Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2112/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Ząbkowic Śląskich od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2022 r., sygn. akt IV SAB/Wr 979/21 w sprawie ze skargi F. G. na bezczynność Burmistrza Ząbkowic Śląskich w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej w zakresie inwestycji – budowa basenu krytego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 17 sierpnia 2021 r. F. G. zwrócił się do Burmistrza Ząbkowic Śląskich o udostępnienie informacji publicznej "w zakresie inwestycji: budowa basenu krytego – poprzez udostępnienie kserokopii protokołów odbioru wszystkich branż inwestycji budowy krytego basenu wraz z informacją o kwotach wydatkowanych w ramach realizowanej inwestycji z tytułu usług doradczych i konsultingowych tj. kopie umów o takie doradztwo wraz z kopiami list płac środków wydatkowanych przez gminę na ten cel za okres realizowania inwestycji do chwili obecnej oraz wskazania, czy powołana spółka do obsługi basenu ma zlecone zadania związane z dalszym prowadzeniem inwestycji".
13 września 2021 r. organ udostępnił żądane dokumenty oraz odpowiedział na zadane pytanie.
W piśmie do organu z 27 września 2021 r. skarżący podniósł, że "w kserokopiach protokołów odbioru oraz kwotach wydatkowania w ramach realizowanych inwestycji z tytułu usług doradczych i konsultingowych np. w kopiach umów, protokołów itd., zostały bezprawnie zakryte informacje dotyczące osób je wykonujących". Wezwał organ "do udzielenia mu pełnej informacji bez zasłaniania imion i nazwisk poszczególnych osób odpowiedzialnych z ramienia inwestora za prawidłowość realizacji inwestycji: basen kryty".
W piśmie z 7 października 2021 r. organ stwierdził, że prawo dostępu do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorcy. Wyjaśnił, że ograniczenie dostępu do informacji publicznej w związku z zaistnieniem w/w przesłanek nie musi zawsze polegać na odmowie udostępnienia w formie decyzji, ale może nastąpić poprzez dokonanie anonimizacji danych podlegających ograniczeniu, co miało miejsce w niniejszej sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty