23.01.2024 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. I OSK 878/22

Zgodnie z art. 17c ust. 3 i 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawodawca precyzując terminy na złożenie wniosku o świadczenie rodzicielskie, stawia wymóg terminowości, który nie narusza konstytucyjnych zasad ochrony rodziny, macierzyństwa i rodzicielstwa.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Karol Kiczka Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Przybysz (spr.) Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński Protokolant sekretarz sądowy Dominik Więckowski po rozpoznaniu w dniu 23 stycznia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 lutego 2022 r. sygn. akt II SA/Łd 743/21 w sprawie ze skargi L.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia rodzicielskiego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 9 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Łd 743/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi po rozpoznaniu sprawy ze skargi L.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z [...] czerwca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia rodzicielskiego oddalił skargę (pkt 1) oraz przyznał i nakazał wypłacić z funduszu Skarbu Państwa – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi na rzecz radcy prawnego kwotę 240 złotych powiększoną o należny podatek od towarów i usług tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącej z urzędu (pkt 2).

Skargę kasacyjną na powyższe rozstrzygnięcie złożyła L.W., zastępowana przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu, zaskarżając wyrok w całości.

W skardze kasacyjnej zarzucono Sądowi I instancji naruszenie:

I. prawa materialnego poprzez:

a) niezastosowanie art. 193 Konstytucji RP, obligującego Sąd do wystąpienia z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego celem zbadania zgodności art. 17c ust. 3 i 4 oraz art. 24 ust. 9 ustawy o świadczeniach rodzinnych z Konstytucją, w szczególności z art. 18, 71 i 72 Konstytucji RP;

b) błędną wykładnię art. 17c ust. 3 i 4 oraz art. 24 ust. 9 ustawy o świadczeniach rodzinnych, polegającą na uznaniu tych przepisów za zgodne z art. 2, art. 18 oraz art. 71 Konstytucji RP oraz nieuwzględnieniu stosowania przy wykładni przepisów prawa administracyjnego metod wykładni prokonstytucyjnej, to jest wykładni w duchu przepisów konstytucyjnych;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne