Wyrok NSA z dnia 4 marca 2022 r., sygn. I OSK 1657/21
Dnia 4 marca 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 maja 2021 r., sygn. akt II SA/Go 253/21 w sprawie ze skargi K.O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2021 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. odstępuje od zasądzenia od K. O. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 maja 2021 r. (sygn. akt II SA/Go 253/21), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim – orzekając na skutek skargi K. O. i na zasadzie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: "p.p.s.a") – uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] oraz decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.
W w/w wyroku Sąd Wojewódzki wskazał na następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
Decyzją z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...], wydaną na wniosek K. O. z dnia 19 listopada 2020 r., Wójt Gminy [...] odmówił wnioskodawczyni przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad babką – G. R.
W motywach decyzji organ powołał się na treść art. 17 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm., dalej: " u.ś.r.") i odnosząc powyższe unormowania do stanu sprawy stwierdził, że nie zostały w tym przypadku spełnione wszystkie przesłanki wymagane w/w przepisami, ponieważ niepełnosprawność G. R. powstała w wieku 70 lat. Wójt Gminy [...] wskazał przy tym na treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. (sygn. akt 38/13), a w którym Trybunał stwierdził wprawdzie, że art. 17 ust. 1b u.ś.r. - w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad dorosłą osobą niepełnosprawną ze względu na moment powstania niepełnosprawności - jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP, ale – jak podkreślił – skoro wyrok ten nie uchylił jednak art. 17 ust. 1b u.ś.r., to przepis ten nadal pozostawał w obrocie prawnym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty