Od 12 grudnia 2025 r. możliwe jest potwierdzenie przeprowadzenia i odbycia szkolenia wstępnego bhp w postaci elektronicznej. Dotychczas do przeprowadzania tych czynności wymagana była forma pisemna.
Ewakuacja może być nagła lub zaplanowana, zależnie od rodzaju i skali zagrożenia. Osoby ewakuowane muszą podporządkować się poleceniom ratowników, czyli osobom prowadzącym ewakuację. Za ewakuację pracowników z zakładu pracy odpowiada pracodawca, który jest zobowiązany do zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, wyznaczenia osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie ewakuacji oraz zapewnienia odpowiednich
Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej instruktaż ogólny w ramach wstępnego szkolenia bhp może być przeprowadzany za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Natomiast nie jest to dopuszczalne w przypadku instruktażu stanowiskowego, który powinien się odbywać na stanowisku pracy. Taką interpretację przedstawił resort pracy w piśmie z 14 marca 2025 r. w odpowiedzi na pytanie naszej
Kalendarium wydarzeń – marzec 2025 r.
Przygotowane na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 13 grudnia 2024 r.
Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne mają w styczniu 2025 r. wiele obowiązków informacyjnych wobec m.in. urzędów skarbowych i PFRON. Podmioty te są zobowiązane do przygotowania i przesłania właściwych informacji (PIT-11) oraz deklaracji podatkowych (PIT-4R, PIT-8AR), a także deklaracji rozliczeniowych z tytułu wpłat na PFRON.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2024 r.
Zakładowe organizacje związkowe muszą co 6 miesięcy składać pracodawcy informację o liczbie swoich członków. Najbliższy termin na złożenie takiej informacji mija 10 lipca 2024 r. W informacji należy uwzględnić liczebność związku według stanu na 30 czerwca 2024 r. Organizacje, które nie spełnią tego obowiązku, do czasu jego wypełnienia stracą uprawnienia zakładowej organizacji związkowej.
W zasadzie każdy z oferowanych benefitów stanowi dla pracowników opodatkowany i oskładkowany przychód ze stosunku pracy. Jednak po spełnieniu określonych warunków istnieje możliwość zaoszczędzenia na ww. należnościach publicznoprawnych od przekazanych świadczeń. W przypadku wątpliwości w kwestii dopuszczalności wyłączenia danego świadczenia z podstawy wymiaru podatku i składek ZUS rekomendujemy, aby
Kalendarium wydarzeń październik 2023 r. Sąd Najwyższy przychylił się do stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy wskazującego, że uruchomienie wypożyczalni sprzętu sportowego czy biblioteki w placówce, która zasadniczo jest nastawiona na handel, aby prowadzić działalność handlową w niedziele, stanowi obejście prawa. W wyroku z 13 września 2023 r. (sygn. akt III KK 155/23) Sąd Najwyższy wskazał, że zorganizowanie
Kalendarium wydarzeń czerwiec 2023 r.
kalendarium wydarzeń od 30 grudnia 2022 r. do 24 stycznia 2023 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie przedłużające do końca 2024 r. zaniechanie poboru podatku od części dochodów związanych z kredytem mieszkaniowym. Celem MF jest wsparcie kredytobiorców i kredytodawców w ramach programu zawierania ugód dotyczących „kredytów frankowych”.
Pracodawców oraz inne jednostki organizacyjne czeka w styczniu 2023 r. wiele obowiązków informacyjnych względem urzędów (m.in. urzędów skarbowych i PFRON). Są oni zobowiązani do przygotowania i przesłania właściwych informacji (PIT-11) i deklaracji podatkowych (PIT-4R, PIT-8AR), a także deklaracji rozliczeniowych z tytułu wpłat na PFRON. Przekazują je tym organom w formie elektronicznej.
Kalendarium wydarzeń od 1 listopada do 5 grudnia 2022 r. 2 grudnia 2022 r. zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Wynika z niego, że w 2023 r. zostanie m.in. utrzymana stawka 0% na żywność oraz darowizny na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium
21 października 2022 r. MF poinformowało o udostępnieniu zaktualizowanej wersji testowej Aplikacji Podatnika KSeF. Umożliwia ona m.in. wystawianie i odbieranie faktur z KSeF oraz podgląd faktur. Aktualizacja uwzględnia uwagi i sugestie zgłoszone podczas testów. Od 1 stycznia 2023 r. będą obowiązywać nowe, minimalne stawki podatku od środków transportowych. Nowe stawki będą wyższe od obowiązujących
Inwentaryzacja jest niezbędnym elementem odpowiedzialności pracowników za powierzone mienie. Na jej podstawie pracodawca ma możliwość obciążenia pracowników brakami w powierzonym mieniu. Jednak musi ona przebiegać według ustalonych reguł, a za czas poświęcony na uczestnictwo w inwentaryzacji pracownicy mają prawo do wynagrodzenia.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych od 1 września do 4 października 2022 r. 19 września 2022 r. opublikowano ustawę z 15 września 2022 o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa nowelizuje m.in. ustawę z 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1692). Nowelizacja ustawy o dodatku węglowym weszła w życie
Do pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury stosujemy szczególne rozwiązania w zakresie czasu pracy. W ich przypadku 12-miesięczny okres rozliczeniowy może być wprowadzony w każdym systemie czasu pracy. Ponadto dopuszczalne jest łączenie systemu przerywanego czasu pracy z systemem równoważnym.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
Chociaż kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej najczęściej dotyczą przedsiębiorców zajmujących się usługami kosmetycznymi, medycznymi, gastronomicznymi i edukacyjnymi, to każde przedsiębiorstwo może zostać skontrolowane przez ten urząd. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest bowiem powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego. Sprawuje nadzór m.in. nad warunkami higieny pracy w zakładach
Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać