Organ administracji państwowej, który stwierdził istnienie potrzeb mieszkaniowych w rozumieniu art. 39 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. nr 14 poz. 74/, zgodnie z treścią zdania pierwszego tego przepisu powinien przydzielić stronie część lokalu mieszkalnego, odpowiadającą ustalonym potrzebom. Uznając natomiast niecelowość podziału lokalu na niesamodzielne części przydzielane
1. W świetle art. 17 ust. 1 i 2 w związku z art. 8 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym /Dz.U. nr 53 poz. 339 ze zm./ dla ustalenia dochodu pochodzącego z nie ujawnionych źródeł przychodów niedopuszczalna jest kumulacja w jedną podstawę opodatkowania wydatków dokonanych przez daną osobę w okresie wykraczającym poza rok kalendarzowy, będący rokiem podatkowym w podatku dochodowym
Nie można wymagać od zakładu pracy, by zatrudniał pracownika przez nie ograniczony żadnym terminem czas na określonym stanowisku pracy, jeżeli obowiązkom związanym z tym stanowiskiem pracownik nie chce bądź nie może podołać, choćby znajdował się on w trudnej sytuacji osobistej lub rodzinnej.
1. Okoliczność, że przeznaczenie gruntów leśnych na cele nieleśne nastąpiło przed ich nabyciem przez indywidualnych nabywców na podstawie decyzji organu administracji państwowej w okresie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1974 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów /Dz.U. 1974 nr 19 poz. 104 ze zm
1. Okoliczność, że przeznaczenie gruntów leśnych na cele nieleśne nastąpiło przed ich nabyciem przez indywidualnych nabywców na podstawie decyzji organu administracji państwowej w okresie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1974 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów /Dz.U. 1974 nr 19 poz. 104 ze zm
2. Korzystanie przez nauczyciela z płatnego urlopu dla poratowania zdrowia i urlopu bezpłatnego dla wykonywania z wyboru funkcji w organizacjach społecznych nie uważa się za przerwę w pracy w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 2 pkt 7 cytowanej ustawy.
Roszczenia osób trzecich do korzystania z nieruchomości podlegającej zwrotowi na rzecz wywłaszczonego właściciela na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości /Dz.U. 1974 nr 10 poz. 64 ze zm./ nie mogą ograniczać uprawnień tego właściciela do otrzymania zwrotu nieruchomości w takim rozmiarze, w jakim nie została użyta i jest zbędna na cele
Skoro przepis art. 234 Kodeksu cywilnego nakazuje odpowiednie stosowanie przepisów o przeniesieniu własności do oddania terenu państwowego w wieczyste użytkowanie, to w sytuacji gdy terenem tym jest grunt rolny położony w granicach administracyjnych miasta, do jego oddania w wieczyste użytkowanie mają także odpowiednie zastosowanie zasady określone w przepisach dotyczących sprzedaży państwowych nieruchomości
Żaden przepis prawny nie daje podstaw do nałożenia na jednostkę państwową, której terenowy organ administracji państwowej przekazał teren w użytkowanie, obowiązku pokrycia kosztów nabycia tego terenu. Obowiązek taki - zgodnie z par. 25 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 maja 1962 r. w sprawie przekazywania terenów w miastach i osiedlach /Dz.U. 1969 nr 3 poz. 19/ - ciąży jedynie na organizacji
Wskazanych przyczyn, dla których wnioskodawca ubiega się o zmianę nazwiska z "Kuczewski" na "Andrewski" /nazwisko Andrewski jako pochodne od imienia Andrzej ma bardziej polskie brzmienie, pozwoli na uniknięcie skojarzeń z innymi osobami noszącymi nazwisko Kuczewski a nadto stanowić będzie poszanowanie uczuć religijnych/ nie można ocenić jako uzasadnionych ważnymi względami.
Według art. 1 konwencji o rozstrzyganiu w drodze arbitrażu sporów cywilnoprawnych wynikających ze stosunków współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej, podpisanej w Moskwie w dniu 26 maja 1972 r., której uczestnikami są Polska i Czechosłowacja (Dz.U. z 1974 r. Nr 7, poz. 37), należy przyjąć, że sprawa, w której zakład ubezpieczeń należący, do innego państwa będącego członkiem Rady Wzajemnej Pomocy
Decyzja naczelnego organu administracji państwowej przyznająca w drodze wyjątku świadczenia określone w § 11 załącznika nr 2 do układu zbiorowego pracy dla państwowych gospodarstw rolnych, nie tworzy prawa podmiotowego do dochodzenia tych świadczeń od zakładu pracy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. 1983 nr 11 poz. 55/ zastępcze pomieszczenie mieszkalne powinno "nadawać się do zamieszkania ze względu na stan techniczny". Należy zatem uznać za niedopuszczalne przydzielenie takiego pomieszczenia nawet, gdy uprawniony zobowiąże się do przeprowadzenia remontu. Obowiązek taki może obciążać tylko zarządcę lub właściciela
Nie zasługuje na uwzględnienie wniosek strony o wywłaszczenie całej nieruchomości, zamiast wywłaszczenia pewnej jej części, jeżeli na części nie objętej wywłaszczeniem znajduje się budynek wielomieszkaniowy objęty przepisami o szczególnym trybie najmu lokali. Nie zachodzi bowiem w takim wypadku warunek przewidziany w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości
1. Studnia mająca umożliwić właścicielowi gruntu korzystanie z wody na zaspokojenie potrzeb własnych i gospodarczych, podlega przepisom dotyczącym zwykłego korzystania z wody, dla jej wybudowania zatem nie jest wymagane pozwolenie wodnoprawne /art. 40 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne - Dz.U. nr 38 poz. 230 ze zm./. 2. Studnia nie jest wprawdzie expressis verbis zaliczona do obiektów
1. Stosownie do art. 28 Kpa stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego dotyczy postępowanie, a zatem z chwilą zawarcia umowy notarialnej zobowiązującej do przeniesienia własności nieruchomości /art. 597 par. 1 w zw. z art. 157 par. 2 Kc/ nabywca ma interes prawny w sprawie administracyjnej dotyczącej tej nieruchomości, wobec czego organ administracji, któremu treść tej umowy była znana, gdyż zrezygnował
1. Decyzja organu administracji państwowej o zatwierdzeniu planu realizacyjnego, ustalająca warunki, których spełnienie sprawi dopiero,że decyzja ta będzie mogła być zrealizowana, nie rozstrzyga w rzeczywistości istoty sprawy, a więc narusza art. 104 Kpa. 2. Wskazany w decyzji organu administracji warunek uzgodnienia planu zagospodarowania terenu /planu realizacyjnego/ z komitetem osiedlowym nie ma
Przyjmując zamówienie nie może żądać wskutek zmiany cen podwyższenia wynagrodzenia kosztorysowego (art. 629 k.c), jeżeli zmiana cen nastąpiła w okresie, gdy był on już w zwłoce % wykonaniem dzieła.
W wypadku gdy w czasie trwania wspólności ustawowej małżonkowie zgromadzili wkład oszczędnościowy stanowiący część przedpłaty na samochód osobowy i gdy po ustaniu wspólności ustawowej jeden z byłych małżonków wniósł pozostałą część przedpłaty oraz odebrał samochód, w skład majątku dorobkowego wchodzi część wartości samochodu według cen wolnorynkowych, która odpowiada stosunkowi wysokości wkładu zgromadzonego
Jeżeli sąd powszechny zezwolił jednemu ze współwłaścicieli nieruchomości na użytkowanie niektórych pomieszczeń w położonym na tej nieruchomości budynku na cele produkcji rzemieślniczej w okresie toczącego się postępowania o zniesienie współwłasności, takie postanowienie sądu zastępuje zgodę współwłaścicieli /art. 199 Kc/, a organ administracji państwowej nie może powoływać się na brak tytułu prawnego
Podstawą decyzji organu administracji państwowej rozstrzygającej o dopuszczalności realizacji robót budowlanych /miejsca i warunków realizacji inwestycji - art. 21 ust. 1 Prawa budowlanego/ może być także miejscowy ogólny plan zagospodarowania przestrzennego /art. 12, art. 13 ust. 3 ustawy o planowaniu przestrzennym/.
1. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 sierpnia 1977 r. w sprawie określenia rodzajów spraw należących do administracji państwowej, które z upoważnienia terenowych organów administracji państwowej mogą załatwiać kierownicy terenowych zjednoczeń, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji /Dz.U. nr 27 poz. 115 ze zm./, wymienia kierowników ściśle określonych jednostek organizacyjnych, działających
Sprawy przydziału samochodów nie są objęte kontrolą Naczelnego Sądu Administracyjnego /nie należą bowiem do kategorii spraw o których mowa w art. 196 par. 2 i par. 3 Kpa/.
Organy powołane do rozstrzygania sporów pracowniczych nie są uprawnione do badania celowości i zasadności zmniejszenia stanu zatrudnienia, czy to w ramach wprowadzonej reformy gospodarczej, zmiany struktury organizacyjnej zakładu, czy też z innych uzasadnionych przyczyn. Są one jednak uprawnione do badania i ustalania, czy zmniejszenie zatrudnienia i w konsekwencji likwidacja stanowisk pracy jest autentyczna