Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. I FSK 2169/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia NSA Sylwester Golec (spr.), Sędzia WSA (del.) Elżbieta Olechniewicz, , po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 6 września 2023 r. sygn. akt I SA/Lu 648/21 w sprawie ze skargi Gminy R. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2021 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.105.2018.13.MGO w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację z dnia 12 października 2021 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.105.2018.13.MGO w całości, 3) odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania w całości.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu pierwszej instancji.
1.1. Wyrokiem z dnia 6 września 2023 r., sygn. akt I SA/Lu 648/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie po rozpoznaniu skargi Gminy R. (powoływanej dalej jako gmina) uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2021 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (podatek VAT) w zakresie pytania nr 3 (wyrok z uzasadnieniem dostępny jest w bazie CBOSA na stronie orzeczenia.nsa.gov.pl).
1.2. W uzasadnieniu wyroku sąd pierwszej instancji wskazał, że we wniosku o wydanie interpretacji gmina podała, że w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych gmina ma zawrzeć z mieszkańcami – uczestnikami projektu umowy, które będą stanowiły, że w zamian za jednorazową odpłatność uiszczaną przez mieszkańców, gmina wykona na ich rzecz montaż i podpięcie instalacji odnawialnych źródeł energii - instalacji solarnych (dalej jako: OZE) na budynkach należących do uczestników projektu. Na podstawie umowy gmina udostępni mieszkańcom zamontowane instalacje a także przeniesie na nich prawo do własności OZE po upływie określonego czasu, co nastąpi bez odrębnej odpłatności. W ramach przedmiotowej umowy gmina zabezpieczy rzeczową i finansową realizację projektu, na którą składa się wyłonienie wykonawcy instalacji oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustalenie harmonogramu montażu instalacji, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe projektu. Źródłem finansowania projektu będzie dotacja ze środków unijnych i wkład własny gminy i mieszkańców – stanowiący ułamek wartości instalacji. Wysokość dofinansowania należnego gminie ze środków unijnych nie jest uzależniona od faktu występowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców. Dokonanie wpłaty przez mieszkańca będzie warunkiem koniecznym do uczestniczenia w przedmiotowym projekcie oraz pozostawać będzie w bezpośrednim związku ze świadczeniem realizowanych na jego rzecz usług. Niedokonanie przez właściciela/posiadacza nieruchomości wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i skutkować będzie jej rozwiązaniem. Umowa będzie ulegała rozwiązaniu także w przypadku utraty tytułu prawnego do nieruchomości i nierealizowania przez uczestnika projektu postanowień umowy. Gmina po bezkosztowym przekazaniu użytkownikom instalacji OZE do korzystania zgodnie z ich przeznaczeniem nie będzie ponosiła żadnych kosztów związanych z ich eksploatacją.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty