Dotacja otrzymana z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 zwolniona jest z opodatkowania PIT, jednakże wydatki pokryte tą dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, wymagając korekty kosztów podatkowych, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT.
W kontekście art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur za usługi i koszty związane z transakcjami inwestycyjnymi, o ile te transakcje pośrednio wspierają działalność opodatkowaną VAT podatnika.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na projekty edukacyjne, jeśli wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, realizowanymi w ramach działalności gospodarczej.
Z dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu, objętej art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT, można korzystać z podatkowego zwolnienia proporcjonalnie do udziału wspólnika w zyskach spółki, jeżeli spełnione są warunki terytorialne i rodzajowe.
Wspólnik spółki jawnej ma prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z działalności wskazanej w decyzji o wsparciu, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, proporcjonalnie do udziału Zysku w spółce i przypadającej mu części limitu pomocy publicznej, nawet przed zakończeniem nowej inwestycji.
Dochodów uzyskanych z nowej inwestycji realizowanej na terenie określonym decyzją o wsparciu, do momentu jej zakończenia, nie obejmuje zwolnienie od CIT przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT; stanowią one przychody z działalności opodatkowanej wraz z kosztami, które mogą być rozliczane na zasadach ogólnych.
Podatnik, dokonując kalkulacji maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PDOF, powinien ujmować wydatki inwestycyjne w momencie ich faktycznego poniesienia (kasowo), zważywszy na ścisłą wykładnię zwolnień podatkowych oraz istniejące orzecznictwo.
Wsparcie finansowe przyznane duchownemu z tytułu zwrotu kosztów związanych z wykonywaniem obowiązków duszpasterskich, mimo że nie jest wynagrodzeniem, stanowi przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dotyczy wyłącznie dochodu uzyskanego z realizacji nowej inwestycji, wyodrębnionego zgodnie z kryteriami funkcjonalnymi i ekonomicznymi, a wspólne koszty alokuje się wg klucza przychodowego.
Przychody z działalności administracyjno-biurowej, sklasyfikowane według PKWiU 82.11.10.0, są opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Środki finansowe otrzymane w ramach Projektu nie stanowią przychodów z działalności rolniczej i są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z innych źródeł, nie korzystają z wyłączenia ani zwolnienia w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o PIT.
Wydatki na budowę hali, instalacje oraz zagospodarowanie terenu, spełniające kryteria funkcjonalne i formalne określone w przepisach, mogą stanowić koszty kwalifikowane do objęcia zwolnieniem z podatku dochodowego w ramach wsparcia dla nowych inwestycji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Wpłaty dokonywane podczas streamów, w przypadku braku możliwości zidentyfikowania darczyńców, nie stanowią darowizn w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Wydatki związane z budową części Hali produkcyjno-logistycznej, które mają bezpośrednie przełożenie na produkcję, stanowią koszty kwalifikowane umożliwiające uzyskanie wsparcia w formie zwolnienia podatkowego, zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów. Wydatki na części pomocnicze, jak aneks kuchenny, nie są kosztami kwalifikowanymi.
Środki finansowe uzyskane z niemieckiego programu publicznego na realizację projektu artystycznego stanowią przychód podatkowy i nie korzystają ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 ustawy o PIT. Ujęcie tych środków w zeznaniu PIT-36 jest obligatoryjne.
Dochody uzyskane z działalności produkcyjnej prowadzonej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, której częściowy proces odbywa się poza nią, lecz służący celom marginalnym, podlegają zwolnieniu podatkowemu według art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. W ramach rozliczania kosztów wspólnych należy stosować zasadę proporcjonalnego ich podziału względem uzyskanych przychodów strefowych i pozastrefowych.
Dochód uzyskany z działalności gospodarczej wykonywanej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej jest zwolniony z opodatkowania, gdy spełnia warunki określone w decyzji o wsparciu. Koszty transportu, amortyzacyjne oraz wynikające z różnic kursowych i kredytów powinny być przypisane do działalności strefowej, o ile są bezpośrednio związane z nową inwestycją, a ich proporcjonalne rozliczanie opiera się
Zwrotne koszty kwalifikowane na nowe inwestycje, które uzależniają prawo do zwolnienia podatkowego, muszą zostać faktycznie poniesione i ujawnione jako środki trwałe w ewidencji. Zwolnienie może być realizowane od momentu generowania dochodów z działalności powstałej na podstawie tych inwestycji, a nie wyłącznie na etapie ponoszenia kosztów.
Zmiana statusu przedsiębiorcy z małego na średniego po dacie uzyskania decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej ustalony na dzień jej wydania.
Przychody z tytułu świadczenia usług zaklasyfikowanych jako pkwiu 74.90.19.0 i 74.90.20.0 mogą być opodatkowane stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego, o ile usługi nie mieszczą się w grupowaniach opodatkowanych wyższymi stawkami oraz podatnik spełnia wszystkie określone ustawowo warunki do zastosowania ryczałtu ewidencjonowanego.
Powiat, realizujący zadania publiczne z zakresu zagospodarowania poscaleniowego jako nieopodatkowane VAT, nie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z takimi zadaniami, ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.
Zwolnienie przedmiotowe dochodu osiąganego z działalności gospodarczej, prowadzonej na podstawie posiadanych w danym okresie decyzji o wsparciu.
Brak opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych przez Spółkę za pośrednictwem Platform Crowdfundingowych.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.