Wyrok NSA z dnia 28 września 2023 r., sygn. I OSK 1656/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Dariusz Bociarski po rozpoznaniu w dniu 28 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 maja 2021 r. sygn. akt II SA/Łd 192/21 w sprawie ze skargi B. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 25 maja 2021 r. sygn. II SA/Łd 192/21 uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Łodzi z dnia [...] października 2020 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Skargę kasacyjną od wskazanego wyroku wywiodło Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi zaskarżonemu wyrokowi zarzucając:
I. naruszenie prawa materialnego tj. :
1. przepisów art. 3 pkt 1 lit. c tiret 14 i pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2021 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2020 roku poz. 111 z późn. zm. , cyt. dalej jako "ustawa o świadczeniach rodzinnych) w związku z art. 2 pkt 4, pkt 5 i pkt 5a ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jednolity Dz. U. z 2020 roku poz. 808 z późn. zm., obecnie tekst jednolity Dz. U. z 2021 roku poz. 877 z późn. zm., cyt. dalej jako "ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów") w związku z art. 2 i art 32 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 roku Nr 78 poz. 483 z późn. zm., cyt. dalej jako; "Konstytucja RP") w związku z art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ppsa - poprzez jego błędną wykładnię i przyjęcie, że w skład dochodu rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy przy ustaleniu prawa do świadczeń alimentacyjnych od Państwa wchodzą alimenty na rzecz dzieci otrzymywane w roku bazowym (bieżące alimenty), a nie alimenty rozumiane jako spłata długu alimentacyjnego za poprzednie lata (zaległe alimenty), bo uwzględnianie zaległych alimentów jest niezgodne z przepisami art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji RP - w sytuacji gdy brak było podstaw do przyjęcia, że niezgodne z przepisami art. 2 art. 32 ust. 1 Konstytucji RP jest uwzględnianie zaległych alimentów na rzecz dzieci w skład dochodu rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy przy ustaleniu prawa do świadczeń alimentacyjnych od Państwa, bowiem świadczenie alimentacyjne od Państwa jest zależne od kryterium dochodu w rodzinie i stanowi pomoc socjalną Państwa osobom uprawnionym do alimentów tylko gdy przez okres co najmniej dwóch miesięcy jest bezskuteczna egzekucja od zobowiązanego do alimentów, ale nie zastępuje alimentów od zobowiązanego, a więc wobec braku rozróżnienia przez ustawodawcę w skład dochodu rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy przy ustaleniu prawa do świadczeń alimentacyjnych wchodzą wszystkie alimenty na rzecz dzieci, w tym zarówno bieżące jak i zaległe alimenty;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty