Kalendarium wydarzeń - październik 2024 r. 1 października 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Regulacja zakłada m.in. wsparcie dla kredytobiorców i przedsiębiorców. Od 1 października 2024 r. istnieje możliwość uzyskania informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową. W tym celu konieczne jest
Ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej (dalej: ustawa) określa zasady udzielania pożyczek pod zastaw przedmiotów, a także reguluje prawa i obowiązki przedsiębiorców i konsumentów w tym zakresie. W ustawie uregulowano również zasady wykonywania działalności lombardowej oraz skutki niewywiązania się z obowiązków przez przedsiębiorców wykonujących tę działalność. Ustawa wejdzie w życie 7 stycznia
Przeciwdziałanie lichwie – ochrona konsumenta w umowach udzielania pożyczek i kredytów konsumenckich
Ustawodawca wprowadził mechanizmy ograniczające możliwość pobierania nadmiernych opłat od osoby biorącej pożyczkę (tzw. lichwa). Mechanizmy ochronne dla konsumentów zostały wprowadzone głównie w przepisach Kodeksu cywilnego i ustawie o kredytach konsumenckich. Ustawa o przeciwdziałaniu lichwie wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, ale część przepisów należy stosować
21 października 2022 r. MF poinformowało o udostępnieniu zaktualizowanej wersji testowej Aplikacji Podatnika KSeF. Umożliwia ona m.in. wystawianie i odbieranie faktur z KSeF oraz podgląd faktur. Aktualizacja uwzględnia uwagi i sugestie zgłoszone podczas testów. Od 1 stycznia 2023 r. będą obowiązywać nowe, minimalne stawki podatku od środków transportowych. Nowe stawki będą wyższe od obowiązujących
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Polskie firmy objęte skutakmi pandemii COVID mogą korzystać z pomocy finansowej ze środków unijnych w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020. Dotyczy to m.in pomocy w zakresie pożyczek poręczeń i gwarancji. Od 28 maja obowiązuje również rozporządzenie pozwalające na ponowne wykorzystanie tych środków.
Podatnicy, którzy otrzymują pożyczki z PFR mają wątpliwości czy stanowią one dla nich przychód podatkowy oraz czy opłacone z tych środków wydatki mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej wyjaśnienia MF dotyczące poszczególnych kwestii związanych z takimi pożyczkami.
16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 3.0.
Jednym z kluczowych elementów pakietu Tarcza Antykryzysowa jest niskooprocentowana pożyczka dla mikroprzedsiębiorców do 5000 zł, z możliwością jej umorzenia. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na najczęściej zadawane pytania związane z tą formą pomocy dla firm.
Komisja Europejska zaakceptowała rozporządzenie, które umożliwi udzielanie pomocy z funduszy UE w formie pożyczek, poręczeń i gwarancji na specjalnych, bardzo korzystnych, antykryzysowych warunkach. Łączna wartość wsparcia może wynieść ponad 3,5 miliarda złotych.
Komisja Europejska zaakceptowała rozporządzenie, które umożliwi udzielanie pomocy z funduszy UE w formie pożyczek, poręczeń i gwarancji na specjalnych, bardzo korzystnych, antykryzysowych warunkach. Łączna wartość wsparcia może wynieść ponad 3,5 miliarda złotych. Co ważne skierowana jest do wszystkich przedsiębiorstw. Zobacz na co możesz liczyć.
W spółkach kapitałowych zdarza się, że wspólnik (osoba fizyczna) po udzieleniu spółce oprocentowanej pożyczki decyduje, że nie chce zwrotu pożyczki i należnych odsetek, a przysługującą mu z tego tytułu wierzytelność chce zamienić na udziały w podwyższonym kapitale zakładowym. W takim przypadku niezbędne jest zawarcie umowy kompensacyjnej i podjęcie przez wspólników uchwały w sprawie konwersji wierzytelności
Od 1 czerwca 2016 r. maksymalna kwota pożyczki w programie "Pierwszy biznes - Wsparcie w starcie" na podjęcie działalności gospodarczej wynosi 83 629,80 zł, zaś na utworzenie miejsca pracy 25 088,94 zł. Ministerstwo Pracy poinformowało także o przyznaniu dodatkowych 60 mln zł na udzielanie pożyczek w ramach tego programu. Główne zalety tego programu to możliwość pozyskania środków przez osoby, które
Pracodawcy niebędący instytucjami pożyczkowymi, którzy udzielają pożyczek swoim pracownikom ze środków obrotowych lub środków z zfśs, nie są opodatkowani podatkiem od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatkiem bankowym). Takie stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji ogólnej, której fragment przytaczamy.
Spółka z o.o. o kapitale zakładowym w wysokości 50 000 zł zamierza zaciągnąć od jednego ze wspólników pożyczkę w wysokości 100 000 zł. Spółka nie posiada zadłużenia wobec wspólników. Czy w takim przypadku - mimo że wspólnik udzielający pożyczki posiada 50% udziałów spółki - odsetki od pożyczki spółka będzie mogła zaliczać do kosztów podatkowych w całości?
Czy wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest VAT-owcem, otrzymując spłatę odsetek od pożyczek, których udzielił spółce z o.o., musi wystawić fakturę VAT ze stawką zwolnioną i ująć ją w deklaracji VAT-7?