Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. II OSK 1857/23
W świetle art. 7 ust. 4 specustawy mieszkaniowej, rada gminy ma uznaniową i planistyczną władzę do decydowania o lokalizacji inwestycji mieszkaniowych, co obejmuje ocenę stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych i możliwości rozwoju gminy na podstawie ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a decyzja o odmowie lokalizacji może być uzasadniona nie tylko formalnymi przesłankami ale również zasadami ładu przestrzennego oraz polityką planistyczną gminy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant starszy asystent sędziego Katarzyna Kasprzyk po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. sp. k. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 kwietnia 2023 r. sygn. akt II SA/Po 943/22 w sprawie ze skargi L. sp. k. z siedzibą w K. na uchwałę Rady Miasta K. z dnia [...] listopada 2022 r. nr [...] w przedmiocie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 kwietnia 2023 r., sygn. akt II SA/Po 943/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę L. spółka komandytowa z siedzibą w K. na uchwałę Rady Miasta Konina z dnia [...] listopada 2022 r., nr [...], którą na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), zwanej dalej "u.s.g.", oraz art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1538), zwanej dalej "specustawą mieszkaniową", odmówiono ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej przy ul. [...] w Koninie.
Sąd wskazał, że z brzmienia art. 7 ust. 4 specustawy mieszkaniowej jasno wynika, że decyzję w sprawie zgody na lokalizację inwestycji mieszkaniowej ustawodawca pozostawił gminie (jej organowi stanowiącemu) w formie uchwały o charakterze uznaniowym. Charakter tej uchwały powoduje, że tylko od kolegialnej woli organu stanowiącego, który korzysta przy tym z pewnej swobody i władztwa planistycznego, zależy czy zgoda na inwestycję mieszkaniową zostanie udzielona. Stanowisko organu powinno zostać umotywowane, tak aby można było uznać, że gmina dołożyła należytej staranności przy ocenie tej przesłanki, a jej działanie nie było arbitralne. Tym niemniej, materia polityki społecznej i gospodarczej organu administracji tylko w ograniczonym zakresie może być przedmiotem kontroli sądów administracyjnych. Rolą sądu jest bowiem ocena, czy rada gminy, podejmując zaskarżoną uchwałę, wykazała, że miała na uwadze stan zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy oraz potrzeby i możliwości rozwoju gminy wynikające ze studium. Sąd wskazał, że o podjęciu uchwały lokalizacyjnej przesądza wiele czynników, to nie ma również ostrych kryteriów naruszenia prawa w tym zakresie poprzez przyjęcie uchwały lub odmowę przyjęcia uchwały (por. wyrok NSA z 8 grudnia 2021 r., II OSK 2090/21; z 20 stycznia 2022 r., II OSK 678/21).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty