18.04.2024

Postanowienie NSA z dnia 18 kwietnia 2024 r., sygn. II GSK 2322/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marcin Kamiński po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L.K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2023 r., sygn. akt I SAB/Wa 156/23 w sprawie ze skargi L. K. na bezczynność Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przedmiocie podjęcia postępowania o stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 3 sierpnia 2023 r., sygn. akt. I SAB/Wa 156/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę L. K. (skarżący) na bezczynność Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przedmiocie podjęcia postępowania o stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Pismem z 2 czerwca 2023 r. skarżący wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przedmiocie podjęcia postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przez F.P.H.P. Sp. z o.o. we W., zarzucając organowi naruszenie art. 100 w związku z art. 86 ust. 2-4 i art. 101 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (u.o.k.k.). W oparciu o powyższe zarzuty skarżący wniósł o zobowiązanie organu do wydania postanowienia o wszczęciu postępowania celem zbadania zgłoszonych przez skarżącego naruszeń oraz o zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych. Organ dwukrotnie, pismami z 29 września 2022 r. i 2 marca 2023 r., odmówił podjęcia działań w sprawie, wskazując w uzasadnieniu, że zagadnienie nie ma charakteru konsumenckiego. W ocenie skarżącego stanowisko organu jest błędne zarówno merytorycznie, jak i formalnie. Skarżący przedstawił argumentację na poparcie swojego stanowiska.

W odpowiedzi na skargę Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniósł o odrzucenie skargi jako niedopuszczalnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne