Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. I FSK 2189/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka - Medek, Sędzia del. WSA Maja Chodacka (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 czerwca 2021 r. sygn. akt V SA/Wa 2121/20 w sprawie ze skargi B. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2020 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
1.1. Wyrokiem z 2 czerwca 2021r. w sprawie o sygn. akt V SA/Wa 2121/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę B. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2020r. nr 1401-IOA1.4105.148.2020.UB w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym. Wymieniony wyrok oraz pozostałe orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w niniejszym uzasadnieniu publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego: http://orzeczenia.nsa.gov.pl.
1.2. Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu wyroku stwierdził, iż spór w sprawie dotyczy tego, czy samochód marki Mercedes-Benz Viano nr VIN [...], pojemność silnika 2.143 cm3, rok produkcji 2011 w momencie jego przemieszczenia przez skarżącą z terytorium państwa członkowskiego na terytoriom kraju, którą to datę orzekające w sprawie organy ustaliły na 24 marca 2015r., to jest dzień, w którym pojazd przeszedł pierwsze badanie techniczne na terenie kraju, był samochodem osobowym, przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób i winien być klasyfikowany do kodu CN 8703, czy też był samochodem ciężarowym i winien być klasyfikowany do kodu CN 8704. Organy podatkowe przyjęły bowiem, że sporny pojazd, który po raz pierwszy dopuszczony do ruchu drogowego w państwie członkowskim (w Niemczech) w dniu 23 marca 2011r. został zarejestrowany jako ciężarowy, w dniu jego wewnątrzwspólnotowego nabycia przez skarżącą był pojazdem zasadniczo przeznaczonym do przewozu osób (pozycja CN 8703) i ma do niego zastosowanie art. 100 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11, dalej: "ustawa o podatku akcyzowym"), a nie pojazdem ciężarowym (pozycja CN 8704), którego nabycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jak twierdzi skarżąca.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty