Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2022 r., sygn. II OSK 1618/21
Uzyskanie zezwolenia na pobyt stały na podstawie polskiego pochodzenia wymaga udokumentowania narodowości polskiej przodków kandydata zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o repatriacji; samo deklarowanie polskiej narodowości bez odpowiednich dokumentów nie jest wystarczające.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lutego 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 2277/20 w sprawie ze skargi T. S. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia 26 maja 2020 r. nr DL.WIIIPO.410.1754.2018.SM w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wyrokiem z dnia 16 lutego 2021 r., sygn. akt IV SA/Wa 2277/20 oddalił skargę T. S. (dalej zwanego skarżącym) na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia 26 maja 2020 r., nr DL.WIIIPO.410.1754.2018.SM w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wojewoda Mazowiecki decyzją z dnia 18 lipca 2017 r. odmówił skarżącemu będącemu obywatelem Ukrainy, udzielenia zezwolenia na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 197 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2018 r. poz. 2094, ze zm.; dalej zwanej ustawą o cudzoziemcach) uznając, że skarżący nie udokumentował, że jedno z jego rodziców lub dziadków albo oboje pradziadków było narodowości polskiej. Podkreślił, że do dnia wydania decyzji nie przedłożył dokumentów, z których wynikałoby, że wypełniła pierwszą z przesłanek określonych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1472, ze zm.; dalej ustawa o repatriacji). Nie spełnia zarazem drugiej z przesłanek, przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o repatriacji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
