Wyrok SN z dnia 23 czerwca 2022 r., sygn. I PSKP 69/21
Nie można twierdzić, że zdarzeniem prawnym jest tylko przedstawienie propozycji dalszego zatrudnienia, bo jest opisane w przepisie art. 165 ust. 7 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej a nie jest nim „milczenie pracodawcy”. Ustawa obejmuje cały krąg podmiotowy zatrudnionych i na mocy ustawy propozycja dalszego zatrudnienia mogła być skierowana do wszystkich dotychczasowych pracowników. Jeśli tak się nie stało, to wobec pracowników, którzy nie otrzymali propozycji dalszego zatrudnienia, brak propozycji zatrudnienia mógł nastąpić tylko ze względu na ocenę przesłanek z art. 165 ust. 7 ustawy, bowiem propozycja musiała uwzględniać posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej pracy lub służby, a także dotychczasowe miejsce zamieszkania. Ocena w tym zakresie była obligatoryjna, co uprawnia stwierdzenie, że powinna też decydować o propozycji dalszego zatrudnienia powoda. Potwierdza to, że brak propozycji pracodawcy nie jest zachowaniem prawnie obojętnym, prowadzącym ex lege do wygaśnięcia stosunku pracy.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Romualda Spyt (przewodniczący)
SSN Zbigniew Korzeniowski (sprawozdawca)
SSN Krzysztof Staryk
w sprawie z powództwa P. G. przeciwko Izbie Administracji Skarbowej w K. o odszkodowanie z tytułu wygaśnięcia stosunku pracy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 23 czerwca 2022 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w K. z dnia 19 grudnia 2019 r., sygn. akt V Pa […],
I. oddala skargę kasacyjną,
II. zasądza od pozwanej na rzecz powoda 240 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
Uzasadnienie
Sąd Rejonowy w K. wyrokiem z 20 marca 2019 r. zasądził od pozwanej Izby Administracji Skarbowej w K. na rzecz powoda P. G. 25.788 zł tytułem odszkodowania z odsetkami w związku z naruszeniem przepisów o wygaśnięciu stosunku pracy. Powód był pracownikiem Urzędu Skarbowego od 2 lipca 1990 r., od 1 kwietnia 2015 r. Izby Skarbowej, a po zmianie Izby Administracji Skarbowej w K. Po wejściu 1 marca 2017 r. ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej powód do 31 maja 2017 r. nie otrzymał od pozwanej propozycji dalszego zatrudnienia. Pozwana nie wskazała jakie były przesłanki i podstawy wyboru powoda do nieprzedstawienia mu propozycji dalszego zatrudnienia. W związku z brakiem propozycji stosunek pracy wygasł 31 sierpnia 2017 r. Powód był inspektorem, komisarzem, naczelnikiem urzędu. Był nagradzany za pracę. W sprawie dochodził przywrócenia do pracy ewentualnie odszkodowania z tytułu niezgodnego z prawem wygaśnięcia stosunku pracy. Sąd Rejonowy wskazał, że powodowi przysługują roszczenia z art. 56 k.p. w związku z art. 63 i 67 k.p. Wynikają z naruszenia przepisów ustawy z 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Zgodnie z art. 165 ust. 7 tej ustawy dyrektor izby administracji skarbowej składał pracownikom do 31 maja 2017 r. pisemną propozycję określającą nowe warunki zatrudnienia, która uwzględniała posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej pracy lub służby, a także dotychczasowe miejsce zamieszkania. Z kolei art. 170 ust. 1 tej ustawy stanowi, że 31 sierpnia 2017 r. wygasają stosunki pracy pracowników, którzy do 31 maja 2017 r. nie otrzymają pisemnej propozycji odkreślającej nowe warunki zatrudnienia, a także po upływie 3 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia propozycji zatrudnienia, jednak nie później niż 31 sierpnia 2017 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty