13.05.2024 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.243.2024.2.LS

Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2024 r. (data wpływu 4 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Y. W., prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Y. W. świadczy usługi na zlecenie przewoźnika lotniczego - firmy A. Sp. z o.o. (zwanej dalej Operatorem), posiadającego flotę małych samolotów odrzutowych w sektorze lotnictwa biznesowego. Są̨ to niewielkie statki powietrzne (do 8 osób) wynajmowane przez klienta w całości, tj. na wyłączność, a nie na zasadzie sprzedaży biletów na miejsca. Podstawą do świadczenia usług na rzecz Operatora jest zawarta pomiędzy Y. W. a A. Sp. z o.o. umowa o współpracy z dnia 18 października 2017 r. Usługi będące przedmiotem klasyfikacji PKWiU polegają na promocji oraz sprzedaży i organizacji operacji lotniczych świadczonych przez Operatora, a także świadczeniu usług brokerskich oraz na nadzorze nad sprzedanymi i/lub zorganizowanymi rejsami, w tym m.in. na bieżących kontaktach z działem operacyjnym, klientem, przygotowywaniem raportów kosztowych z lotów i inne. Usługi, będące przedmiotem ww. klasyfikacji polegają na pośredniczeniu w wynajmie prywatnego samolotu odrzutowego pomiędzy Operatorem a klientem, którym jest broker lotniczy bądź, zdecydowanie rzadziej, klient docelowy. Dodatkowo, są̨ to również̇ usługi o charakterze brokerskim, polegające na podnajmie na zlecenie klienta samolotu spoza floty Operatora, na rynku innych przewoźników lotniczych w sektorze lotnictwa biznesowego. Działalność przewoźnika lotniczego, na którego rzecz usługi świadczy Y. W., polega na organizacji prywatnych lotów na życzenie. Nie ma tutaj mowy o ustalonej siatce połączeń ani sprzedawaniu biletów na przelot, jak ma to miejsce w przypadku regularnych linii rejsowych bądź czarterów turystycznych. Krótko mówiąc, pojawia się klient, który wynajmuje cały samolot na wybraną przez siebie trasę i w dogodnym dla siebie terminie. To od Pani zależy jaki rejs na jakim samolocie Pani sprzeda i jak uda się dołączyć do niego kolejne loty, żeby optymalizować koszty. Y. W. nie wynajmuje własnych statków powietrznych. Bazuje wyłącznie na samolotach, będących w posiadaniu bądź zarzadzaniu Operatora bądź innego przewoźnika w wypadku podnajmu statku powietrznego spoza floty A. Proces wynajmu takiego samolotu rozpoczyna się w momencie otrzymania zapytania z rynku, najczęściej od brokera polskiego lub zagranicznego (na zlecenie klienta docelowego) bądź rzadziej od klienta docelowego. Zadaniem Y. W. jest dopasowanie najodpowiedniejszego samolotu z floty Operatora bądź w przypadku niedostępności floty Operatora (albo niesprawności sprzedanego już samolotu z floty Operatora), wyszukanie najlepszej oferty na rynku innych przewoźników lotniczych i przedłożenie jej klientowi. Jako konsultant przygotowuje Pani ofertę cenową na przelot samolotem (bądź kilka ofert na rożne samoloty z floty albo spoza niej) z uwzględnieniem oczekiwań́ klienta co do rodzaju i wielkości statku powietrznego, ilości pasażerów, opłat lotniskowych na poszczególnych lotniskach, opłat pasażerskich, cateringu na pokładzie, kosztu saloników VIP. Na życzenie klienta pośredniczy Pani również w organizowaniu innych usług związanych z przelotem, takich jak transfery z/na lotnisko, B2B, salonik VIP, tax free, fast track, wjazd auta na płytę̨ lotniska, zlecając wyceny agentom handlingowym. Do zadań́ Y. W. należy również weryfikacja możliwości operacyjnych na konkretnych lotniskach poprzez sprawdzenie z działem operacyjnym kategorii operacyjnej lotniska, długości pasa, godzin otwarcia lotniska. Występuje Pani również do działu operacyjnego z prośbą o sprawdzenie możliwości zasięgowych samolotu na dany rejs. Po przygotowaniu ofert prezentuje je Pani klientowi i czeka na informację zwrotną. Pani zadaniem jest również prowadzenie negocjacji cenowych w taki sposób, aby doprowadzić do sprzedaży lotu po możliwie najwyższej cenie. Przekłada się to bezpośrednio na wynagrodzenie, które otrzymuje Y. W., a które bazuje na prowizji od sprzedaży. Po ustaleniu warunków wykonania lotu, tj. rodzaju samolotu, trasy, daty przelotu, ilości pasażerów oraz usług dodatkowych (saloniki VIP, transfery) jak również ograniczeń́ czasowych i operacyjnych, zawiera Pani umowę z klientem na świadczenie usług lotniczych przez Operatora w imieniu Operatora i o treści z nim uzgodnionej – na podstawie udzielonego Y. W. pełnomocnictwa. Po podpisaniu umowy przystępuje Pani do organizacji lotu, tj. umieszcza lot na wewnętrznej platformie do organizacji rejsów, zbiera od klienta dane pasażerów, preferencje cateringowe, zlecenia usług dodatkowych (saloniki VIP, transfery, inne usługi lotniskowe typu tax free, fast track, usługa B2B, wjazd samochodu na płytę̨ lotniska), wypełnione formularze i dokumenty (niezbędne do wjazdu na terytorium danego kraju). Zanim zwróci się Pani do klienta z prośbą o dostarczenie niezbędnych dokumentów sprawdza, jakie wymagania w stosunku do wjeżdżających pasażerów ma dany kraj. Z takim zestawieniem udaję się̨ Pani do klienta z prośbą o wszystkie potrzebne informacje. Pośredniczy Pani pomiędzy klientem a stewardessą w zamówieniu cateringu na pokład (ustalenie preferencji żywieniowych, wycena i akceptacja kosztów), pomiędzy działem operacyjnym a klientem we wszystkich sprawach operacyjnych, tj.: dopasowanie rozkładu lotu do dostępnych slotów lotniskowych, ustalenie kosztów, potwierdzenie i koordynacja wykonania usług dodatkowych, informowanie klienta o statusie zgód i pozwoleń́. W przypadku, kiedy występuje Pani w roli brokera podnajmującego samolot, dba Pani o przepływ powyższych informacji na linii klient – przewoźnik (inny niż A.). Usługi świadczone na rzecz Operatora obejmują̨ kontakt z załogami lotniczymi, zarówno zatrudnionymi przez Operatora-zleceniodawcę jak i zewnętrznymi, koordynowanie lotu pomiędzy załogą a brokerem i dalej pasażerem w dniu przelotu. Usługi świadczone przez Y. W. obejmują również nadzór nad czasem pracy załóg lotniczych, wymianę i przebazowanie załogi na lotnisko wylotu, wystawianie dokumentów sprzedaży (faktura proforma) oraz kontrolę, zabezpieczenie i windykację płatności za sprzedane rejsy. Do Pani obowiązków należy okresowe, comiesięczne sporządzanie pisemnych raportów sprzedaży z wyszczególnioną trasą i datą lotu, samolotem, ceną, nazwą klienta i przedkładanie ich Operatorowi. Na tej podstawie otrzymuje Pani od Operatora, na którego zlecenie wykonuje usługi, wynagrodzenie. Jego znaczącą̨ część stanowi prowizja wyrażona w procencie od wartości sprzedanych przez Y. W. lotów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne