Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.635.2022.3.JK
Ulga na zabytki.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 3 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 listopada 2022 r. (wpływ 25 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca posiada tytuł prawny, tj. jest właścicielem lokalu mieszkalnego przy ulicy (…). Wnioskodawca jest członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej. Budynek blok, z lokalami mieszkalnymi przy ulicy (…) jest wpisany do wykazu zabytków (…). Wykaz zabytków ujętych w gminnej ewidencji zabytków.
Wspólnota Mieszkaniowa przeprowadzała zgodnie z planem remontów; w roku 2022 r.: 1. remont w okresie styczeń 2022 r.: poziomów wodno-kanalizacyjnych , 2. W chwili obecnej trwa remont elewacji zewnętrznej budynku, zgodnie z wytycznymi i zgodą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytku. Na posiadane prace, Konserwator wydał zaświadczenie.
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, w ramach ulgi można odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. W zakresie definicji tych pojęć, ustęp 12 odsyła do ustawy o ochronie zabytków. Artykuł 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy o ochronie zabytków: - prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz udokumentowanie tych działań: - prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz udokumentowanie tych działań; - roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.: budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego). Wspólnota mieszkaniowa, o której mowa ma rachunek bankowy dedykowany wyłącznie wpłatom na fundusz remontowy. Jeśli zatem Wnioskodawca, w roku podatkowym 2022 , dokonywać będzie wpłat na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej, następnie posiadając dowód wpłaty dokonanych wpłat lub zaświadczenie o wysokości wpłat w roku podatkowym będzie miał prawo do skorzystania z ulgi na zabytek, jeśli wysokość dokonanych przez niego wpłat będzie równa udziałowi jaki posiada w częściach nieruchomości wspólnej. Wnioskodawca posiada jak każdy inny właściciel mieszkania, udział w nieruchomości wspólnej, gdzie przyjmuje się, że udział w nieruchomości wspólnej współwłaściciela lokalu w częściach ułamkowych odpowiada iloczynowi wielkości jego udziału we współwłasności lokalu i wielkości udziału we współwłasności nieruchomości wspólnej przypadającej na ten lokal. Zatem, w tym procencie Wnioskodawca partycypuje w kosztach remontu, ten procent określa koszt poniesiony przez Wnioskodawcę, w koszcie remontu przeprowadzonego przez Wspólnotę Mieszkaniową. Zatem Wnioskodawca odliczy 50 % ulgi na zabytki podstawy od należnego podatku dochodowego PIT w roku 2023 za rok podatkowy 2022.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty