11.05.2022 Podatki

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2022 r., sygn. III FSK 557/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia WSA (del.) Mirella Łent (sprawozdawca), Protokolant Anna Błażejczyk, po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2022 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. [...] S.A. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 12 września 2018 r. sygn. akt I SA/Gd 682/18 w sprawie ze skargi P. [...] S.A. z siedzibą w P. na interpretację indywidualną Wójta Gminy K. z dnia 15 maja 2018 r. nr [...] w przedmiocie opłaty reklamowej 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. [...] S.A. z siedzibą w P. na rzecz Wójta Gminy K. kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sad Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 12 września 2018 r., I SA/Gd 682/18 oddalił skargę P. [...] S.A. z siedzibą w P. na interpretację indywidualną Wójta Gminy K. z dnia 15 maja 2018 r., nr [...] w przedmiocie opłaty reklamowej. Sąd podał, że skarżąca zakwestionowała stanowisko organu co do uznania logotypu O., tabliczki "Sklep 24", jak również stelaża zawierającego dwa obustronne logotypy firm współpracujących ze skarżącą Spółką tj. U. [...] sp. z o.o. i D. [...], jako urządzenia reklamowe, co pozwalało zakwalifikować takie obiekty do kategorii "szyldów". Skarżąca podnosiła, że przedmioty te nie stanowią nośnika "reklamy" w rozumieniu w ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 i 1566), dalej: "u.p.z.p.", ponieważ nie spełniają funkcji promującej (zachwalającej, namawiającej), a jedynie informacyjną wobec braku dodatkowych składników, które miałyby skłonić potencjalnych klientów do zakupu, przez co nie mogą zostać uznane za urządzenie reklamowe ani szyld i nie jest od nich należna opłata reklamowa.

Zdaniem Sądu ustawodawca w jasny sposób zakomunikował, że szyldem jest zarówno tablica jak i urządzenie reklamowe, którego celem jest informowanie o działalności prowadzonej na nieruchomości i szyld może również zawierać takie elementy jak logo, hasło, grafikę. Szyld spełnia bowiem funkcję zarówno informującą jak i zachęcającą. Dlatego logotyp O. umieszczony na pylonie cenowym, logotypy firm umieszczone obustronnie na stelażu, czy wreszcie tablica "Sklep 24" należy zakwalifikować jako urządzenia reklamowe, które niewątpliwie informują i zachęcają potencjalnych klientów do skorzystania z usług stacji. Z treści art. 2 pkt 16d u.p.z.p. wynika, że urządzeniem lub tablicą reklamową nie musi być wyłącznie obiekt zawierający reklamę (a więc element promujący) lecz wystarczające jest zawarcie informacji o działalności prowadzonej na danej nieruchomości.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiodła skarżąca. Zaskarżonemu wyrokowi zarzuciła na podstawie:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne