Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.640.2023.1.MH
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzoną gospodarką wodno-kanalizacyjną za pomocą sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, opartego na kryterium ilościowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzoną gospodarką wodno-kanalizacyjną za pomocą sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, opartego na kryterium ilościowym.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Państwa Gmina wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2023 r., poz. 40 z późn. zm.). Realizując większość z tych zadań Państwa Gmina występuje jako organ władzy publicznej, ale prowadzi również działalność gospodarczą polegającą m.in. na dostarczaniu wody oraz odprowadzaniu ścieków. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zborowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, co wynika z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Państwa Gmina świadczy usługi dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków na rzecz osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w szczególności mieszkańcy, przedsiębiorcy czy instytucje z terenu Państwa Gminy, dalej łącznie jako: „Odbiorcy zewnętrzni”) oraz jednostek budżetowych utworzonych przez Państwa Gminę, Urzędu Miejskiego i budynków stanowiących mienie gminne (dalej jako: „Odbiorcy wewnętrzni”). Państwa Gmina nie korzysta w tym zakresie z pomocy (pośrednictwa) jednostki budżetowej, zakładu budżetowego ani żadnego innego podmiotu. Państwa Gmina za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki wystawia Odbiorcom zewnętrznym faktury VAT. Dochody z tego tytułu stanowią dochód Państwa Gminy. Państwa Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT. Tym samym, Państwa Gmina nie działała od momentu centralizacji w charakterze odrębnego od swoich Jednostek organizacyjnych podatnika VAT. Od tego momentu podległe Państwa Gminie Jednostki organizacyjne są obciążane notami księgowymi za dostarczoną wodę oraz odprowadzone ścieki, jako świadczenia niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Udział ilości dostarczonej wody oraz odbieranych ścieków do Jednostek organizacyjnych oraz budynków będących własnością Państwa Gminy (budynki remiz strażackich, świetlic, budynki po byłych szkołach), w całości dostarczonej wody i odebranych ścieków z użyciem gminnej infrastruktury wodociągowej jest na bardzo niskim poziomie. Z dokonanej analizy wynika, że wielkość obrotu ustalonego o faktyczną ilość dostarczonej wody w 2022 roku wyniosła ...m, w tym: wykorzystanego do działalności gospodarczej .... m oraz do działalności inna niż gospodarcza około .... m. Wielkość obrotu ustalonego o faktyczną ilość odebranych ścieków w 2022 roku wyniosła .... m, w tym: wykorzystanego do działalności gospodarczej ..... m oraz do działalności inna niż gospodarcza około ..... m.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty