Czy trzeba zwracać klientowi VAT, jeżeli towar został wywieziony z Polski do innego kraju UE a następnie wyeksportowany
PROBLEM
Kontrahent dokonał u mnie zakupu towaru. Jako nabywcę wskazał podmiot szwajcarski, ale bez żadnego numeru identyfikacji podatkowej. Jako miejsce dostawy towaru podał adres niemiecki. Z racji tego, że dostawa nie była dokonana bezpośrednio do Szwajcarii, uznałam, że nie może być to eksport i został naliczony VAT na fakturze. Nie był to również WDT, mimo tego że towar był dostarczany do Niemiec, ale nie wskazano NIP, zatem potraktowane zostało to jako zakup osoby prywatnej. Klient odebrał towar w Niemczech i przewiózł sam do Szwajcarii. Został przerwany łańcuch dostawy. Tak naprawdę moja dostawa zakończyła się na dostarczeniu towaru pod adres niemiecki. Dalszy wywóz możliwe, że został dokonany, ale nie musiał. Na fakturze przedstawionej przez kontrahenta widnieje pieczątka z niemieckiego urzędu celnego. Kontrahent przedstawił mi dokument z administracji celnej w Szwajcarii, że został odprowadzony VAT szwajcarski od towaru, jednak z dokumentu nie wynika, że odnosi się on właśnie do tego towaru. Na jego podstawie nie można zatem ustalić tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. W związku z przedstawieniem dokumentów, klient zwrócił się do mnie o zwrot VAT naliczonego na fakturze sprzedaży, twierdząc, że przedstawione dokumenty stanowią podstawę do zwrotu. W jaki sposób potraktować taką sprzedaż i czy klient ma prawo do zwrotu VAT ode mnie?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty