15.04.2022 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.41.2022.2.MR

w zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% i 8,5% - jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 17 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% i 8,5%.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 marca 2022 r. (data wpływu 22 marca 2022 r.), pismem z 1 kwietnia 2022 r. (data wpływu 1 kwietnia 2022 r.), oraz pismem z 14 kwietnia 2022 r. (data wpływu 14 kwietnia 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni od 6 października 2014 roku prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą „(…)”.

Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „Ustawa PIT”) i od 1 stycznia 2022 roku rozlicza się na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „Ustawa”).

Wnioskodawczyni nie spełnia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz 8 ust.1 Ustawy, tj. w poprzednim roku podatkowym uzyskała przychody ze swojej działalności, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000,00 euro.

Wnioskodawczyni nie opłaca podatku w formie karty podatkowej oraz nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.

Wnioskodawczyni nie osiąga, ani w części, ani w całości przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami.

Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Na wystawianych fakturach opisana jest usługa, a dodatkowo jeżeli usługa jest wykonywana w oparciu o umowę dodawany jest zapis na fakturze: „zgodnie z umową z dnia...”.

Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z tytułu:

1.prowizji uzyskanej ze sprzedaży produktów za pośrednictwem sprzedażowej platformy internetowej,

2.sprzedaży książek w formie papierowej oraz elektronicznej (ebook).

AD. 1

Wnioskodawczyni posiada zawarte umowy z firmami sprzedającymi suplementy diety lub inne produkty związane ze zdrowiem.

Dochód z tytułu tych umów stanowi prowizja od sprzedaży, którą wypłacać będzie zleceniodawca za sprzedaż produktów, które nie są własnością Wnioskodawcy, a zostały sprzedane za pośrednictwem platformy internetowej należącej do zleceniodawcy, która nalicza odpowiednią prowizję za sprzedaż produktów zakwalifikowanych do konta Wnioskodawcy. Współpraca polega na tym, iż Wnioskodawczyni posiada swój indywidualny link referencyjny lub kod (wpisanie kodu dodatkowo zapewnia klientowi zniżkę na produkty zleceniodawcy), po zakupie produktu przy użyciu linku referencyjnego lub wpisaniu przy zakupie kodu przypisanego do Wnioskodawczyni, zleceniodawca nalicza Wnioskodawczyni ustaloną prowizję od takiej sprzedaży. Wnioskodawczyni informuję o swoim linku referencyjnym lub kodzie na swoich mediach społecznościowych lub stronie internetowej, wskazując przy tym, że użycie takiego linku lub kodu pozwala na skorzystanie ze zniżki na produkty zleceniodawcy. W miesięcznych okresach rozliczeniowych zleceniodawca oblicza sprzedaż, którą dokonano z użyciem takiego linku lub kodu i oblicza na podstawie tej sprzedaży należną prowizję, która została ustalona w umowie. Następnie Wnioskodawczyni wystawia na tej podstawie fakturę.

AD. 2

Wnioskodawczyni wydaje samodzielnie napisane przez siebie książki i posiada do nich pełne prawa autorskie. Niektóre książki są zestawem gotowych diet wraz z poradami dotyczącymi zdrowego stylu życia i ich wpływu na stan zdrowia i oferowane są w formie ebooków. Takie diety są wcześniej skomponowane przez Wnioskodawczynię i nie są indywidualnie dostosowywane do odbiorcy.

W ocenie Wnioskodawczyni zarówno zwykłe książki jak i gotowe diety są na tyle zindywidualizowane, że mogą stanowić oddzielny podmiot praw autorskich, które w całości przysługują Wnioskodawczyni. Niektóre z ebooków (sprzedaż tych ebooków stanowi jedynie niewielki procent sprzedaży wszystkich ebooków) zostały stworzone w oparciu o przepisy i zdjęcia potraw przygotowane przez kucharza.

Następnie Wnioskodawczyni w oparciu o te przepisy i zdjęcia napisała książkę, w której nieznacznie zmodyfikowała przepisy oraz w całości według własnego uznania i swojej wizji twórczej ułożyła oraz opisała przepisy, jak również dodała tekst. Wnioskodawczyni dokonuje sprzedaży egzemplarzy książek w formie tradycyjnej (wydrukowane egzemplarze) oraz - przede wszystkim - w formie elektronicznej, jako ebook, którego można pobrać ze strony internetowej Wnioskodawczyni po uiszczeniu płatności. Zakres treści książek odnosi się wprost do przedmiotu działalności Wnioskodawczyni, tj. propagowania zdrowego trybu życia, odżywiania i aktywności fizycznej. Wnioskodawczyni nie sprzedaje praw autorskich do książki, ani nie udziela innym podmiotom licencji na korzystanie z praw autorskich do napisanych przez siebie książek.

Wnioskodawczyni ponosi wszystkie koszty związane ze sprzedażą i wydawaniem książki, takie jak koszty druku, utrzymania strony internetowej czy obsługi systemu płatności.

Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów z tytułu przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp., nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych i telefonicznych), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków, nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych, nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych, nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

1.Wnioskodawczyni wskazała, że wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku.

2.Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie objętym wnioskiem od 6 października 2014 roku, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą „….”.

3.Wnioskodawczyni wskazała, że w poprzednim roku, tj. w roku 2021 rozliczała się w formie podatku liniowego, w rozumieniu art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4.Wnioskodawczyni wskazała, że złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przed 20 lutym 2022 roku.

5.Wnioskodawczyni wskazała, że pierwszy przychód, który chce opodatkować 8.5% i 5.5% stawką ryczałtu powstał w styczniu 2022 roku.

6.Wnioskodawczyni wskazała, że jej zdaniem w zakresie książek drukowanych odpowiednim kodem PKWIU będzie 58.11.12.0 lub 58.11.19.0, natomiast w przypadku e-booków będzie to 58.11.30.0.

a.Wnioskodawczyni wskazała, iż odpowiedź na to pytanie nie jest dla Organu zobowiązująca. Organ w oparciu o przedstawiony stan faktyczny powinien sam przyporządkować opisane usługi do odpowiedniego kodu PKWIU. W związku z powyższym odpowiedź na to pytanie Organ winien traktować jako uzupełnienie stanu prawnego, a nie faktycznego. Powyższe potwierdza m. in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 listopada 2017 roku sygn. akt I FSK 179/16, zgodnie z którym wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i w procesie stosowania prawa przez organy podatkowe podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez te organy. Gdyby symbol PKWIU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach, gdzie od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, bowiem organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej produktu, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w kwestii stawki podatku, (vide wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 sierpnia 2020 roku, sygn. akt I SA/Po 342/20, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 22 maja 2019 roku, sygn. akt I SA/Łd 51/19). Dodatkowo Wnioskodawczyni wskazała, że nie wystąpiła z wnioskiem do GUS o nadanie numeru PKWIU, gdyż odpowiedź GUS nie jest w żaden sposób zobowiązująca, a stanowi jedynie opinię. Jednym z celów złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji jest skorzystanie z jej waloru ochronnego, którego nie uzyskałaby występując z wniosek do GUS.

7.Zdaniem Wnioskodawczyni przychody z tytułu prowizji uzyskanej ze sprzedaży produktów za pośrednictwem sprzedażowej platformy internetowej spełniają definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podkreślić natomiast należy, iż to pytanie organu dotyczy stanu prawnego, a nie faktycznego, a w rezultacie odpowiedź na to pytanie powinna zostać potraktowana jako uzupełnienie stanu prawnego, a nie faktycznego.

8.Zdaniem Wnioskodawczyni przychody z tytułu prowizji uzyskanej ze sprzedaży produktów za pośrednictwem sprzedażowej platformy internetowej nie spełniają definicji działalności usługowej w zakresie handlu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni podkreśliła, iż to pytanie organu dotyczy stanu prawnego, a nie faktycznego, a w rezultacie odpowiedź na to pytanie powinna zostać potraktowana jako uzupełnienie stanu prawnego, a nie faktycznego.

9.Wnioskodawczyni wskazała, że na żadnym etapie nie nabywa suplementów diety, a zatem również ich nie sprzedaję, gdyż nie jest na żadnym etapie ich właścicielem, a nawet nie dysponuje tymi towarami jak właściciel.

10.Zdaniem Wnioskodawczyni w jej sprawie nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

11.Zdaniem Wnioskodawczyni przychody z tytułu sprzedaży książek w formie papierowej oraz elektronicznej (ebook) spełniają definicję działalności wytwórczej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni podkreśliła, że to pytanie organu dotyczy stanu prawnego, a nie faktycznego, a w rezultacie odpowiedź na to pytanie powinno zostać potraktowane jako uzupełnienie stanu prawnego, a nie faktycznego.

12.Zdaniem Wnioskodawczyni przychody z tytułu sprzedaży książek w formie papierowej oraz elektronicznej (e-book) nie spełniają definicji działalności usługowej myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni podkreśliła, że to pytanie organu dotyczy stanu prawnego, a nie faktycznego, a w rezultacie odpowiedź na to pytanie powinno zostać potraktowane jako uzupełnienie stanu prawnego, a nie faktycznego.

13.Wnioskodawczyni wskazała, że nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży usług w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

14.Przychód Wnioskodawczyni w 2021 roku nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy.

15.Wnioskodawczyni wskazała, że poza przychodami określonymi we wniosku dodatkowo uzyskuje:

przychody z tytułu usług marketingowych w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2) lit. o) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

przychody z tytułu usług w zakresie opieki zdrowotnej w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2a) lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W piśmie z 1 kwietnia 2022 r. Wnioskodawczyni wskazała, że złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu 3 stycznia 2022 roku.

Z kolei w piśmie z 14 kwietnia 2022 r. Wnioskodawczyni wskazała, że jej zdaniem w zakresie usług pośrednictwa w sprzedaży detalicznej, której dotyczy pytanie numer 1, odpowiednim kodem PKWIU będzie 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny lub 74.90.20 - pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe gdzie indziej nie sklasyfikowane. Ponadto, tak jak zostało to wskazane w wykonaniu zobowiązania z dnia 17 marca 2022 roku Wnioskodawczyni podkreśliła, że wskazanie PKWIU przez Wnioskodawczynię jest dla Organu niezobowiązujące. W związku z tym, niniejsze uzupełnienie należy traktować jako uzupełnienie stanu prawnego, a nie faktycznego.

Pytania

1.Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię opisane w stanie faktycznym z tytułu prowizji uzyskanej ze sprzedaży produktów za pośrednictwem sprzedażowej platformy internetowej będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu?

2.Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię opisane w stanie faktycznym z tytułu sprzedaży książek w formie papierowej oraz elektronicznej (ebook) będą opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu?

3.Jeżeli odpowiedź na pytania 1 lub 2 będzie negatywna, to jaka jest prawidłowa stawka ryczałtu dla opisanych przychodów?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy PIT.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 Ustawy PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonywanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają dochody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art.7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust.1 Ustawy opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b,nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie mają zastosowania wyłączenia znajdujące się w art. 8 Ustawy.

Ad. 2

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 Ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, że Ustawa nie zawiera wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które będzie świadczył Wnioskodawca, polegających na pośrednictwie w sprzedaży detalicznej produktów. Właściwą stawką opodatkowania dla przychodów z działalności gospodarczej opisanej w pkt 1 będzie, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, stawka 8,5% przychodu.

Powyższe stanowisko potwierdza m. in. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2021 roku sygn. akt 0113-KDIPT2-1.4011.277.2021.KO

AD. 2

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Zatem przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% o ile dany rodzaj działalności wytwórczej nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 Ustawy albo nie należy do usług, których wykonywanie wyłącza z opodatkowania ryczałem.

Przez działalność wytwórczą, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy, należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Jak wskazano we wniosku, działalność, którą Wnioskodawca wykonuje, polega na wydawaniu wytworzonej przez siebie książki w formie ebooka, a następnie sprzedaży tej książki.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że działalność wydawniczą, w wyniku której powstaną nowe wyroby, które następnie zostaną sprzedane należy zakwalifikować jako działalność wytwórczą w rozumieniu Ustawy i opodatkować według stawki 5,5%.

Mając na uwadze powyższy zaistniały stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że działalność wydawniczą, w wyniku której powstaną nowe wyroby, które następnie zostaną sprzedane, należy zakwalifikować jako działalność wytwórczą w rozumieniu Ustawy.

Powyższe potwierdzają liczne interpretacje indywidualne: Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 września 2020 roku, sygn. akt 0113-KDWPT.4011.167.2020.1.MH, Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lipca 2021 roku, sygn. akt 0112-KDIL2-2.4011.343.2021.2.IM

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie pytań 1 i 2 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.): ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 tej ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika;

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

prowadzenia aptek,

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy: 

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Art. 12 ust. 1  pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Zatem przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 ww. ustawy.

Przez działalność wytwórczą, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 4 powoływanej ustawy podatkowej, należy rozumieć:

działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)    ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)    ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 10%;

3)    ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)    ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

     Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.w roku 2021 rozliczała Pani swoją działalność na zasadach podatku liniowego, w rozumieniu art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

3.Pani przychody z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2021 r. kwoty 2 000 000 euro;

4.w roku podatkowym 2022 pierwszy przychód, który Pani chce opodatkować 8.5% i 5.5% stawką ryczałtu powstał w styczniu 2022 roku;

5.Pani zdaniem przychody z tytułu prowizji uzyskanej ze sprzedaży produktów za pośrednictwem sprzedażowej platformy internetowej spełniają definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

6.w zakresie usług pośrednictwa w sprzedaży detalicznej, której dotyczy pytanie numer 1, odpowiednim kodem PKWIU będzie 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny lub 74.90.20 - pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe gdzie indziej nie sklasyfikowane;

7.w zakresie książek drukowanych świadczy Pani działalność oznaczoną symbolem PKWiU 58.11.12.0 lub 58.11.19.0, natomiast w przypadku e-booków będzie to PKWiU 58.11.30.0;

8.nie występują u Pani przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

9.poza przychodami określonymi we wniosku dodatkowo uzyskuje Pani:

b.przychody z tytułu usług marketingowych w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2) lit. o) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

c.przychody z tytułu usług w zakresie opieki zdrowotnej w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2a) lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pani uzyskiwać w 2022 r. z tytułu prowizji uzyskanej ze sprzedaży produktów za pośrednictwem sprzedażowej platformy internetowej – będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Tym samym, stanowisko Pani w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Przenosząc uprzednio zanalizowane przepisy na grunt tej sprawy, należy stwierdzić, że w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią, dotyczącej sprzedaży książki w formie drukowanej, jak i elektronicznej (ebook), którą Pani sama wydała, mamy do czynienia z działalnością wytwórczą (wydawniczą), w wyniku której powstają/powstaną nowe wyroby, które następnie zostaną sprzedane.

Reasumując – przychód uzyskiwany ze sprzedaży własnej książki w formie papierowej oraz elektronicznej (ebook) może Pani opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% jako przychód z działalności wytwórczej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, stanowisko Pani w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

W związku z faktem, że na pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2 udzielono odpowiedzi pozytywnej, tym samym rozpatrzenie pytania nr 3 stało się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyOrdynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne