Wyrok NSA z dnia 19 maja 2023 r., sygn. I OZ 168/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Przybysz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A.R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 stycznia 2023 r., sygn. akt I SA/Wa 2500/22 w zakresie wstrzymania wykonania decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z 30 listopada 2017 r., nr UD-IV-WSZ-SRI/000629/ZZ/2017 oraz postępowania egzekucyjnego w sprawie ze skargi A.R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia z 17 sierpnia 2022 r., nr KOC/4876/Fa/22 w przedmiocie odmowy umorzenia należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 26 stycznia 2023 r., sygn. akt I SA/Wa 2500/22, odmówił skarżącej wstrzymania wykonania decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z 30 listopada 2017 r., nr UD-IV-WSZ-SRI/000629/ZZ/2017, oraz postępowania egzekucyjnego, w sprawie ze skargi A. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 17 sierpnia 2022 r., nr KOC/4876/Fa/22, w przedmiocie odmowy umorzenia należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że zawarte w art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 329 – zwanej dalej "p.p.s.a.") rozumienie "sprawy administracyjnej" nie umożliwia w niniejszej sprawie – dotyczącej odmowy umorzenia należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego – wstrzymania wykonania decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z 30 listopada 2017 r., wydanej w sprawie uznania świadczeń z funduszu alimentacyjnego za nienależnie pobrane i obowiązku ich zwrotu. Między obydwoma wymienionymi sprawami nie zachodzi bowiem tożsamość przedmiotowa i właśnie ze względu na odrębność zakresu przedmiotowego nie można uznać, że tworzą one tę samą sprawę w znaczeniu materialnym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podkreślił ponadto, że zarówno w objętej skargą decyzji z 17 sierpnia 2022 r., jak i poprzedzającej ją decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z 18 lipca 2022 r., organy obu instancji nie badały, czy pobrane przez skarżącą świadczenie z funduszu alimentacyjnego były świadczeniami nienależnie pobranymi. Ta kwestia została ostatecznie ustalona w odrębnym postępowaniu zakończonym decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 21 maja 2018 r. Decyzja ta była przedmiotem kontroli WSA w Warszawie, który wyrokiem z 21 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Wa 1499/18, oddalił skargę A. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 21 maja 2018 r., nr KOC/2227/Fa/18, utrzymującą w mocy decyzję Prezydenta m.st. Warszawy z 30 listopada 2017 r., nr UD-IV-WSZ-SRI/000629/ZZ/2017, w przedmiocie uznania pobranych przez skarżącą świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego za nienależnie pobrane. Pomimo tego, że obie sprawy pozostają ze sobą w związku chronologicznym i podmiotowym, to niewątpliwie rozstrzygnięcia organów podjęte w tym zakresie nie zachowują tożsamości w zakresie podstawy rozstrzygnięcia. Dlatego też w ocenie Sądu I instancji brak było podstaw do zastosowania wobec wnioskodawczyni ochrony tymczasowej, o której mowa w art. 61 § 3 p.p.s.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty