich towarów dotyczą.

Pytania

1.Czy Agencja celna prawidłowo opisuje na fakturze usługę dokonania zgłoszenia eksportowego „USŁUGA CELNA EX. USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WEDŁUG ZAŁĄCZNIKA (tutaj podane są numery zgłoszeń celnych do procedury eksportu)” w celu zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.?

2.Czy dla usługi przygotowania dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury wywozu (eksportu), Agencja celna prawidłowo stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.?

3.Czy dla usługi związanej z przygotowaniem dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury uszlachetniania biernego, Agencja celna prawidłowo stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.?

4.Czy w przypadku sporządzania wniosku o dokonanie sprostowania zgłoszenia celnego dotyczącego procedury związanej z eksportem towaru, Agencja celna może zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u.?

5.Czy w przypadku sporządzania wniosku o alternatywne potwierdzenie wyprowadzenia towaru objętego procedurą wywozu związaną z eksportem towaru, Agencja celna może zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u.?

6.Jeżeli odpowiedź na pytanie 4 i 5 będzie negatywna, czy dla usługi sporządzania wniosków do zgłoszeń celnych eksportowych, Agencja celna może zastosować stawkę 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.?

7.Czy w przypadku wykonania usługi wystawienia i legalizacji świadectwa przewozowego, Agencja celna może zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 1

Agencja celna prawidłowo opisuje usługę na fakturze „USŁUGA CELNA EX. USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WEDŁUG ZAŁĄCZNIKA (tutaj podane są numery zgłoszeń celnych do procedury eksportu)”.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 7 u.p.t.u., jednym z elementów jaki powinna zawierać faktura jest nazwa (rodzaj) towaru lub usługi. W sprawie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-1.4012. 886.2018.1.WN z dnia 25 stycznia 2019 r. stwierdził, że: „przede wszystkim, wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury VAT muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług. Treść art. 106e ust. 1 ustawy określa, jakie elementy powinna zawierać faktura. Są to elementy obligatoryjne, których podanie ma przede wszystkim cel fiskalny. Służą one bowiem do prawidłowego zidentyfikowania dla celów podatkowych strony podmiotowej danej transakcji, rodzaju transakcji, jak również wartości służących do określenia w kwotach bezwzględnych wysokości zobowiązania podatkowego. Podmiot zobowiązany do wystawienia faktury powinien precyzyjnie określić rodzaj »fakturowanej« czynności, tj. podać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi. Źródłem tego obowiązku jest aktualnie art. 106e ust. 1 pkt 7 ustawy. Z treści ww. przepisu wynika jednoznacznie, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi”.

Ponadto w przytoczonej powyżej interpretacji czytamy, że: „Trzeba jednak zauważyć, że elementy faktury określone w przepisach prawa podatkowego nie są jedynymi, które mogą być zamieszczone na dokumencie faktury. Ustawodawca w żaden sposób nie ograniczy prawa podatnika do zamieszczania na fakturach dodatkowych informacji. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby – po wypełnieniu obowiązków nałożonych przez obowiązujące przepisy prawa podatkowego – Wnioskodawca mógł, niezależnie od podania jednolitej pozycji, umieścić w części informacyjnej faktury lub na oddzielnym załączniku do niej dodatkowe informacje skierowane do kontrahenta”.

W analizowanym przypadku, Agencja celna wskazuje na fakturze, że rodzaj wykonanej usługi to „Usługa celna eksportowa” oraz podaje szczegółowe numery zgłoszeń celnych eksportowych, co ma na celu udokumentowanie faktu załatwienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Jeżeli usługa dotyczy niewielkiej ilości zgłoszeń i warunki techniczne pozwalają na zamieszczenie takich ilości słów w formacie faktury, dane te zamieszczane są w fakturze, natomiast w przypadku większej ilości zgłoszeń i ograniczeń technicznych, sporządzany jest odrębny załącznik do faktury. Wskazanie numerów zgłoszeń celnych eksportowych daje możliwość sprawdzenia zarówno przez kontrahenta, jak też przez organy skarbowe, czy podatnik w rzeczywistości wykona usługę eksportową i prawidłowo zastosował stawkę 0%.

Nazwa towaru na fakturze ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży. Sprzedawca jest obowiązany opisać na fakturze każdy towar (usługę) i podać jego nazwę. Umieszczona na fakturze nazwa towaru (usługi) winna być zgodna z będącym przedmiotem sprzedaży towarem (usługą), a nadto powiązanie tej nazwy z ceną ma pozwolić na indywidualne określenie sprzedawanego towaru (usługi). Im większy jest zakres towarów i usług w danej grupie, tym bardziej wymaga on szczegółowego określenia nazwy towaru lub usługi w celu jego prawidłowej identyfikacji. To sprzedawca obowiązany jest dołożyć wszelkich starać, aby nazwa towaru lub usługi w jednoznaczny sposób obejmowała sprzedawany towar lub usługę i umożliwiała ich właściwe przyporządkowanie do stawki podatku. W przypadku, bowiem, gdy dostawa towaru lub świadczenie usługi, np. korzysta z obniżonej stawki podatku VAT, to w interesie podatnika leży udokumentowanie transakcji w sposób, który uprawnia do skorzystania z preferencyjnej stawki podatku. Analiza przepisów regulujących zasady wystawiania faktur pozwala na stwierdzenie, że usługodawca dokumentując wyświadczoną usługę, powinien podać tak nazwę usługi, aby do użytej nazwy możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatkowej i by użyta nazwa była, co do istoty zgodna z będącym przedmiotem sprzedaży świadczeniem. Jednocześnie nazwa usługi na fakturze powinna być tak skonstruowana, aby nabywca na tej podstawie w połączeniu z ceną mógł dokładnie określić jakiego rodzaju usługę zakupił – pismo Dyrektora KIS z 22 maja 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.200. 2017.2.AW.

W ocenie Wnioskodawcy, opis faktury spełnia warunki art. 106e ust. 1 pkt 7 u.p.t.u. i jest wystarczający do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.

Pytanie 2

Agencja celna prawidłowo stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u. dla usługi dotyczącej przygotowywania i składania zgłoszeń celnych do eksportu, tj. wykonuje usługę w postaci załatwiania formalności celnych związanych z organizacją eksportu.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Zgodnie z art. 5 pkt 8 UKC, „formalności celne” oznaczają wszystkie operacje, które muszą zostać załatwione przez daną osobę i przez organy celne w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa celnego.

Wnioskodawca działa jako przedstawiciel celny, a zgodnie z art. 5 pkt 6 UKC, „przedstawiciel celny” jest osobą, ustanowioną przez inną osobę w celu prowadzenia czynności i załatwiania formalności wymaganych przepisami prawa celnego przed organami celnymi.

Jak wynika z powyższych definicji oraz roli jaką w organizacji eksportu pełni Wnioskodawca, jest to osoba prawnie ustanowiona do wykonywania formalności celnych. A zatem, jeżeli te formalności dotyczą eksportu, będą wypełniały warunek zastosowania stawki 0% dla świadczonych w tym zakresie usług.

W myśl art. 5 pkt 2 UKC, przepisy prawa celnego oznaczają ogół aktów prawnych obejmujących:

a)niniejszy kodeks oraz przepisy uzupełniające lub wykonawcze przyjęte na szczeblu unijnym lub krajowym;

b)wspólną taryfę celną;

c)przepisy ustanawiające unijny system zwolnień celnych;

d)umowy międzynarodowe zawierające przepisy z zakresu prawa celnego, jeżeli mają one zastosowanie w Unii.

Przepisy celne przewidują szczególne nazwy dla czynności związanych z organizacją przywozu (importu) lub wywozu (eksportu) towaru, jest to między innymi obejmowanie towaru procedurą celną.

Zgodnie z art. 5 pkt 16 UKC, procedura celna oznacza jedną z następujących procedur, którą zgodnie z przepisami kodeksu można objąć towary:

a)dopuszczenie do obrotu;

b)procedury specjalne;

c)wywóz.

Zgłoszenie celne natomiast oznacza czynność, przez którą osoba w wymaganej formie i w określony sposób wyraża zamiar objęcia towaru określoną procedurą celną, wskazując w stosownych przypadkach wszelkie szczegółowe ustalenia, które mają mieć zastosowanie (art. 5 pkt 12 UKC). Procedura wywozu została opisana w Rozdziale 3 UKC, gdzie zgodnie z art. 269 ust. 1 UKC wskazano, że towary unijne, które mają zostać wyprowadzone poza obszar celny Unii, zostają objęte procedurą wywozu.

Jak wskazano powyżej na treść przepisów dotyczących znaczenia procedury, objęcie towarów procedurą wywozu może nastąpić na podstawie zgłoszenia celnego, czyli formy dokumentu, poprzez którą osoba wyraża zamiar objęcia towaru wskazaną procedurą. Takich czynności dokonuje Wnioskodawca, w związku z czym, w jej ocenie spełnia warunki do zastosowania stawki 0% dla usług związanych z przygotowywaniem i składaniem zgłoszenia celnego do procedury wywozu.

Pytanie 3

Agencja celna prawidłowo stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u., dla usługi dotyczącej przygotowywania i składania zgłoszeń celnych do eksportu dla towarów obejmowanych procedur uszlachetniania biernego.

Zgodnie z art. 269 ust. 1 UKC, towary unijne, które mają zostać wyprowadzone poza obszar celny Unii, zostają objęte procedurą wywozu.

Jak wykazano w poprzednim punkcie, procedura wywozu jest jednoznaczna z eksportem towarów, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług. Objęcie towarów procedurą wywozu może nastąpić na podstawie zgłoszenia celnego, czyli formy dokumentu poprzez którą osoba wyraża zamiar objęcia towaru wskazaną procedurą.

Zgodnie z art. 269 ust. 3 UKC, w przypadkach, o których mowa w art. 269 ust. 2 lit. a, b oraz c, obowiązują formalności dotyczące wywozowego zgłoszenia celnego określone w prawie celnym.

Wskazane przypadki dotyczą:

a)towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego;

b)towarów wyprowadzanych poza obszar celny Unii po tym, jak zostały objęte procedurą końcowego przeznaczenia;

c)towarów dostarczanych, zwolnionych z VAT lub podatku akcyzowego, jako zapasy statku powietrznego lub wodnego, niezależnie od miejsca przeznaczenia tego statku, przy czym niezbędne jest udokumentowanie takich zapasów.

W związku z powyższym, zostają spełnione warunki do zastosowania stawki 0% dla usług związanych z przygotowywaniem i składaniem zgłoszenia celnego do procedury uszlachetniania biernego, bowiem zgodnie z przepisami celnymi formalności dotyczące wywozowego zgłoszenia celnego stosuje się także do procedury uszlachetniania biernego.

Z uznaniem procedury uszlachetniania biernego za eksport towarów w świetle ustawy o podatku od towarów i usług opowiedział się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, gdzie w piśmie nr 0114-KDIP1-2.4012.98.2018.1.MC z dnia 7 marca 2018 r. zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który jako stan faktyczny przedstawi kilka przypadków, a jednym z nich było przemieszczanie w ramach procedury uszlachetniania biernego, gdzie wysyłkę towaru realizowano jako „napraw gwarancyjną”.

Organ w tym przypadku stwierdził, że „Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. W analizowanym przypadku, Wnioskodawca świadczy usługę celną. Przedmiotowa usługa celna jest związana z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium UE. Usługa Wnioskodawcy polega na dokonaniu zgłoszenia celnego eksportowego na podstawie faktury wystawionej przez eksportera i wykonywana jest w zakresie przygotowania przez Wnioskodawcę dokumentu WDT. Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowa usługa związana jest bezpośrednio z organizacją eksportu towarów. Zatem stwierdzić należy, że do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi celnej znajduje zastosowanie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy”.

Pytanie 4 i 5

W zakresie eksportowanego towaru Agencja celna może wykonywać usługi polegające na przygotowaniu i obsłudze dokumentacji związanej z:

1)sprostowaniem zgłoszenia celnego.

2)alternatywnym potwierdzeniem wyprowadzenia towaru.

Wnioskodawca uważa, że wykonywane usługi dotyczą eksportu towaru i dlatego na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u. może zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a)dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu;

b)świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

W myśl art. 83 ust. 2 u.p.t.u., warunkiem opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u. jest prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawa nie definiuje co oznaczają czynności bezpośrednio związane z organizacją eksportu oraz nie wymienia rodzaju usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów.

Opierając się jednak na orzecznictwie należałoby uznać, że są to czynności, które bezpośrednio prowadzą do transakcji eksportu towaru, a w przypadku art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u., są to usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów.

Obsługa wniosku o sprostowanie zgłoszenia celnego dotyczy dokonanej już czynności wywozowej, gdzie organizacja eksportu została zakończona. Towar został już wyprowadzony poza granic UE i często dostarczony do odbiorcy, czego dowodem jest komunikat systemowy IE-599. W związku z powyższym, nie znajdzie tutaj zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.

Podobnie jest w przypadku, kiedy do eksportera nie został dostarczony komunikat IE-599 potwierdzający wyprowadzenie towaru i Agencja celna zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie wyprowadzenia na podstawie dowodów alternatywnych przedstawionych przez eksportera, a dopuszczalnych przez przepisy prawa.

Nie można jednak wykluczyć, że w obu przypadkach usługa dotyczy towarów eksportowanych i ma bezpośredni związek z eksportem towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że wykonana usługa, aby mogła być opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u., muszą zostać spełnione następujące warunki:

1)wykonane usługi są związane bezpośrednio z eksportem towarów;

2)usługi świadczone są na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa;

3)usługi dotyczą towarów eksportowanych;

4)podatnik posiada odpowiednią dokumentację potwierdzającą ww. fakty.

W analizowanym przypadku wszystkie warunki zostają spełnione, bowiem:

1)wniosek dotyczy zgłoszenia celnego eksportowego, zgodnie z którym towar został objęty procedurą wywozu i zwolniony do tej procedury przez oddział celny i w wielu przypadkach wyprowadzony już poza granicę UE;

2)usługi świadczone są na podstawie zlecenia i pośrednictwa;

3)usługa dotyczy towarów eksportowanych, bowiem korekta zgłoszenia oraz potwierdzenie wyprowadzenia obejmuje dane związane z towarem eksportowanym;

4)podatnik posiada dokumentację potwierdzającą, że usługi dotyczą zgłoszenia eksportowego w postaci:

a)wydruku/skanu dokumentu celnego ze specjalnym numerem systemowym MRN;

b)pełnomocnictwa eksportera;

c)zlecenia wykonania usługi od eksportera;

d)wniosku do oddziału celnego ze wskazaniem numeru zgłoszenia eksportowego i przedmiotu sprawy.

Ponadto, podatnik posiada dostęp do systemu komputerowego z możliwością sprawdzenia statusu zgłoszenia celnego w zasobach informatycznych organów KAS.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o VAT stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzania dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Ze względu na brak w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy winna udowadniać, że stawkę 0% zastosowano do czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21, z tym że dokumenty potwierdzające wykonanie tych czynności powinny mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Podatnik, aby skorzystać ze stawki 0% powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

W piśmie 0111-KDIB3-3.4012.200.2021.1.MAZ z dnia 19 lipca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazuje na przykładowe usługi, które są bezpośrednio związane z eksportem towarów jak np. „dostarczanie wszelkiej dokumentacji i informacji niezbędnej kontrahentowi zagranicznemu, czy negocjowanie warunków współpracy z producentem towarów” powołując się przy tym również na pismo z 15 września 2005 r.

Stwierdza również, iż „obok czynności związanych z organizacją transakcji eksportowej (przede wszystkim formalności wywozowych), stawką 0% zostały objęte te czynności, które są bezpośrednio związane z samymi towarami będącymi przedmiotem eksportu. Przepis pkt 21 lit. a obejmuje bowiem stawką 0% usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, które dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu. Należy uznać, że powyższe wyliczenie również ma charakter przykładowy, zatem ze stawki 0% mogą korzystać także inne czynności, niewymienione w przepisie, lecz nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar. (…) Zerową stawką podatku objęte są także czynności świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, które bezpośrednio dotyczą towarów eksportowanych. W przypadku czynności bezpośrednio związanych z eksportem towarów, warunkiem zastosowania stawki 0% jest prowadzenie stosownej dokumentacji, z której będzie wynikać bezpośrednie powiązanie czynności z towarem eksportowanym”.

W ocenie Wnioskodawcy usługi przygotowania dokumentów oraz obsługi wniosku w zakresie np. sprostowania zgłoszenia celnego do procedury wywozu, alternatywnego potwierdzania wyprowadzenia towaru, są związane bezpośrednio z eksportem towarów, świadczone na podstawie pełnomocnictwa i otrzymanego zlecenia od eksportera, jak również Wnioskodawca posiada dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności eksportu zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych przepisami prawa.

W związku z powyższym, do wskazanych usług Wnioskodawca może zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

Pytanie 6

W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli dla usług związanych z przygotowaniem i obsługą dokumentacji po zwolnieniu towarów eksportowanych do procedury wywozu nie można zastosować stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u., to można zastosować tą stawkę 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

W analizowanym przypadku, ustawodawca nie wskazał, jakie czynności należy uznać za czynności bezpośrednio związane z organizacją eksportu, jak również nie wskazał na jakim etapie organizacji eksportu powinny te czynności być wykonywane.

Korekta zgłoszenia celnego lub potwierdzanie wyprowadzenia towaru można zaliczyć zarówno do czynności związanych z wystawianiem dokumentów oraz z załatwianiem formalności celnych.

Aby doszło do sprostowania zgłoszenia, konieczne jest sporządzenie wniosku oraz zebranie dowodów potwierdzających zasadność dokonania sprostowania. Dowodami są odpowiednie dokumenty takie jak faktury, listy przewozowe, świadectwa. Ponadto, do każdego wniosku należy dołączyć dokumenty, które na etapie zgłoszenia stanowiły jego załączniki. Podobna sytuacja występuje w przypadku wniosku o potwierdzenie wyprowadzenia towaru na podstawie dowodów alternatywnych.

Agencja celna działa zgodnie z przepisami prawa celnego w celu dopełnienia wszelkich formalności celnych związanych z eksportem towarów.

Zgodnie z art. 5 pkt 8 UKC, „formalności celne” oznaczają wszystkie operacje, które muszą zostać załatwione przez daną osobę i przez organy celne w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa celnego.

Zgodnie z art. 173 ust. 3 UKC, na wniosek zgłaszającego, w terminie trzech lat od daty przyjęcia zgłoszenia celnego, można wyrazić zgodę na sprostowanie zgłoszenia celnego po zwolnieniu towarów, co umożliwi zgłaszającemu spełnienie obowiązków wynikających z objęcia towarów daną procedurą celną.

Zgodnie z art. 334 ust. 1 lit. c, w związku z art. 335 pkt 2 i 3 rozporządzenia wykonawczego komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, urząd celny wywozu poświadcza wyprowadzenie towarów zgłaszającemu lub eksporterowi między innymi, jeżeli uzna za wystarczające dowody świadczące o tym, że towary opuściły obszar celny Unii.

W związku z powyższym należy uznać, że wykonywane czynności są bezpośrednio związane z organizacją eksportu towarów. Jedyną różnicą jest moment ich dokonania, który występuje w trybie retrospektywnym, czyli już po eksporcie towaru, co jednak, w ocenie Wnioskodawcy, nie powinno stanowić przeszkody do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.

Pytanie 7

W ocenie Wnioskodawcy, dla usług związanych z wypełnieniem i legalizacją świadectw przewozowych A.TR oraz legalizacją świadectw przewozowych EUR 1., Agencja celna może zastosować stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u , jak również na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u. Stawki te może zastosować do usługi świadczonej na etapie zgłoszenia celnego przed wywozem towaru oraz w sytuacji wystawiania świadectwa w trybie retrospektywnym.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a)dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu;

b)świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

W tym miejscu należy kolejny raz wskazać na definicję „formalności celnych”, jaka znajduje się w przepisach prawa celnego.

Zgodnie z art. 5 pkt 8 UKC, „formalności celne” oznaczają wszystkie operacje, które muszą zostać załatwione przez daną osobę i przez organy celne w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa celnego.

Świadczona usługa wypełnia treść powyższych przepisów ze względu na to, że: jeżeli wykonywana jest na etapie przygotowywania zgłoszenia celnego, to stanowi formę czynności związanej z załatwianiem formalności celnych, dotyczących organizacji eksportu. Jeżeli zaś zasady wystawiania świadectw w trybie retrospektywnym przyjąć poprzez analogię do zasad załatwiania formalności celnych, to wystawianie świadectw przewozowych po wyeksportowaniu towaru będzie stanowiło załatwianie formalności na etapie zgłoszenia. Sam fakt sporządzenia dokumentu po fizycznym wyprowadzeniu towaru to tylko czynność materialno-techniczna, która odnosi się do momentu dokonania zgłoszenia celnego, czyli etapu formalności celnych związanych z organizacją eksportu.

Dla przykładu można wskazać przepisy dotyczące wystawiania świadectw A.TR, tj. Decyzję nr 1/2006 Komitetu Współpracy Celnej WE-Turcja z dnia 26 września 2006 r. Zgodnie z art. 15 ww. Decyzji, świadectwa przewozowe A.TR. mogą być wyjątkowo wystawiane po wywozie towarów, których dotyczą, jeżeli: a) nie zostały wystawione podczas wywozu z powodu błędów, nieumyślnych opuszczeń lub nadzwyczajnych okoliczności; lub b) zostanie wykazane i uznane przez organy celne, że świadectwo przewozowe A.TR. zostało wystawione, ale nie zaakceptowane do przywozu z przyczyn technicznych.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 Decyzji, organy celne mogą wystawić świadectwo przewozowe A.TR. z mocą wsteczną wyłącznie po zweryfikowaniu, że informacje zawarte we wniosku dostarczonym przez eksportera są zgodne z informacjami w odpowiedniej ewidencji.

Powyższe potwierdza, że wystawienie świadectwa w trybie retrospektywnym to tylko czynność materialno-techniczna, bowiem dokument ma moc wsteczną, co oznacza, że obowiązuje od momentu dokonania zgłoszenia.

Przepisy dotyczące retrospektywnego wystawiania świadectw zastrzegają, że ten tryb nie może negatywnie wpłynąć na treść przepisu zawartego w art. 7 Decyzji, tj. świadectwo przewozowe A.TR. jest poświadczane przez organy celne państwa eksportującego, gdy objęte nim towary są wywożone. Jest ono udostępniane eksporterowi w momencie, gdy rzeczywisty wywóz dojdzie do skutku lub zostanie zapewniony. To z kolei oznacza, że dokument jest jednym z dokumentów wystawianych w celu dokonania eksportu, podobnie jak list przewozowy, konosament, czy specyfikacja.

Ponadto, przedmiotowe usługi są związane bezpośrednio z eksportem towaru, świadczone na podstawie pośrednictwa i dotyczą towarów eksportowanych, a co za tym idzie jest to zgodne z warunkami określonymi w art. 83 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że Wnioskodawca jest w posiadaniu stosowanej dokumentacji:

a)kserokopii zalegalizowanego świadectwa;

b)kserokopii oświadczenia eksportera ze wskazanym numerem zgłoszenia celnego eksportowego;

c)wydruku/skanu dokumentu celnego ze specjalnym numerem systemowym MRN;

d)pełnomocnictwa eksportera.

W ocenie Wnioskodawcy, aby dopełnić wszelkich formalności związanych z zastosowaniem stawki 0%, należałoby uzupełnić zapisy na wystawianych fakturach w następujący sposób:

Za usługę dotyczącą legalizacji świadectwa EUR 1, Agencja – „USŁUGA CELNA EKSPORTOWA LEGALIZACJA ŚWIADECTWA EUR1 DO MRN NR…”.

Za usługę dotyczącą legalizacji świadectwa A.TR, Agencja celna – „USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WYPEŁNIENIE I LEGALIZACJA DOKUMENTU A.TR DO MRN”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-prawidłowe – w zakresie prawidłowości wystawionej przez Agencję celną faktury (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dla usługi przygotowania dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury wywozu (eksportu) (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dla usługi związanej z przygotowaniem dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury uszlachetniania biernego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy dla usługi sporządzania wniosku o dokonanie sprostowania zgłoszenia celnego dotyczącego procedury związanej z eksportem towaru (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy dla usługi sporządzania wniosku o alternatywne potwierdzenie wyprowadzenia towaru objętego procedurą wywozu związaną z eksportem towaru (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, dla usługi sporządzania wniosków do zgłoszeń celnych eksportowych, o których mowa w pytaniu nr 4 i nr 5 (pytanie oznaczone we wniosku nr 6);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, dla usługi wystawienia i legalizacji świadectwa przewozowego(pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Z kolei w myśl art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego – rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Na mocy art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a)dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b)świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Stosownie art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy stwierdzić należy, że podstawowym warunkiem zastosowania obniżonej 0% stawki podatku jest wykonywanie czynności bezpośrednio związanych z towarami będącymi przedmiotem eksportu. Zatem wszelkie czynności, które nie są bezpośrednio związane z eksportowanym towarem nie mogą korzystać z wyżej wskazanej preferencji.

Jak stanowi art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym do uznania posiadanych przez podatnika dokumentów za dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy jest, aby miały one rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem aby podatnik świadczący usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.

Jak wskazano wyżej stawka podatku 0% znajduje zastosowanie, gdy świadczone usługi polegają na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów (art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy) lub związane są bezpośrednio z eksportem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Agencja celna), będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą w formie agencji celnej świadczącej usługi związane z przygotowywaniem zgłoszeń celnych. Na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez podmiot będący importerem lub eksporterem oraz na podstawie dostarczonych przez niego dokumentów handlowych, między innymi faktur, listu przewozowego, pracownik agencji celnej przygotowuje zgłoszenie celne, które przesyła do oddziału celnego w imieniu mocodawcy. Pracownikiem wykonującym powyższe czynności jest agent celny. Agencja celna działa jako przedstawiciel celny w myśl art. 5 pkt 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (dalej „UKC”). Agencja celna nie jest związana z mocodawcą żadną inną umową. Agencja celna świadczy usługi związane z przygotowywaniem dokumentacji i dokonywaniem zgłoszeń celnych do wszystkich procedur przewidzianych w przepisach celnych, między innymi do procedur związanych z eksportem towaru. Za usługę dotyczącą sporządzenia dokumentacji celnej do procedury wywozu oraz uszlachetniania biernego WEGA-A wystawia fakturę dla zleceniodawcy ze stawką podatku VAT 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 lub pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług. Na fakturze wskazany jest numer zgłoszenia celnego MRN wraz z adnotacją jakiej procedury celnej dotyczy. Treść wykonanej usługi umieszczonej na fakturze jest następująca „USŁUGA CELNA EX. USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WEDŁUG ZAŁĄCZNIKA (tutaj podane są numery zgłoszeń celnych do procedury eksportu). Jeżeli w zgłoszeniu celnym wprowadzono nieprawidłowe dane, możliwe jest sprostowanie zgłoszenia celnego. Sprostowania można dokonać jeszcze na etapie kontroli zgłoszenia oraz już po zwolnieniu towaru do eksportu. W takiej sytuacji Agencja celna sporządza odrębny wniosek i składa go do oddziału celnego, a sprostowania dokonuje funkcjonariusz celno -skarbowy. Za sporządzenie wniosku Agencja celna obciąża podmiot, w imieniu którego wykonuje formalności celne.

Agencja celna w imieniu eksportera występuje również z wnioskiem o potwierdzenie wyprowadzenia towaru oraz o potwierdzenie wywozu towaru na podstawie przedstawionych przez eksportera dowodów alternatywnych. Agencja celna posiada dokumentację potwierdzającą, że wykonana usługa dotyczyła eksportowanego towaru. Ponadto, Agencja celna dla zgłoszeń celnych eksportowych sporządza i legalizuje świadectwa przewozowe A.TR lub EUR 1. Świadectwa dotyczą towaru eksportowanego, ponieważ potwierdzają status celny towaru (w przypadku A.TR) lub pochodzenie towaru (w przypadku EUR 1). Powyższe dokumenty pozwalają na skorzystanie ze środków preferencyjnych, co oznacza, że kontrahent eksportera, na podstawie otrzymanych dokumentów będzie mógł zastosować stawki celne obniżone. Agencja celna posiada specjalne upoważnienie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego do stosowania uproszczonej procedury wystawiania świadectw przewozowych A.TR, natomiast w przypadku świadectw przewozowych EUR.1, sporządza wniosek, gromadzi dokumenty potwierdzające pochodzenie towaru (np. deklaracje dostawcy) i przedkłada wraz ze zgłoszeniem celnym w oddziale celnym, który dokonuje legalizacji. Agencja celna wykonuje usługę w zakresie wystawiania i legalizacji świadectw na etapie przygotowywania zgłoszenia celnego do procedury wywozu, jednak może wystąpić sytuacja wystawienia takiego świadectwa już po eksporcie towaru.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy do opisanych we wniosku usług świadczonych przez Wnioskodawcę, polegających na:

-przygotowaniu dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury wywozu (eksportu);

-przygotowaniu dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury uszlachetniania biernego;

-sporządzaniu wniosku o dokonanie sprostowania zgłoszenia celnego, dotyczącego procedury związanej z eksportem towaru;

-sporządzaniu wniosku o alternatywne potwierdzenie wyprowadzenia towaru objętego procedurą wywozu związaną z eksportem towaru;

-wykonaniu usługi wystawienia i legalizacji świadectwa przewozowego A.TR oraz EUR1,

Agencja celna może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania do ww. czynności stawki podatku, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 5 pkt 2, 6, 8, 12 i 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

-„przepisy prawa celnego” oznaczają ogół aktów prawnych obejmujący:

a)niniejszy kodeks oraz przepisy uzupełniające lub wykonawcze przyjęte na szczeblu unijnym lub krajowym;

b)wspólną taryfę celną;

c)przepisy ustanawiające unijny system zwolnień celnych;

d)umowy międzynarodowe zawierające przepisy z zakresu prawa celnego, jeżeli mają one zastosowanie w Unii;

-„przedstawiciel celny” oznacza każdą osobę ustanowioną przez inną osobę w celu prowadzenia czynności i załatwiania formalności wymaganych przepisami prawa celnego przed organami celnymi;

-„formalności celne” oznaczają wszystkie operacje, które muszą zostać załatwione przez daną osobę i przez organy celne w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa celnego;

-„zgłoszenie celne” oznacza czynność, przez którą osoba w wymaganej formie i w określony sposób wyraża zamiar objęcia towaru określoną procedurą celną, wskazując w stosownych przypadkach wszelkie szczegółowe ustalenia, które mają mieć zastosowanie;

-„procedura celna” oznacza jedną z następujących procedur, którą zgodnie z przepisami kodeksu można objąć towary:

a)dopuszczenie do obrotu;

b)procedury specjalne;

c)wywóz.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca, działając jako przedstawiciel celny w myśl art. 5 ust. 6 UKC, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa (umowy pośrednictwa) oraz zlecenia mailowego, świadczy/będzie świadczył usługi związane z przygotowywaniem zgłoszeń celnych. Wskazane przez Agencję celną usługi polegające na:

-przygotowaniu dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury wywozu (eksportu),

-przygotowaniu dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury uszlachetniania biernego,

-sporządzaniu wniosku o dokonanie sprostowania zgłoszenia celnego, dotyczącego procedury związanej z eksportem towaru,

-sporządzaniu wniosku o alternatywne potwierdzenie wyprowadzenia towaru objętego procedurą wywozu związaną z eksportem towaru;

-wykonaniu usługi wystawienia i legalizacji świadectwa przewozowego A.TR oraz świadectwa przewozowego EUR 1 (wykonanej zarówno na etapie zgłoszenia celnego przed wywozem towaru oraz w sytuacji wystawienia świadectwa w trybie retrospektywnym, czyli po eksporcie towaru),

bez wątpienia związane są z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Ww. usługi są związane bezpośrednio z organizacją eksportu towarów oraz z załatwianiem formalności celnych. Są to bowiem czynności, które muszą zostać wykonane, w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa celnego. Ww. usługi mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której eksport konkretnego towaru będzie udokumentowany w sposób prawidłowy, zgodny z regulacjami celnymi. Jednocześnie, Agencja celna posiada/będzie posiadać dokumenty potwierdzające wykonane przez nią usługi, a posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają/będą potwierdzały, że ww. usługi dotyczą konkretnych towarów, będących przedmiotem eksportu, m.in. faktury eksportowe, listy przewozowe, zgłoszenia eksportowe MRN, komunikaty IE-599, świadectwa przewozowe.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że do świadczonych przez Wnioskodawcę usług obsługi celnej, tj. związanych z załatwianiem formalności celnych, które polegają na:

-przygotowaniu dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury wywozu (eksportu),

-przygotowaniu dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury uszlachetniania biernego,

-sporządzaniu wniosku o dokonanie sprostowania zgłoszenia celnego, dotyczącego procedury związanej z eksportem towaru,

-sporządzaniu wniosku o alternatywne potwierdzenie wyprowadzenia towaru objętego procedurą wywozu związaną z eksportem towaru;

-wykonaniu usługi wystawienia i legalizacji świadectwa przewozowego,

zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Podsumowując, należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest:

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dla usługi przygotowania dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury wywozu (eksportu) (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dla usługi związanej z przygotowaniem dokumentów do dokonania zgłoszenia celnego eksportowego i dokonania formalności celnych przez agenta celnego, gdzie zgłoszenie celne dotyczy procedury uszlachetniania biernego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy dla usługi sporządzania wniosku o dokonanie sprostowania zgłoszenia celnego dotyczącego procedury związanej z eksportem towaru (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy dla usługi sporządzania wniosku o alternatywne potwierdzenie wyprowadzenia towaru objętego procedurą wywozu związaną z eksportem towaru (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, dla usługi sporządzania wniosków do zgłoszeń celnych eksportowych, o których mowa w pytaniu nr 4 i nr 5 (pytanie oznaczone we wniosku nr 6);

-prawidłowe – w zakresie zastosowania przez Agencję celną stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, dla usługi wystawienia i legalizacji świadectwa przewozowego(pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą również wskazania, czy sposób dokumentowania przez Agencje celną usługi dokonania zgłoszenia celnego eksportowego jest prawidłowy.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że to spełnienie warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania stawki 0% do usług świadczonych przez Agencję celną, a nie sposób wystawienia przez nią faktury.

Dokumentowanie czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży, a ustawodawca określił, w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Przede wszystkim, wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury VAT muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług.

Elementy jakie – co do zasady – powinna zawierać faktura wymienione zostały w art. 106e ust. 1 ustawy.

Przepis art. 106e ust. 1 ustawy stanowi, że:

Faktura powinna zawierać:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem;

16)w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:

a)obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub

b)w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty

-wyrazy „metoda kasowa”;

17)w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 – wyraz „samofakturowanie”

18)w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy „odwrotne obciążenie” (…)

Z kolei w myśl art. 106e ust. 5 pkt 2 ustawy:

Faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b – danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14.

Jak wynika z przywołanych przepisów regulujących wystawianie faktur, dokumenty te wystawia podatnik dokonujący sprzedaży towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej transakcji. Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub świadczenia usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Zatem, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że za usługę dotyczącą sporządzenia dokumentacji celnej do procedury wywozu oraz uszlachetniania biernego Agencja celna wystawia fakturę dla zleceniodawcy ze stawką podatku VAT 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 lub pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług. Na fakturze wskazany jest numer zgłoszenia celnego MRN wraz z adnotacją jakiej procedury celnej dotyczy. Treść wykonanej usługi umieszczonej na fakturze jest następująca: „USŁUGA CELNA EX. USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WEDŁUG ZAŁĄCZNIKA (tutaj podane są numery zgłoszeń celnych do procedury eksportu). Z okoliczności sprawy wynika, że wskazanie numerów zgłoszeń celnych eksportowych daje możliwość sprawdzenia zarówno przez kontrahenta, jak też przez organy skarbowe, czy podatnik w rzeczywistości wykona usługę eksportową i prawidłowo zastosował stawkę 0%.

Należy zaznaczyć, że z art. 106e ust. 1 pkt 7 ustawy wynika wprost wymóg wskazania w treści faktury nazwy (rodzaju) towaru lub usługi. Przepis jednak nie określa, na ile szczegółowo należy sprecyzować nazwę towaru lub usługi w treści faktury. Nie ulega jednak wątpliwości, że zobowiązuje on sprzedawcę do wykazania usług/towarów w sposób prawidłowy i zgodny z rzeczywistym zdarzeniem gospodarczym, tak by w sposób bezsporny można było wskazać i umożliwić identyfikację towaru lub usługi będących przedmiotem obrotu gospodarczego.

Należy ponownie podkreślić, że faktura to sformalizowany dokument sporządzany przez sprzedawcę, potwierdzający dokonanie sprzedaży określonych w jej treści towarów, bądź usług i odzwierciedlający rzeczywisty obrót gospodarczy. Podkreślenia wymaga, że to na wystawcy spoczywa obowiązek jej prawidłowego sporządzenia oraz określenia przedmiotu opodatkowania. Oznacza to, że nazwa towaru lub usługi powinna pozostawać w zgodzie ze stanem faktycznym, odzwierciedlając charakter danej czynności. Sprzedawca jest obowiązany opisać na fakturze każdy towar (usługę) i podać jego nazwę. Umieszczona na fakturze nazwa towaru (usługi) winna być zgodna z będącym przedmiotem sprzedaży towarem (usługą), a nadto powiązanie tej nazwy z ceną ma pozwolić na indywidualne określenie sprzedawanego towaru (usługi).

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawne, należy uznać, że faktura wystawiona przez Agencję Celną, która zawiera opis świadczonej usługi, tj.: „USŁUGA CELNA EX. USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WEDŁUG ZAŁĄCZNIKA”, gdzie w załączniku są podane numery zgłoszeń celnych do procedury eksportu, które pozwolą na identyfikację poszczególnych elementów świadczonej usługi celnej eksportowej, jest poprawnie wystawiona.

W związku z powyższym, Agencja celna prawidłowo opisuje na fakturze usługę dokonania zgłoszenia eksportowego „USŁUGA CELNA EX. USŁUGA CELNA EKSPORTOWA WEDŁUG ZAŁĄCZNIKA (tutaj podane są numery zgłoszeń celnych do procedury eksportu)” w celu zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności dotyczy to potwierdzenia prawidłowości wystawiania faktur w zakresie usług związanych z wypełnianiem i legalizacją świadectw przewozowych A.TR oraz legalizacją świadectw przewozowych EUR 1.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne