Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.936.2023.3.AK
Obowiązki płatnika z tytułu uczestnictwa pracowników Wnioskodawcy w Programie emerytalnym organizowanym przez Bank.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu uczestnictwa pracowników Wnioskodawcy w Programie emerytalnym organizowanym przez Bank z siedzibą w (...).
Uzupełnili go Państwo pismem z 6 grudnia 2023 r. (data wpływu 7 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 18 grudnia 2023 r. (data wpływ 18 grudnia2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim oddziałem instytucji kredytowej - (...) banku X z siedzibą w (...) (dalej: (...) Bank), o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2324 z późn. zm.). W rozumieniu prawa cywilnego Wnioskodawca nie jest podmiotem oddzielnym od (...) Banku. Spółka jako polski rezydent podatkowy podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka zatrudnia pracowników i jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465). Od 1973 roku (...) Bank prowadzi program umożliwiający zgromadzenie oszczędności na okres emerytury zwany Y (dalej: Program). W Programie mogą uczestniczyć pracownicy (...) Banku, a także pracownicy jego oddziałów, w tym pracownicy Wnioskodawcy (dalej: Uczestnicy). Uczestnictwo w Programie nie wynika bezpośrednio z treści zawartych z Wnioskodawcą umów o pracę, ani obowiązujących w Spółce regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania. Zasady funkcjonowania, przystąpienia i uczestnictwa w Programie są określone w regulaminach i dokumentach wewnętrznych przyjętych przez (...) Bank. Celem Programu jest zabezpieczenie emerytalne pracowników a także zapewnienie Uczestnikom udziału w zyskach (...) Banku. Program ma kształtować pozytywne relacje z Uczestnikami, zwiększać ich zaangażowanie w działania (...) Banku i jego oddziałów oraz budować lojalność wobec (...) Banku. Zgodnie z regulaminem Programu, jeśli wyniki finansowe Banku w danym roku finansowym spełniały określone kryteria, (...) Bank przekazywał część osiągniętych zysków na rzecz dedykowanej i utworzonej dla celów funkcjonowania Programu Fundacji (...) z siedzibą w (...) (dalej: Fundacja). Fundacja zarządza otrzymanymi środkami w imieniu Uczestników Programu do czasu wypłaty środków. Znaczna część środków przekazanych Fundacji jest lokowana w akcjach (...) Banku. Pozostałe środki są przeznaczane na zakup, według uznania Fundacji, innych akcji, obligacji lub pozostałych papierów wartościowych. Aktualnie wpłaty na konto Fundacji nie są dalej kontynuowane. W ramach funkcjonowania Programu realizowane są jedynie wypłaty środków zgromadzonych w ramach Programu. W okresie dokonywania wpłat na konto Fundacji, decyzję o dokonaniu wpłaty, a także o jej wysokości podejmował Zarząd (...) Banku. Całkowita wpłata na rzecz Programu była dzielona równo pomiędzy wszystkich Uczestników. W przypadku podjęcia decyzji przez Zarząd Banku o dokonaniu wpłaty na rzecz Fundacji, każdemu Uczestnikowi zatrudnionemu w (...) Banku i jego oddziałach przypisywany był jest jeden udział (jednostka uczestnictwa) proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy Uczestnika w poprzednim roku. Wnioskodawca nie miał bezpośredniego wpływu na zasady funkcjonowania Programu i nie podejmował decyzji o dokonaniu wpłaty na rzecz Fundacji, ani o wysokości takiej wpłaty. Wnioskodawca nie decydował także o przyznaniu ani wysokości przyznanych jednostek uczestnictwa w Programie Uczestnikom będącym pracownikami Wnioskodawcy. Zasady przyznawania jednostek uczestnictwa wynikały bezpośrednio z dokumentów regulujących funkcjonowanie Programu. Wypłata środków z Programu na rzecz Uczestnika następuje nie wcześniej niż po osiągnięciu przez Uczestnika 55 roku życia. Na rok przed osiągnięciem przewidzianego progu wiekowego, Uczestnicy mają możliwość zadecydowania o wypłacie środków w jednej z trzech możliwych konfiguracji:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty