Sygnaliści: Jak opracować i wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych w samorządzie
Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na samorządy obowiązek ustalenia procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jak powinno wyglądać jej opracowanie i wdrożenie w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego – radzi Grzegorz Lubeńczuk, radca prawny z Kancelarii Wyrzykowscy.
Przepisy uchwalonej w czerwcu br. ustawy o ochronie sygnalistów wprowadzają liczne obowiązki związane z przyjmowaniem zgłoszeń o zachowaniach niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa oraz z ochroną osób, które takich zgłoszeń dokonują. Obowiązki te spoczywają m.in. na jednostkach samorządu terytorialnego. Jednym z podstawowych obowiązków w tym zakresie jest ustalenie procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, określanej przez ustawę jako procedura zgłoszeń wewnętrznych.
Obowiązek ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych przez JST
W przypadku JST obowiązki związane z ustaleniem procedury zgłoszeń wewnętrznych mają wykonywać ich jednostki organizacyjne. Procedurę muszą wprowadzić jednostki, na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób, przy czym do osób tych wlicza się nie tylko pracowników, ale także osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy. Ustawa wyłącza jednak całkowicie obowiązek ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych jednostki organizacyjne gmin i powiatów liczących mniej niż 10 tys. mieszkańców.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty