Firmy będą mogły zwiększyć odpis na fundusz socjalny, jeśli przeznaczą go na żłobek. Zakładanie miejsc opieki nad małymi dziećmi będzie prostsze. Osoby zatrudniające nianie będą mogły zgłosić je do ZUS i skorzystać z refundacji składek. Takie m.in. zmiany przewiduje uchwalona przez Sejm ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: ustawa żłobkowa).
Od 1 stycznia 2018 r. do grupy pracodawców, wobec których należy stosować obniżony do 2% wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, dodano jednostki zatrudniające pracowników będące publicznymi i niepublicznymi żłobkami. Natomiast przy obliczaniu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych zostanie uwzględniony wskaźnik dzieci. Konsekwencją tych zmian jest modyfikacja deklaracji i informacji składanych
Sejm uchwalił przepisy ułatwiające powrót na rynek pracy opiekunów osób niepełnosprawnych (zarejestrowanych jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy), z wyłączeniem opiekunów pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna.
Pracodawcy, którzy chcą sfinansować działalność żłobka lub klubu dziecięcego z zfśs albo finansują taką działalność ze środków socjalnych, od 14 lipca 2014 r. muszą m.in. zapewnić odpowiednie wyposażenie sanitarne takich pomieszczeń i regularnie je dezynfekować oraz zabezpieczyć instalację elektryczną przed dostępem dzieci. Ponadto apteczki w lokalu powinny być wyposażone w podstawowe środki niezbędne
Od 28 lipca 2011 r. pracownicy zatrudnieni w żłobkach i klubach dziecięcych są wynagradzani według wyodrębnionych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Dotychczasowe wątpliwości związane z ustalaniem wysokości wynagrodzenia dla nowej grupy stanowisk powstałych w związku z wejściem w życie ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 zostały uregulowane w zmienionym rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników
Już od 1 stycznia 2010 r. pracodawcy mogli tworzyć zakładowe żłobki i pokrywać część kosztów ich funkcjonowania. Jednak dopiero obowiązująca od 4 kwietnia 2011 r. ustawa żłobkowa oraz akty wykonawcze do niej stworzyły zachęty, które mogą zmotywować zakłady pracy do tworzenia takich placówek. Działalność żłobków może być finansowana z funduszu socjalnego, ale trzeba wcześniej odpowiednio dostosować
Jestem kierownikiem żłobka przejętego od zakładu opieki zdrowotnej. W jakiej wysokości powinnam ustalić wynagrodzenie dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach starszej opiekunki dziecięcej, opiekunki dziecięcej i młodszego opiekuna dziecięcego w związku z wejściem w życie ustawy żłobkowej? Pracownicy naszego żłobka po wejściu w życie "ustawy żłobkowej" są obecnie pracownikami samorządowymi.
Czy to prawda, że teraz - w związku z wejściem w życie tzw. ustawy żłobkowej - pracownicy żłobka, którzy pracowali po 7 godz. i 35 minut, pracują dłużej? Jeśli tak, to w jaki sposób trzeba ich o tym poinformować i do kiedy?
Publiczne i niepubliczne żłobki stracą 4 kwietnia 2011 r. formę zakładów opieki zdrowotnej. Automatycznie publiczne żłobki przekształcą się wówczas w gminne jednostki budżetowe, a niepubliczne - nadal pozostaną prywatnymi podmiotami, ale już bez statusu zakładu opieki zdrowotnej.
W najbliższym czasie zaczną obowiązywać przepisy, które bardzo ułatwią zorganizowanie opieki nad dziećmi w wieku do ukończenia 3 lat. Część rozwiązań "ustawy żłobkowej" będą mogli zastosować pracodawcy. Pracodawca, który zorganizuje działanie żłobka lub klubu dziecięcego, będzie mógł zwiększyć odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i jego część wliczyć w koszty uzyskania przychodów. Przepisy