29.06.2022

Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. I GSK 2649/18

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 marca 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 1236/17 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 15 grudnia 2016 r., nr SKO.4000-1551/2016 w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu do budżetu miasta oraz umorzenia postępowania oddalono skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 1 marca 2018r. ., sygn. akt V SA/Wa 1236/17 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: Dz.U. z 2022r., poz. 329, dalej: "p.p.s.a.") oddalił skargę Prokuratora Okręgowego w S. (dalej też: "Prokurator") przy udziale M. P. prowadzącej Niepubliczne Przedszkole "S." w S. (dalej też: "uczestnik") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach (dalej też: "SKO", "Kolegium") z 15 grudnia 2016r., nr SKO.4000-1551/2016 w przedmiocie ustalenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.

W dniach 14 kwietnia-6 maja 2015r. w Niepublicznym Przedszkolu "S." w S. prowadzonym przez M. G. (obecnie P.) została przeprowadzona kontrola wykorzystania dotacji budżetowych. Przedmiotem kontroli było sprawdzenie faktycznej liczby dzieci uczęszczających do przedszkola z danymi wykazanymi w miesięcznych rozliczeniach dotacji za lata 2010-2012 oraz prawidłowość wykorzystania dotacji na podstawie dokumentacji finansowo-księgowej kontrolowanej jednostki za lata 2010-2012.

W toku kontroli stwierdzono nieprawidłowości w wykazywanej w informacjach miesięcznych liczbie uczniów i ustalono w związku z tym, iż łączna kwota 6.490,06 zł (w tym: za rok 2010-1.807,52 zł, za rok 2011-2.787,95 zł, za rok 2012-1.831,59 zł) stanowiła dotację pobraną nienależnie. Przy tym dotacja wypłacona Niepublicznemu Przedszkolu "S." w ogólnej kwocie 530.128,48 zł została nieprawidłowo wykorzystana. Na kwotę tę złożyły się: dotacje niewykorzystane w latach 2010-2012 w ogólnej kwocie 504.673,84 zł, w tym wydatki na wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej przedszkole z tytułu pełnienia funkcji dyrektora przedszkola (486.894,94 zł), wydatki nieudokumentowane (13.527,13 zł) oraz składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy zapłacone w styczniu roku następnego (4.251,77 zł); dotacje za lata 2010-2012 wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem w ogólnej kwocie 25.454.64 zł (koszty eksploatacji samochodów osobowych, wydatki na zakup wydawnictw specjalistycznych, odsetki za zwłokę, wydatki na składki ZUS za lata poprzednie).W dniu 1 kwietnia 2016r., M. G. dokonała wpłaty na rzecz przypadającej do zwrotu dotacji wraz odsetkami za zwłokę w łącznej kwocie 10.176,57 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne