13.04.2022

Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2022 r., sygn. II OSK 1281/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska-Rzepecka po rozpoznaniu w dniu 13 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 978/18 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 11 grudnia 2018 r., VII SA/Wa 978/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Warszawie oddalił skargę [...] Sp. z o.o. z/s w W. (Spółka) na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (MWINB) z [...] lutego 2018 r., nr [...], w przedmiocie nakazu rozbiórki. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, w dniu 28 listopada 2018 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla [...] ("PINB" lub "organ I instancji") wydał decyzję nr [...] nakazującą Spółce rozbiórkę stacji bazowej telefonii komórkowej wybudowanej na dachu wielorodzinnego budynku mieszkalnego położonego przy ul. [...] w W. Spółka przedstawiła PINB dokumentację dotyczącą inwestycji, jednakże bez zaświadczenia o zgodności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz bez decyzji o warunkach zabudowy i nie uzupełniła jej we wskazanym przez organ terminie. PINB uzasadnił podjętą decyzję tym, że Spółka nie uzyskała pozwolenia na budowę stacji bazowej mimo, iż przeprowadzona inwestycja w postaci wybudowanej stacji bazowej telefonii komórkowej wymagała uzyskania takiej decyzji.

Kolejno w wyroku wskazano, że Spółka złożyła odwołanie od decyzji PINB z [...] listopada 2018 r. zarzucając niewyczerpujące przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Spółka wywodziła, że PINB w decyzji nie wskazał jednoznacznie zakresu i rodzaju urządzeń, które miałyby podlegać rozbiórce i tym samym uniemożliwił wykonanie decyzji, a jej uzasadnienie nie odpowiadało standardom określonym w procedurze administracyjnej i nie wskazywało w wystarczającym stopniu przyczyn nałożenia obowiązku rozbiórki stacji bazowej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne