18.10.2022 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.741.2022.1.SJ

Obowiązki płatnika związane z naliczaniem zaliczki na podatek przy dwóch umowach o pracę.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku składania przez pracownika oświadczenia PIT-2 i prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z naliczaniem zaliczki na podatek przy dwóch umowach o pracę. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pracownik Szkoły X zatrudniony jest na dwóch odrębnych umowach o pracę. Każda z umów określa inne warunki pracy i płacy (każda wskazuje wymiar etatu, stanowisko, zakres czynności, wynagrodzenie), czyli dwa stosunki pracy.

Pierwsza umowa o pracę zawarta w dniu 1 maja 2017 r., druga umowa o pracę zawarta 1 października 2021 r. Pracownik ma złożone jedno oświadczenie PIT -2, przy umowie z dnia 1 maja 2017 r.

Płatnik Szkoły, w imieniu którego rozliczenie zaliczek na podatek dochodowy dokonywane jest przez Y posługuje się zapisami ustawy, które traktują o stosunku pracy (nie stosunkach pracy). W przypadku dwóch umów o pracę (określających odrębne warunki pracy i płacy) zawartych z tym samym pracodawcą zastosowano, dla każdego stosunku pracy odrębne rozliczenie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pracownik miał złożone oświadczenie PIT-2 do pierwszej umowy, która zawarta była 1 maja 2017 r. i przy tej umowie stosowano tzw. ulgę podatkową. Kolejną umowę o pracę w Szkole podpisał od 1 października 2021 r.

Pracownik Szkoły kwestionuje poprawność rozliczania zaliczek na podatek dochodowy oddzielnie do dwóch umów o pracę, powołując się na art. 32 pkt 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2. Uważa, że jeżeli jest ten sam płatnik, tj. Szkoła, to nieważne, że ma dwie umowy, jego dochody powinny być zsumowane, tak aby w pełni mógł co miesiąc wykorzystać 1/12 kwoty wolnej od podatku. Pracownikowi wyjaśniono, że zapis art. 32 pkt 2 ustawy nie odnosi się do różnych stosunków pracy, co występuje u pracownika, tj. jest to zapis odnoszący się do standardowej sytuacji, tj. jedna umowa z tym samym pracodawcą. Przepisy wprost nie wskazują jak stosować prawo w wyjątkowych sytuacjach, tj. dwie umowy z tym samym pracodawcą, nie byłoby wątpliwości, gdyby były to dwie umowy z różnymi zakładami. Pracownik uważa, że nie mają znaczenia tu dwie odrębne umowy o pracę, jest jeden płatnik. Nie przyjmuje argumentu, że każda umowa o pracę, to odrębny stosunek pracy. Każda umowa określa odrębne stanowisko pracy i inne składniki wynagrodzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne