Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2022 r., sygn. II OSK 508/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 17 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [....] S. [...] sp. z o.o. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 października 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 62/18 w sprawie ze skargi [...] S. [...] sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] października 2017 r., znak [...] w przedmiocie nakazu doprowadzenia pomieszczeń do właściwego stanu sanitarno-technicznego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 października 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 62/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] października 2017 r. w przedmiocie nakazu doprowadzenia pomieszczeń do właściwego stanu sanitarno – technicznego.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Zaskarżoną decyzją Główny Inspektor Sanitarny utrzymał w mocy decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [...] z dnia [...] sierpnia 2017 r., zobowiązującą [...] sp. z o.o. w K. (dalej Szpital) do usunięcia nieprawidłowości w stanie sanitarno – technicznym Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii, wskazanych w protokole kontroli z dnia [...] lipca 2017 r.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy stwierdził, że w trakcie czynności kontrolnych przeprowadzonych w dniu [...] lipca 2017 r. przez pracowników Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [...] na szpitalnym Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii stwierdzono niewłaściwy stan sanitarno – techniczny wszystkich pomieszczeń oddziału oraz części sprzętów i wyposażenia. Ustalono, że stwierdzone nieprawidłowości (m.in. zniszczone płytki podłogowe, płytki ścienne z wystającymi elementami instalacji, zniszczone okna, stolarka drzwiowa oraz blaty roboczo - zabiegowe) wpływają na pogorszenie właściwości użytkowych i sprawności technicznej oddziału, a tym samym rodzą trudności w utrzymaniu reżimu sanitarnego oraz zabezpieczenia przeciwepidemicznego. Wykazane uchybienia powodują, że w kontrolowanych pomieszczeniach nie można w skuteczny sposób przeprowadzić procesu mycia i dezynfekcji, co skutkuje naruszeniem art. 22 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1866), dalej "ustawa o zapobieganiu chorobom zakaźnym". Organ uznał, że utrzymanie prawidłowego reżimu sanitarno - higienicznego jest w tej sprawie priorytetem, gdyż zaniechanie niezwłocznego usunięcia nieprawidłowości może stanowić źródło zagrożenia zdrowia i życia zarówno dla pacjentów, jak i personelu placówki medycznej. Odnosząc się do wyznaczonego na 31 grudnia 2017 r. terminu usunięcia nieprawidłowości, organ odwoławczy podniósł, że termin ten jest konsekwencją szczególnego profilu działalności zobowiązanego (udzielanie świadczeń zdrowotnych) oraz charakteru oddziału, na którym stwierdzono nieodpowiedni stan sanitarno - techniczny.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty