Udostępnianie informacji publicznej po anonimizacji - Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 914/21
Informacja publiczna, której udostępnienie wymaga anonimizacji i związanych z nią zaawansowanych czynności analitycznych, może być uznana za informację przetworzoną, a jej udostępnienie podlega warunkowi wykazania przez wnioskującego szczególnie istotnego interesu publicznego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt: II SA/Lu 327/18 w sprawie ze skargi D.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu z dnia [..] stycznia 2018 r., znak: [..] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt: II SA/Lu 327/18 oddalił skargę D.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu z dnia [..] stycznia 2018 r., znak: [..] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Zaskarżoną decyzją z dnia [..] stycznia 2018 r., znak: [..] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Zamościu utrzymało w mocy decyzję Starosty Janowskiego z dnia [..] grudnia 2017 r., znak: [..] w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej w postaci protokołów zdawczo-odbiorczych dokumentacji wytworzonej w Wydziale [..] Starostwa Powiatowego w Janowie Lubelskim za lata 2000-2010 przekazanej do archiwum Starostwa oraz protokołów ich wypożyczenia innym instytucjom.
Organ uznał, że informacja objęta wnioskiem ma charakter informacji publicznej przetworzonej. Jakkolwiek bowiem organ I instancji prowadzi szereg rejestrów i ewidencji, to nie posiada objętych wnioskiem danych w postaci żądanej przez stronę i musiałby wytworzyć je specjalnie na skutek wniosku. W takiej sytuacji informacja objęta wnioskiem została uznana za informację przetworzoną, której uzyskanie uzależnione jest od istnienia szczególnej istotności informacji dla interesu publicznego. Zdaniem organu, wnioskodawca żądający udostępnienia informacji publicznej przetworzonej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, dla jej uzyskania powinien wykazać nie tylko, że jest ona ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców, ale również, że jej uzyskanie stwarza realną możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego. Tymczasem w niniejszej sprawie wnioskodawczyni utożsamia interes indywidualny z interesem publicznym, nie negując, że informacja, którą chce uzyskać, jest informacją dla jej własnych potrzeb.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
