PPK w małych firmach – ostatni etap rozszerzenia systemu
Podmioty zatrudniające od 1 do 19 osób, a także pozostałe firmy, które dotychczas nie utworzyły PPK, muszą w najbliższym czasie zawrzeć dwie kluczowe dla tego systemu umowy - o zarządzanie PPK oraz o prowadzenie PPK. Mikroprzedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwa), u których żadna z osób zatrudnionych nie będzie chciała uczestniczyć w PPK, są z tego obowiązku zwolnieni. W przypadku odwołania deklaracji o rezygnacji z PPK choćby przez jedną osobę konieczne będzie zawarcie umów w systemie PPK oraz rozpoczęcie odprowadzania wpłat.
PPK to program dodatkowego zabezpieczenia finansowego na czas przypadający po zakończeniu aktywności zawodowej. Jest tworzony w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60 roku życia oraz na inne cele określone w ustawie o PPK.
Środki gromadzone na rachunku PPK finansowane są z trzech źródeł:
- przez podmiot zatrudniający (wpłaty podstawowe i ewentualnie wpłaty dodatkowe),
- przez uczestnika (wpłaty podstawowe i ewentualnie wpłaty dodatkowe),
- przez budżet państwa (wpłata powitalna, dopłaty roczne).
Obowiązkowe wpłaty na PPK obciążają podmiot zatrudniający (1,5% wysokości wynagrodzenia uczestnika PPK) oraz samego uczestnika, z którego wynagrodzenia odprowadzana jest wpłata w wysokości 2% zarobków. Jeżeli jednak jego wynagrodzenie ze wszystkich źródeł nie przekracza 120% wynagrodzenia minimalnego, może - dobrowolnie - zadeklarować wpłatę niższą, nie mniejszą niż 0,5% wynagrodzenia. Deklaracja taka nie zmienia nic w wysokości wpłat podmiotu zatrudniającego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty