Środki trwałe w budowie definiowane są jako suma wartości nabycia lub koszt wytworzenia rzeczowych aktywów trwałych jeszcze niegotowych, które po zakończeniu budowy (montażu, kompletacji) staną się środkami trwałymi lub też nieruchomościami inwestycyjnymi. Jako środki trwałe w budowie ujmowane są również koszty ponoszone w celu ulepszenia środka trwałego.
Proszę o wyjaśnienie problemu dotyczącego poniesionych kosztów za wykonanie wniosku do programu SAPARD. Czy koszt ten zaliczam do kosztów działalności operacyjnej firmy, czy też należy zwiększyć wartość środka trwałego po otrzymaniu dotacji z SAPARD?
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że gdy przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wyniosły co najmniej 800 000 euro, to firma jest zobowiązana prowadzić księgi rachunkowe. Czy w ustaleniu tych przychodów należy uwzględnić przychody ze sprzedaży majątku trwałego?
Jesteśmy spółką z o.o. Jak powinniśmy ewidencjonować czynsz płatny z góry?
Prowadzimy księgi rachunkowe przy użyciu programu Symfonia FK. Chcielibyśmy wiedzieć, czy spełniamy wymogi ustawy o rachunkowości (art. 13 ust. 6), nie dokonując wydruku zapisów na kontach analitycznych na koniec roku. Zamiast wydruku sporządzamy archiwizację danych na płytach CD. Czy taką archiwizację można uznać za „przeniesienie treści ksiąg rachunkowych na komputerowy nośnik danych”? Czy może należy
Jak powinny przebiegać księgowania w lombardzie?
Odmienne podejście do momentu powstania przychodu i zarachowania kosztów, wynikające z przepisów ustawy o rachunkowości oraz przepisów ustaw o podatku dochodowym, powoduje, że wynik bilansowy na ogół nie pokrywa się z wynikiem podatkowym.
W restauracji, którą prowadzimy, jest terminal elektroniczny POS. Klient płaci kartą, a na wyciągu mamy płatność klienta i prowizję od transakcji. Jak należy zaksięgować płatności klienta za pomocą karty płatniczej? Na jakim koncie ująć prowizję potrąconą od należności?
Firma podpisała umowę z Rejonowym Urzędem Poczty na usługi pocztowe. Zgodnie z umową firma przekazała zaliczkę w kwocie 1800 zł. Usługi pocztowe zwolnione są z VAT. W październiku otrzymaliśmy faktury VAT: 1) fakturę o treści: wpłata zaliczki - 1800 zł, 2) fakturę pod koniec miesiąca o treści: usługi pocztowe - 2000 zł, zaliczka na poczet usług - 1800 zł, razem - 200 zł. W następnym miesiącu dokonaliśmy
Nasza jednostka posiada należności od firmy, wobec której wszczęto postępowanie upadłościowe z możliwością wszczęcia układu. Czy w takiej sytuacji istnieje obowiązek tworzenia odpisów aktualizujących i czy są one kosztem uzyskania przychodów?
Jednostka będąca spółką z o.o. otrzymuje dywidendę z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Czy w swoich księgach rachunkowych powinna ująć 19% podatek dochodowy, którego płatnikiem jest jednostka przekazująca?
W wyniku pożaru w naszym biurze w dużej części została zniszczona dokumentacja księgowa (w szczególności faktury zakupu i sprzedaży). Czy w związku z powyższym zdarzeniem należy zawiadomić urząd skarbowy o zniszczeniu dokumentów księgowych?
Odmienna ocena wydatków ujętych przez podatnika w kosztach uzyskania przychodów nie czyni automatycznie nieprawidłowej księgi rachunkowej. Zapisy w księgach nie mogę tworzyć, ani też modyfikować obowiązku podatkowego; obowiązek ten może wynikać wyłącznie z przepisów materialnego prawa podatkowego.
Ukończenie technikum finansowego i uzyskanie świadectwa dojrzałości o innej specjalności niż rachunkowość nie może być kwalifikowane jako ukończenie szkoły średniej o specjalności rachunkowość w rozumieniu par. 2 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 1998 r. w sprawie kwalifikacji i innych wymagań, których spełnienie uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
Umowa leasingu operacyjnego charakteryzuje się tym, że zarówno ponoszone ryzyko, jak i uzyskane korzyści wynikające z prawa własności do wydzierżawionego środka trwałego pozostają przy właścicielu, czyli leasingodawcy.
Prosimy o podanie, jak zaewidencjonować wewnątrzwspólnotowe nabycie używanego samochodu ciężarowego w celu dalszego użytkowania.
Czy w przypadku gdy pożyczkobiorca zaprzestał spłacania pożyczki, a spółka udzielająca gwarancji musi teraz podjąć spłaty, należy fakt ten zaliczyć jako koszty bieżące czy jako zmniejszenie kapitałów własnych?
Nasza spółka otrzymała od jednego z kontrahentów w wyniku darowizny drobny sprzęt medyczny (o niskiej wartości jednostkowej), który nie został przyjęty do magazynu. Czy mogę wartość tego sprzętu zaksięgować w całości na konto kosztów zużycia materiałów?
Uchwalona 27 sierpnia 2004 r. ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie wprowadzi od 1 stycznia 2005 r. wydłużenie czasu pierwszej kadencji Krajowej Komisji Nadzoru z 4 do 5 lat.
Które z nakładów na środki trwałe ponoszonych w trakcie ich użytkowania należy uznać za koszty ich ulepszenia? Czy nakłady tego rodzaju wpływają na wartość środków trwałych i jak je ewidencjonować?
Proszę o wyjaśnienie, czy certyfikat Ministerstwa Finansów jest tym samym co świadectwo kwalifikacyjne do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych?
W 2002 r. firma kupiła grunt, który ujęła w ewidencji środków trwałych. W roku bieżącym dokonała podziału geodezyjnego gruntu, w wyniku którego wydzielono dwie działki. Na pierwszej działce firma ma zamiar jeszcze w tym roku zacząć budować obiekt magazynowy. Z drugiej działki firma ma nadzieję uzyskać w przyszłości korzyści ekonomiczne wynikające głównie z przyrostu jej wartości. W związku z tym chcielibyśmy