Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 2108/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński, Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski, Sędzia WSA (del.) Grzegorz Antas (spr.), Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński, po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 1382/19 w sprawie ze skargi J.R. na decyzję Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 9 października 2019 r. nr OA.7721.23.4.2019 w przedmiocie legalizacji obiektu budowlanego 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz J.R. kwotę 1277 (jeden tysiąc dwieście siedemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 12 lutego 2020 r., II SA/Rz 1382/19 oddalił skargę J.R. na decyzję Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (PWINB) z 9 października 2019 r. nr OA.7721.23.4.2019 w przedmiocie legalizacji obiektu budowlanego.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że wskazaną decyzją PWINB, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), dalej: k.p.a., w wyniku rozpoznania odwołania J.R. od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej: PINB) z 9 lipca 2019 r. znak: PINB.I.501.4.2015.2019, którą ww. organ nałożył na I.K. na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 50 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 ze zm.), dalej: p.b., obowiązek przedstawienia w terminie do 31 października 2018 r. projektu budowlanego zamiennego dotyczącego rozbudowy i nadbudowy budynku mieszkalnego zlokalizowanego na działce nr ew. [...] w C., gm. [...], uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz w razie potrzeby wykonanie określonych czynności celem doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, uchylił w całości zaskarżoną decyzję PINB i umorzył postępowanie prowadzone przed organem I instancji. Uzasadniając powyższą decyzję, organ odwoławczy przedstawił przebieg postępowania prowadzonego w sprawie, wskazując, że decyzja PINB z 9 lipca 2019 r. została wydana w następstwie przeprowadzenia kontroli sądowej decyzji PWINB z 7 grudnia 2015 r. znak OA.7721.23.10.2015, którą utrzymana została w mocy decyzja PINB z 6 października 2015 r. znak PINB.I.501.14.2014.2015 umarzająca jako bezprzedmiotowe postępowanie w sprawie prawidłowości zmiany pokrycia dachowego budynku mieszkalnego zlokalizowanego na działce nr ew. [...] w C. oraz jego nadbudowy i rozbudowy. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 24 listopada 2017 r., II OSK 200/17 uchylił pkt. II wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 19 października 2016 r., II SA/Rz 80/16 o oddaleniu skargi J. R. (w pozostałej części), jak również uchylił zaskarżoną decyzję PWINB oraz poprzedzającą ją decyzję PINB w części dotyczącej nadbudowy i rozbudowy ww. budynku mieszkalnego. Zdaniem PWINB, kontrolowana decyzja PINB nakazująca I.K. przedstawienie projektu budowlanego zamiennego dotyczącego rozbudowy i nadbudowy budynku jest niezasadna, w rozpoznawanej sprawie organ nie stwierdził bowiem naruszenia przepisów techniczno-budowlanych, które wymagałyby wydania przez organ nadzoru budowlanego orzeczenia nakładającego obowiązek wykonania przez inwestora określonych czynności lub robót budowlanych. PWINB zauważył, że w wyroku z 13 listopada 2018 r., II SA/Rz 1202/18 oddalającym sprzeciw J.R. od decyzji PWINB z 18 września 2018 r. znak OA.7721.23.5.2018 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie stwierdził, iż w przypadku zakończenia robót budowlanych zrealizowanych z istotnym odstępstwem od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę możliwe jest nałożenie obowiązku przewidzianego w art. 51 ust. 1 pkt 3 p.b., ale w takim wypadku organ musi jednocześnie nałożyć obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych celem doprowadzenia wykonanych robót do stanu zgodnego z prawem.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty