21.05.2024

Postanowienie NSA z dnia 21 maja 2024 r., sygn. II OZ 237/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Rady Miejskiej w Wyszkowie na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 marca 2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 118/24 o przywróceniu terminu do wniesienia skargi w sprawie ze skargi M. B. na uchwałę Rady Miejskiej w Wyszkowie z dnia 21 lipca 2011 r., nr XIII/73/11 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 11 marca 2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 118/24, na podstawie art. 86 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm., dalej jako P.p.s.a.) po rozpoznaniu wniosku M. B. (dalej jako skarżący) o przywrócenie terminu do wniesienia skargi na uchwałę Rady Miejskiej w Wyszkowie z dnia 21 lipca 2011 r., nr XIII/73/11 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przywrócił skarżącemu termin do wniesienia skargi.

Sąd mając na uwadze przesłanki przywrócenia terminu z art. 86 § 1 P.p.s.a. i art. 87 P.p.s.a. wskazał, że rzeczywiście skarżący uchybił terminowi do wniesienia skargi na uchwałę Rady Gminy bowiem wezwał on organ do usunięcia naruszenia prawa w dniu 7 lipca 2023 r., a termin na wniesienie skargi upłynął 5 września 2023 r. Wynikało to brzmienia art. 52 § 3 i 4 P.p.s.a. sprzed nowelizacji dokonanej art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 935), który stanowi, że jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 i 4a, można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu – w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności – do usunięcia naruszenia prawa. Sąd, po wniesieniu skargi, może uznać, że uchybienie tego terminu nastąpiło bez winy skarżącego i rozpoznać skargę. W przypadku innych aktów, jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi i nie stanowi inaczej, należy również przed wniesieniem skargi do sądu wezwać na piśmie właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa. Termin, o którym mowa w § 3, nie ma zastosowania. Ponadto zgodnie z tak określonym brzmieniem art. 101 ust. 1 u.s.g. każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. W myśl art. 53 § 2 P.p.s.a. (w brzmieniu sprzed nowelizacji), w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa. Na tej podstawie Sąd przyjął, że skarga datowana na 16 sierpnia 2023 r., lecz wniesiona 4 października 2023 r. (data nadania w placówce pocztowej), została wniesiona po upływie terminu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne