Artykuł aktualny na dzień 27-04-2024
08.01.2024 Ubezpieczenia

Umowa zlecenia zawarta z osobą prowadzącą działalność gospodarczą – zasady opłacania składek ZUS

Zasadniczo umowa zlecenia i działalność gospodarcza stanowią oddzielne tytuły do ubezpieczeń społecznych, co w przypadku zbiegu tych tytułów do ubezpieczeń wymaga rozstrzygnięcia, z którego tytułu dana osoba będzie objęta ubezpieczeniami społecznymi. W niektórych przypadkach nie będzie zachodził zbieg tytułów do ubezpieczeń (umowy zlecenia i działalności gospodarczej), lecz tytułem do ubezpieczeń będzie wyłącznie działalność gospodarcza (gdy umowa zlecenia jest wykonywana w ramach tej działalności) albo umowa zlecenia (w przypadku korzystania z tzw. ulgi na start i prowadzenia działalności nieewidencjonowanej).

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które dodatkowo zawierają umowę zlecenia z innym podmiotem, będą opłacały składki albo z każdego tytułu oddzielnie, albo tylko z jednego z nich. Może się też zdarzyć, że składki na ubezpieczenia społeczne będą obowiązkowe z umowy zlecenia i działalności gospodarczej.

Nie dotyczy to sytuacji, w której przedsiębiorca zawiera umowę zlecenia w ramach prowadzonej działalności. Wówczas opłaca składki tylko z działalności gospodarczej (umowa zlecenia nie stanowi odrębnego tytułu do ubezpieczeń).
 

Z punktu widzenia ubezpieczeń istotne jest to, czy przedsiębiorca zawiera umowę zlecenia w ramach prowadzonej działalności, czy nie – tzn. czy przedmiot działalności pokrywa się z zakresem czynności realizowanych na podstawie umowy zlecenia, czy też czynności wykonywane na podstawie umowy zlecenia mają inny charakter niż prowadzona działalność. Znaczenie ma również charakter prowadzonej działalności – czy stanowi ona działalność gospodarczą, która powoduje powstanie obowiązku ubezpieczeń społecznych.

 

1. Umowa zlecenia i działalność gospodarcza – zbieg tytułów do ubezpieczeń

Jeśli przedsiębiorca zawiera umowę zlecenia poza prowadzoną działalnością gospodarczą (której przedmiot nie mieści się w zakresie działalności), wówczas zachodzi zbieg tytułów do ubezpieczeń.

W takim przypadku przedsiębiorca będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym albo z umowy zlecenia, albo z działalności, albo z obu tytułów. Przy rozstrzyganiu zbiegu tytułów należy wziąć pod uwagę, czy przedsiębiorca opłaca składki na zasadach ogólnych, czy korzysta z ulgi w opłacaniu składek. Istotna jest także wysokość wynagrodzenia uzyskiwanego z umowy zlecenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne