Niezdolność pracownika do pracy z powodu choroby wiąże się dla pracodawcy z określonymi obowiązkami, w tym z koniecznością prawidłowego ustalenia prawa do świadczeń chorobowych i ich wysokości. Pracodawca musi też odpowiednio ewidencjonować ten rodzaj nieobecności, a ponadto respektować szczególną ochronę przed zwolnieniem z pracy takich pracowników.
Od 24 października 2026 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące prowadzenia dokumentacji zasiłkowej. Wprowadzają one cyfryzację procedur zasiłkowych poprzez odciążenie płatników składek z obowiązków dokumentacyjnych (m.in. brak konieczności pozyskania od ubezpieczonego aktu urodzenia dziecka) oraz dostosowują wymogi w zakresie dokumentacji do aktualnych przepisów, w tym dotyczących uzupełniającego urlopu
W związku z obowiązującą od 5 listopada 2026 r. zmianą przepisów w zakresie mobbingu i dyskryminacji pracodawcy powinni zaktualizować i ponownie udostępnić pracownikom tekst regulacji w tym zakresie. Należy to zrobić w formie pisemnej informacji dostępnej na terenie zakładu pracy lub w inny sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Od 30 października 2026 r. została odformalizowana komunikacja między pracodawcą a przedstawicielstwem pracowniczym – zakładową organizacją związkową oraz radą pracowników. Obok bowiem dotychczasowego obiegu dokumentów między tymi stronami w formie papierowej powstała możliwość korzystania w niektórych przypadkach również z formy elektronicznej lub dokumentowej.
Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za osoby wykonujące umowę o pracę w Polsce i poza granicami kraju.
Obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne od ryczałtowego wynagrodzenia dla członków zarządu spółdzielni wybranych do pełnienia funkcji na mocy uchwały Rady Nadzorczej spółdzielni.
Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Znacznie uproszczona zostanie definicja mobbingu, który już nie będzie musiał być długotrwałym procesem. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 10 pracowników będą musieli stworzyć procedurę antymobbingową.
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne a karty przedpłacone, żywieniowe.
Koszty zakwaterowania pracownika w podróży służbowej co do zasady nie stanowią podstawy wymiaru składek ZUS. Dotyczy to zarówno zwrotu udokumentowanych kosztów noclegu, ryczałtu za nocleg, jak i zakwaterowania zapewnionego bezpośrednio przez pracodawcę. Również zwrot kosztów przekraczających limity określone w przepisach o podróżach służbowych może korzystać z wyłączenia składkowego, jeżeli przekroczenie
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia a ekwiwalent wypłacany z tytułu ponoszonych kosztów prania odzieży roboczej.
Kwota minimalnego wynagrodzenia od 1 stycznia 2027 r. wzrośnie do 4950 zł brutto, czyli o 144 zł w porównaniu z wynagrodzeniem obowiązującym w 2026 r. Wzrost dotyczy także minimalnej stawki godzinowej przysługującej z tytułu umów zlecenia i umów o świadczenie usług. Od 1 stycznia 2027 r. wyniesie ona 32,30 zł brutto i będzie wyższa o 0,90 zł brutto.
Pracodawca, który dofinansował pracownikowi dokształcanie zawodowe, może zobowiązać go do jego odpracowania przez maksymalnie 3 lata od zakończenia nauki. W tym celu trzeba podpisać z pracownikiem pisemną umowę szkoleniową.
Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Nowe przepisy wprowadzają definicję dyskryminacji przez założenie oraz dyskryminacji przez skojarzenie, nową uproszczoną definicję mobbingu i dolną granicę zadośćuczynienia dla mobbingowanego pracownika na poziomie 6-krotności minimalnego wynagrodzenia. Ponadto pracodawcy