Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady

    Porady i artykuły

    Porady i artykuły

    Zakres dat
    -
    Tematyka
    Wszystkie Rachunkowość firm
    Roczniki
    Wszystkie Rok 2012
    Porada
    28.06.2018 Rachunkowość firm

    Terminarz prac księgowych w 2013 r. związanych z rocznym sprawozdaniem finansowym za rok 2013

    czytaj dalej
    Porada
    28.06.2018 Rachunkowość firm

    Terminarz prac księgowych w 2013 r. związanych z rocznym sprawozdaniem finansowym za rok 2012

    czytaj dalej
    Porada
    27.06.2018 Rachunkowość firm

    Jak zaewidencjonować pobraną z góry kwotę prowizji i odsetek od kredytu obrotowego

    Jak zaksięgować prowizje i odsetki od kredytu obrotowego zaciągniętego na 2 lata? Zarówno odsetki, jak i prowizja zostały z góry potrącone przez bank z udzielonego kredytu.

    czytaj dalej
    Porada
    26.06.2018 Podatki Rachunkowość firm

    Czy możliwe jest przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełną rachunkowość w trakcie roku kalendarzowego

    Nasza firma zajmuje się szyciem ubrań na eksport. W związku z tym, że w marcu 2012 r. zawarliśmy długoterminowe znaczące kontrakty na dostawę naszych produktów do Niemiec, chcielibyśmy przejść z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe już w tym roku. Czy możliwe jest przejście na księgi rachunkowe w trakcie roku, zakładając oczywiście, że wszelkie dokumenty zaewidencjonowane byłyby

    czytaj dalej
    Porada
    12.12.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Bilans 2012. Czy naliczać na dzień bilansowy odsetki od lokaty terminowej, jeśli zgodnie z umową bank wypłaca je dopiero w ostatnim dniu trwania lokaty

    W listopadzie 2012 r. założyliśmy dwie lokaty terminowe 6-miesięczne. Zgodnie z umową zawartą z bankiem naliczenie odsetek (kapitalizacja) nastąpi na koniec umowy. Zatem na potwierdzeniu z banku będzie figurować jedynie wartość nominalna lokat. Czy na dzień bilansowy sami powinniśmy naliczyć odsetki od tych lokat? Jeśli tak, to gdzie powinniśmy je wykazać w bilansie? Co zrobić z naliczonymi na dzień

    czytaj dalej
    Porada
    12.12.2012 Podatki Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Jak ustalić i zaewidencjonować podatkowe różnice kursowe na rachunku walutowym - zmiana stanowiska MF

    Jeżeli nie występuje operacja sprzedaży lub kupna waluty obcej oraz nie dochodzi do przewalutowania otrzymanej należności lub płaconego zobowiązania z zastosowaniem kursu faktycznego - to przy ustalaniu podatkowych różnic kursowych, w przypadku otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań począwszy od 1 stycznia 2012 r., powinien być zastosowany kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego

    czytaj dalej
    Porada
    12.12.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Czy zapis w księgach rachunkowych decyduje o momencie powstania kosztów podatkowych

    Między fiskusem a podatnikami trwają spory dotyczące momentu, w którym podatnicy powinni rozpoznawać koszty podatkowe. Niektóre organy podatkowe stoją na stanowisku, że moment ujęcia podatkowego wydatku powinien być tożsamy z jego ujęciem bilansowym. Pomimo że przyjęcie tego stanowiska ułatwia rozliczenie, to równocześnie oznacza, iż niektóre koszty podatkowe mogą być rozpoznawane później. Przedmiotem

    czytaj dalej
    Porada
    12.12.2012 Podatki Kadry i płace Obrót gospodarczy Rachunkowość firm Ubezpieczenia

    Zmiany dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2013 r. - ustawa o redukcji obciążeń przedsiębiorców

    Ustawa o redukcji niektórych obciążeń przedsiębiorców wprowadza m.in. zmiany w zasadach rozliczeń podatku dochodowego, VAT, akcyzy oraz w procedurze podatkowej i prawie gospodarczym. Ich celem jest poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorców poprzez wprowadzenie dla nich dogodniejszych rozwiązań prawnych. Nowe reguły stosowania w VAT "metody kasowej" i "ulgi na złe długi", a także obowiązkowe korekty

    czytaj dalej
    Porada
    28.11.2012 Rachunkowość firm

    Bilans 2012. Jak wyliczyć na dzień bilansowy podatek odroczony z tytułu leasingu finansowego, który jest podatkowo identyfikowany jako leasing operacyjny

    Jesteśmy spółką akcyjną. 1 stycznia 2012 r. spółka zawarła umowę leasingu, którego przedmiotem jest środek trwały. Według przepisów bilansowych umowa spełnia warunki leasingu finansowego, natomiast zgodnie z przepisami podatkowymi jest to umowa leasingu operacyjnego. Warunki umowy są następujące: - okres trwania umowy: 60 miesięcy, - wartość leasingu: 155 000 zł, - opłata za wykupienie przedmiotu leasingu

    czytaj dalej
    Porada
    28.11.2012 Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Bilans 2012. Gdzie w bilansie wykazać dokonane w ciągu roku odpisy z zysku w firmie osoby fizycznej

    Jak ewidencjonować w przedsiębiorstwie osoby fizycznej pobrane przez właściciela w ciągu roku zaliczki na poczet przyszłego zysku? Czy odpisy z zysku powinny być wykazane w pozycji pasywów - A.IX. "Odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego", czy też ujęte w A.I. "Kapitał podstawowy"?

    czytaj dalej
    Artykuł
    28.11.2012 Podatki Kadry i płace Obrót gospodarczy Rachunkowość firm Ubezpieczenia

    Zawieszenie działalności - problemy rozliczeniowe

    Zawieszenie działalności wywołuje po stronie podatników liczne wątpliwości w kwestii rozliczania w tym okresie podatków, prowadzenia pkpir lub ksiąg rachunkowych oraz wykonywania obowiązków w dziedzinie ubezpieczeń społecznych. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie. Raport podzieliliśmy na trzy części. Pierwsza dotyczy rozliczania podatków. Druga - prowadzenia

    czytaj dalej
    Porada
    12.11.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Jak wybór rachunkowej metody rozliczania różnic kursowych wpływa na obowiązek sporządzania i przekazania do KRS rocznego sprawozdania finansowego

    Rozważamy możliwość skorzystania (od 2013 r.) z wyboru ustalania różnic kursowych w podatku dochodowym według metody rachunkowej. Ze względu na rozmiary naszej działalności nieprzekraczające limitów, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, nie mamy obowiązku poddawania rocznego sprawozdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta. Czy w związku z wyborem księgowej (rachunkowej

    czytaj dalej
    Porada
    12.11.2012 Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Jak zaewidencjonować wierzytelności odpisane jako przedawnione

    W księgach rachunkowych spółdzielni mieszkaniowej na dzień 31 sierpnia 2012 r. figurują m.in. należności najemcy X za czynsze w kwocie 12 800 zł. Miesięczna opłata za lokal mieszkalny wynosi 800 zł. W 2012 r. najemca wpłacił kwotę 4000 jako regulację opłat czynszowych za okres styczeń - maj 2012 r. We wrześniu 2012 r. spółdzielnia mieszkaniowa wysłała do najemcy X wezwanie do zapłaty należności na

    czytaj dalej
    Porada
    12.11.2012 Podatki Rachunkowość firm

    W jakiej wysokości należy wykupić obowiązkowe OC, gdy biuro rachunkowe prowadzi księgi rachunkowe oraz podatkowe księgi przychodów i rozchodów

    W jakiej wysokości należy wykupić obowiązkowe OC, gdy biuro prowadzi oprócz ksiąg rachunkowych podatkowe księgi przychodów i rozchodów i inne ewidencje? Posiadam certyfikat MF do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jestem ubezpieczona na 10 000 euro. Jakiś czas temu odmówiono mi wypłaty odszkodowania (firma ubezpieczeniowa) dla podatnika rozliczanego ryczałtem ewidencjonowanym, twierdząc, że

    czytaj dalej
    Porada
    12.11.2012 Podatki Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Jak rozliczyć wynagrodzenie z umorzonych udziałów przekazane spadkobiercom zmarłego wspólnika spółki, będącego jej pracownikiem

    Jesteśmy spółką z o.o. W tym roku wypłacimy spadkobiercom zmarłego wspólnika (który był jednocześnie pracownikiem naszej spółki) wynagrodzenie za udziały w spółce zgodnie z umową spółki. Czy od tego wynagrodzenia powinniśmy pobrać podatek na ogólnych zasadach dotyczących pracowników? Do jakich przychodów powinniśmy zaliczyć tę wypłatę?

    czytaj dalej
    Artykuł
    12.11.2012 Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Bilans 2012. Inwentaryzacja rozrachunków drogą potwierdzania sald

    Inwentaryzacja rozrachunków następuje, co do zasady, drogą uzgodnienia salda z kontrahentem, a więc uzyskania od kontrahenta potwierdzenia, że uznaje saldo (tj. kwotę wymagającą zapłaty). Ustawa o rachunkowości (art. 26 ust. 1) nakazuje, by drogą potwierdzenia sald inwentaryzować: ● aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki (w tym papiery wartościowe

    czytaj dalej
    Porada
    29.10.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Jak udokumentować zakup mediów dla zagranicznego mieszkania pracownika

    Nasza firma (spółka akcyjna) zamierza świadczyć swoje usługi na rynku ukraińskim. W tym celu wysłaliśmy naszego pracownika na delegację na Ukrainę, aby rozeznał potencjalny rynek, klientów itp. Pracownik wynajął na miejscu mieszkanie. Stosowna umowa najmu została podpisana pomiędzy naszym zarządem a właścicielem mieszkania. W umowie jest również zapis o ponoszeniu przez naszą spółkę kosztów mediów.

    czytaj dalej
    Porada
    29.10.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Czy osoba fizyczna prowadząca działalność podlega obowiązkowi badania sprawozdania finansowego

    Czy osoby fizyczne prowadzące działalność (księgi handlowe), jeśli spełnią dwa warunki wymienione w art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości, mają również obowiązek badania sprawozdania przez biegłego rewidenta?

    czytaj dalej
    Porada
    29.10.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż środka trwałego wniesionego w postaci aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa

    Do spółki z o.o. wniesiono w 2003 r. w postaci aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wartość wniesionego aportu podwyższyła kapitał zakładowy spółki (objęcie udziałów). Czy sprzedaż jednego składnika majątku, wcześniej wniesionego aportem w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (nieruchomości), będzie miała wpływ na wysokość kapitału zakładowego spółki? Jak rozliczyć rachunkowo i podatkowo

    czytaj dalej
    Porada
    29.10.2012 Podatki Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Powstanie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych od 2013 r. - wybrane problemy

    Wydawałoby się, że powstanie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych jest rzeczą oczywistą, która nie budzi żadnych wątpliwości. Tak niestety nie jest, czego potwierdzeniem jest lista pytań, na które odpowiadamy poniżej.

    czytaj dalej
    Porada
    12.10.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych zakup gruntu wraz z budynkiem, gdy w akcie notarialnym nie wyodrębniono ich wartości

    W sierpniu 2012 r. spółka dokonała zakupu nieruchomości zabudowanej. W akcie notarialnym nie wyszczególniono wartości gruntu i znajdującego się na nim budynku (hala produkcyjna z częścią biurową). Zwróciliśmy się do rzeczoznawcy o wycenę poszczególnych składników. Operat szacunkowy spółka otrzymała we wrześniu, przy czym wartość z niego wynikająca jest wyższa niż określona w akcie notarialnym. Według

    czytaj dalej
    Porada
    12.10.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Czy elementy środka trwałego, które można zdemontować i wykorzystać do prac z innymi urządzeniami, stanowią oddzielne środki trwałe

    W maju 2012 r. nabyliśmy urządzenie do wiercenia, które składa się z kilku elementów. Tworzą one kompletny środek trwały. Wartość urządzenia to 2 500 000 zł. Część elementów może być demontowana. W momencie, w którym zakupione urządzenie jest niewykorzystywane, dział techniczny demontuje niektóre elementy i przenosi do innych lokalizacji. W tych nowych lokalizacjach elementy te współpracują z innego

    czytaj dalej
    Artykuł
    12.10.2012 Podatki Rachunkowość firm

    Podatek od nieruchomości - wybrane problemy rozliczeniowe

    Podatek od nieruchomości jest jednym z obciążeń podatkowych działalności przedsiębiorców. Dla przedsiębiorców istotne jest, by właściwie rozliczać ten podatek. Niestety, sposób opodatkowania nieruchomości należących do przedsiębiorców budzi w praktyce wiele wątpliwości. W publikacji przedstawiamy najważniejsze problemy związane z rozliczeniami tego podatku, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii poruszanych

    czytaj dalej
    Porada
    12.10.2012 Podatki Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Odpowiedzi ekspertów INFORLEX.PL na pytania księgowych zadawane podczas dyżurów telefonicznych

    czytaj dalej
    Poprzednia
    1 2 3
    Następna
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.