Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2023 r., sygn. I GSK 1518/22
Oświata
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Sp. z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 26 maja 2022 r. sygn. akt I SA/Rz 219/22 w sprawie ze skargi C. Sp. z o.o. w Ł. na czynność Prezydenta Miasta Rzeszowa w przedmiocie wypłaty zaniżonej kwoty dotacji oświatowej 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; 3. zasądza od Prezydenta Miasta Rzeszowa na rzecz C. Sp. z o.o. w Ł. 1 137 (tysiąc sto trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 26 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Rz 219/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę C. Sp. z o.o. w Ł. (dalej: skarżąca, spółka, strona) na czynność Prezydenta Miasta Rzeszowa (dalej: organ, Prezydent Miasta) w przedmiocie wypłaty zaniżonej kwoty dotacji oświatowej.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Skarżąca złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie skargę na czynność organu – Prezydenta Miasta Rzeszowa w postaci wypłaty zaniżonej kwoty dotacji oświatowej za miesiąc styczeń 2022 r. dla słuchaczy: Szkoły Policealnej C. w R. na kwotę 140 954,68 zł, Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych "Ż." w R. na kwotę 4 518,56 zł, Szkoły Policealnej Medycznej "Ż." w R. na kwotę 53 256,45 zł oraz Szkołę Policealną Opieki Medycznej "Ż." w R. na kwotę 133 979,35 zł. W ocenie spółki skarżącej w związku z kwestionowaną czynnością organu doszło do naruszenia art. 34 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2021 poz. 1930 ze zm., dalej: u.f.z.o.) w zw. z § 10 ust. 9-13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie, czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493, dalej: rozporządzenie) poprzez nieprzekazanie w miesiącu styczniu 2022 r. dotacji w pełnej wysokości, tj. wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na ilość słuchaczy wskazanych przez szkoły, w terminie do 20 stycznia 2022 r. na rachunki bankowe w/w szkół, podczas gdy zostały spełnione wymagane przepisami prawa przesłanki do otrzymania dotacji, a tym samym brak było podstaw do zaniżenia kwoty jej wypłacenia. Skarżąca podniosła, że od 1 do 9 stycznia 2022 r. oraz od 27 do 31 stycznia 2022 r. obowiązywało ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty, a dotacja oświatowa w tym okresie winna być wypłacona na postawie art. 10 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem warunek, o którym mowa w art. 26 ust. 2 i art. 41 ust. 2 tej u.f.z.p. dotyczący uczestnictwa ucznia w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których uczeń nie został zwolniony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustala się w danym miesiącu w odniesieniu do okresu, w którym danego ucznia nie obejmowało ograniczenie funkcjonowania szkoły. Okres ograniczenia funkcjonowania szkoły, nie może być krótszy niż 40% czasu przeznaczonego na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w § 10 ust. 9 rozporządzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty