10.03.2022

Wyrok NSA z dnia 10 marca 2022 r., sygn. I GSK 2286/18

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. WSA Beata Sobocha-Holc Protokolant Jarosław Poturnicki po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skarg kasacyjnych A. i Prokuratora Okręgowego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 października 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 2753/16 w sprawie ze skarg A. i Prokuratora Okręgowego w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] sierpnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu miasta oddala skargi kasacyjne.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 października 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 2753/16 oddalił skargi A. G. i Prokuratora Okręgowego w Siedlcach na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z 11 sierpnia 2016 r., nr [...]w przedmiocie zwrotu dotacji pobranej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniach 12-26 marca 2014 r. w Niepublicznym Przedszkolu "Siódemka" w Siedlcach została przeprowadzona kontrola wykorzystania dotacji budżetowych przyznanych w latach 2010-2012 przez Miasto Siedlce. Przedmiotem kontroli było sprawdzenie faktycznej liczby dzieci uczęszczających do przedszkola z danymi wykazanymi w miesięcznych rozliczeniach dotacji oraz prawidłowość wykorzystania dotacji na podstawie dokumentacji finansowo - księgowej kontrolowanej jednostki.

W toku kontroli nie stwierdzono niezgodności w ilości uczniów wykazywanych w składanych rozliczeniach, a ilością uczniów wykazanych w dziennikach lekcyjnych. Stwierdzono natomiast, że wydatkowanie dotacji za lata 2010 i 2012 r. nie zostało udokumentowane. Kwota nieudokumentowanych wydatków za rok 2010 wyniosła wg kontrolujących 30.380,93 zł, a za rok 2012 – 166.775,88 zł. Łącznie niewykorzystana dotacja za kontrolowany okres wyniosła 197.156,81 zł. Stwierdzono również, że niezgodnie z przeznaczeniem zostały poniesione wydatki dotyczące zadań organu prowadzącego za lata 2010-2012 stanowiące ogólną kwotę 96.489,96 zł (w tym wydatki na usługi księgowe, odsetki, użytkowanie wieczyste, remonty, zakup artykułów agd i rtv), studia podyplomowe i prowizje. Zakwestionowano wynagrodzenie konserwatora w wysokości 53.268,90 zł, wynagrodzenia za prowadzenie zajęć dodatkowych w ogólnej kwocie 52.995,00 zł. Ponadto stwierdzono, że nie były wydatkami bieżącymi:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne