Podatnik współpracujący z innym małym browarem na podstawie formalnej umowy może korzystać z ulgi akcyzowej dla małych browarów, jeśli obie strony są prawnie i ekonomicznie niezależne, prowadzą działalność w odrębnych miejscach i nie korzystają z licencji innych producentów.
Napój, który w swoim składzie zawiera dodatki cukrów, spełnia definicję napoju podlegającego opłacie cukrowej, nawet jeśli cukry te nie dodają smaku, lecz mają inne cele produkcyjne, jak wzniecenie fermentacji.
Wydatki na gastronomię i inne usługi mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, gdy służą działalności gospodarczej i nie są reprezentacją, jednak finansowanie ich z ZFŚS wyklucza uznanie tych nakładów za koszty podatkowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 uptu, podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z wydatków na kompleksową organizację spotkań szkoleniowych, z zastrzeżeniem wyłączenia kosztów napojów alkoholowych, pod warunkiem związku tychże wydatków z działalnością opodatkowaną.
Podmiot zużywający alkohol etylowy częściowo skażony zwolniony z podatku akcyzowego jest zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 24e ust. 1 pkt 1 oraz art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest podatnikiem odpowiedzialnym za oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, chyba że właściciel wyrobów posiada zezwolenie na wyprowadzenie z cudzego składu podatkowego. Obowiązki akcyzowe w takiej sytuacji przechodzą na właściciela wraz z zezwoleniem.
Nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 nie wiąże się z obowiązkiem składania deklaracji akcyzowych ani zabezpieczenia akcyzowego, zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt 5 i art. 46pg ustawy o podatku akcyzowym, co implikuje zwolnienie z wymogów proceduralnych w ramach systemu EMCS.
Właściciel wyrobów akcyzowych przechowywanych w cudzym składzie podatkowym nie jest podatnikiem akcyzy ani zobowiązanym do oznaczania wyrobów znakami akcyzy, o ile nie posiada zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Pobranie próbek alkoholu uprzednio objętego akcyzą nie wymaga ponownego naliczenia akcyzy, o ile wcześniejsze zobowiązanie akcyzowe zostało prawidłowo zadeklarowane, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Zwolnienie z akcyzy na badania nie ma zastosowania do próbek niepodlegających ponownemu opodatkowaniu.
Piwo bezalkoholowe, zawierające więcej niż 5 g cukru na 100 ml i 20% masowych soków owocowych, nie jest zwolnione z opłaty na mocy art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy, gdyż dodane cukry (naturalne według składników) uniemożliwiają przyznanie zwolnienia.
Znakowanie podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę musi nastąpić przed ich przemieszczeniem na terytorium kraju, nie później niż przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Przychody osiągane z działalności gastronomicznej prowadzonej w formie food trucków, w tym dostawa pizzy do klientów, mogą być opodatkowane 3% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, o ile usługi te nie obejmują sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 1,5%.
Zwolnienie z podatku akcyzowego ubytków alkoholu spowodowanych zdarzeniem losowym wymaga udowodnienia przez podatnika, iż okoliczności te były niezależne i nieprzewidywalne mimo zachowania wszelkich środków ostrożności, co w niniejszym przypadku nie zostało spełnione.
Nie zachodzi obowiązek stosowania e-DD w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia i zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot pełniący rolę zarówno zarejestrowanego odbiorcy, jak i podmiotu zużywającego, o ile nie następuje fizyczne przemieszczenie wyrobów poza zakład.
Sprzedaż odpadu w postaci miazgi wiśniowej z alkoholem, przeznaczonego do utylizacji, zgodnie z akceptowanymi normami zużycia alkoholu, nie skutkuje utratą zwolnienia z akcyzy ani nie powoduje obowiązku podatkowego, gdyż zachowane są warunki zwolnienia określone w ustawie o podatku akcyzowym.
Sprzedaż napojów na rzecz pracowników przez spółkę stanowi sprzedaż detaliczną w rozumieniu art. 12a ust. 3 Ustawy o zdrowiu publicznym. W konsekwencji, w przypadku wznowienia takiej sprzedaży, spółka nie będzie zobowiązana do naliczania opłaty cukrowej od takich transakcji, zgodnie z znowelizowanymi przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2021 roku.
Odzyskany Alkohol wykorzystywany przez Wnioskodawcę do produkcji biogazu korzysta ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministerstwa Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy, jako że produkt końcowy (biogaz) nie zawiera alkoholu, a podmiot zużywający posiada status uprawniający do zwolnienia.
Produkcja piwa przy uwzględnieniu instrukcji dotyczących ilości słodu, chmielu oraz rodzaju piwa i etykietowania go etykietami kontrahenta wypełnia znamiona wytwarzania na podstawie licencji, co wyklucza możliwość skorzystania z ulgi dla małych browarów.
W procesie ponownego przerobu wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie ma obowiązku zdejmowania znaków akcyzy z opakowań jednostkowych, jednakże należy dopełnić obowiązków informacyjnych odnośnie zniszczenia tych znaków.
Podatek cukrowy nalicza się na podstawie całkowitej zawartości cukrów w napoju, niezależnie od ich naturalnego pochodzenia. Dodane cukry oraz naturalnie występujące cukry w napojach nie spełniających kryteriów wyłączenia są łączone do obliczenia całkowitej opłaty według ustawy o zdrowiu publicznym.
Wnioskodawca, dystrybuując napoje alkoholowe objęte opłatą, zobowiązany jest do jej uiszczenia, chyba że na wcześniejszym etapie obrotu, w ramach krajowego łańcucha dostaw, opłata została już odprowadzona.
W sytuacji produkcji piwa poza składem podatkowym z przedpłatą akcyzy, zgodnie z art. 94 ustawy o podatku akcyzowym, wystarczające jest posiadanie jednego legalizowanego zbiornika objętego prawną kontrolą metrologiczną dla rozliczenia podstawy opodatkowania.
Zwolnienie z podatku akcyzowego, określone w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, nie obejmuje półproduktów zawierających alkohol etylowy, jeżeli ich rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 1,2%, niezależnie od późniejszego użycia w produktach finalnych.