Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2022 r., sygn. II OSK 1017/21
Na podstawie art. 9 ust. 3 p.b., uzyskanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych przed formalnym wszczęciem postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę jest prawidłowe, pod warunkiem że ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę uwzględnia to odstępstwo. Organ administracji publicznej jest zobowiązany do dokładnego zbadania wpływu inwestycji na sąsiednie nieruchomości, w tym analizy przesłaniania i nasłonecznienia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 listopada 2020 r. sygn. akt II SA/Łd 813/19 w sprawie ze skargi Z. Z. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 10 listopada 2020 r., II SA/Łd 813/19 oddalił skargę Z. Z. na decyzję Wojewody [...] z [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że Starosta [...] decyzją z [...] lipca 2017 r. nr [...], w wyniku rozpatrzenia wniosku Y. X. z 15 czerwca 2016 r., zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę obejmującego rozbudowę i nadbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchnię zabudowy [...] m2, powierzchnię użytkową [...] m2 i kubaturę [...] m3 do realizacji na działce nr ew. [...], położonej w miejscowości [...], gmina [...].
Decyzja Wojewody [...] z [...] września 2017 r. nr [...] utrzymująca w mocy ww. decyzję Starosty [...], w wyniku rozpoznania skargi Z. Z., została uchylona prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 13 czerwca 2018 r., II SA/Łd 16/18. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd stwierdził, że warunki określone w art. 35 ust. 1 w związku z art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 ze zm.), dalej: p.b., nie zostały spełnione, albowiem organy zaniechały przeprowadzenia wyczerpującego postępowania wyjaśniającego w sprawie. Zdaniem Sądu, nie została dokonana właściwa kontrola projektu zagospodarowania działki z przepisami, w tym z normami techniczno-budowlanymi wynikającymi z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422 ze zm.), dalej: r.w.t. Sąd zwrócił uwagę również na to, że w aktach sprawy brak jest upoważnienia właściwego ministra do wyrażenia przez organ zgody na odstąpienie od warunków techniczno-budowlanych, przez co brak jest też możliwości oceny prawidłowości orzeczenia organu w zakresie delegowanych kompetencji do rozstrzygania w przedmiotowym zakresie. Porównanie dat wydanego postanowienia oraz wniosku inwestora, zdaniem Sądu, pozwala również na formułowanie wątpliwości co do tożsamości przedmiotu udzielonej zgody, skoro postanowienie wydane zostało przed wszczęciem postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę w kontrolowanej sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
