Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.109.2022.1.JS
Zwolnienie od akcyzy benzyny lotniczej, tankowanej do samolotów wynajmowanych klientom wraz z paliwem
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego zwolnienia od akcyzy benzyny lotniczej, tankowanej do samolotów wynajmowanych klientom wraz z paliwem – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia od akcyzy benzyny lotniczej, tankowanej do samolotów wynajmowanych klientom wraz z paliwem. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na:
- wynajmowaniu niewielkich jednosilnikowych samolotów pilotom posiadającym licencję;
- prowadzeniu lotów szkolnych i doszkalających z użyciem tych samolotów.
W przypadku wynajmu pilot-najemca płaci za wynajem ustaloną stawkę godzinową naliczaną od faktycznego czasu lotu. Cena obejmuje między innymi paliwo na czas lotu. Wnioskodawca, który jest wynajmującym samolot, zapewnia paliwo na czas lotu poprzez tankowanie samolotów na lotnisku bazowym (…).
W żargonie lotniczym funkcjonuje rozróżnienie zasad wynajmu „na mokro” i „na sucho”, tzn. z zapewnieniem paliwa na czas lotu i bez takiego zapewnienia. W pierwszym przypadku najemca nie ponosi kosztów paliwa, ani ryzyka finansowego związanego z wahaniem cen paliwa lub jego zwiększonym zużyciem. W drugim przypadku najemca samodzielnie nabywa paliwo do samolotu, niezależnie od zawartej umowy najmu. Wynajem prowadzony przez Wnioskodawcę jest wynajmem „na mokro”.
Art. 32 Ustawy o podatku akcyzowym (dalej: „Ustawy”) wprowadza zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, z zastrzeżeniem, że zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych. Zdarzeniem przyszłym jest nabywanie przez Wnioskodawcę na lotnisku bazowym i innych lotniskach w kraju benzyny lotniczej, kod CN 2710 12 31, tankowanej bezpośrednio do zbiorników samolotów wynajmowanych przez Wnioskodawcę na zasadzie „na mokro”, tj. wraz z paliwem na czas lotu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty