04.12.2018 Rachunkowość firm

Jak zaewidencjonować rezerwy na niewykorzystane urlopy

PROBLEM

Zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości spółka tworzy rezerwy na niewykorzystane urlopy. W jaki sposób zaksięgować taką rezerwę?

RADA

Rezerwę na niewykorzystane urlopy należy zaewidencjonować na koncie „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Następnie, w miarę wykorzystywania zaległego urlopu przez pracowników, rezerwa ta ulega zmniejszeniu. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości nie nakłada na jednostki obowiązku tworzenia rezerw z tytułu niewykorzystanych urlopów wypoczynkowych. Decyzja ta pozostaje w gestii kierownika jednostki. To on podejmuje ją, kierując się zasadą istotności oraz celowości. Przy ujmowaniu, wycenie, prezentacji oraz ujawnianiu w sprawozdaniach finansowych rezerw na przyszłe świadczenia pracownicze jednostki mogą, na mocy art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości, skorzystać ze wskazówek zawartych w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne