Pojęcie "kupno", użyte w art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć w sposób cywilistyczny jako nabycie w drodze sprzedaży, wykluczając inne odpłatne czynności prawne, takie jak datio in solutum, które nie spełniają kryteriów sprzedaży, takich jak wzajemność, kauzalność czy odpłatność wyrażona w pieniądzu.
Zgodna z Konstytucją RP jest taka wykładnia art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którą - obok kryterium posiadania nieruchomości przez przedsiębiorcę - uwzględnia również to, czy dana nieruchomość służy przedsiębiorcy do prowadzenia działalności gospodarczej lub może być potencjalnie wykorzystana do prowadzonej działalności gospodarczej.
Wznowienie postępowania ma na celu stworzenie prawnej możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i podjęcia ponownego rozstrzygnięcia sprawy zakończonej decyzją ostateczną, jeżeli postępowanie podatkowe przed organem podatkowym było dotknięte choć jedną z kwalifikowanych wad procesowych wymienionych w art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej.
Wznowienie postępowania ma na celu stworzenie prawnej możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i podjęcia ponownego rozstrzygnięcia sprawy zakończonej decyzją ostateczną, jeżeli postępowanie podatkowe przed organem podatkowym było dotknięte choć jedną z kwalifikowanych wad procesowych wymienionych w art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej.
Wznowienie postępowania ma na celu stworzenie prawnej możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i podjęcia ponownego rozstrzygnięcia sprawy zakończonej decyzją ostateczną, jeżeli postępowanie podatkowe przed organem podatkowym było dotknięte choć jedną z kwalifikowanych wad procesowych wymienionych w art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej.
Warunek zastosowania zwolnienia określony w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn - "udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym" należy uznać za zrealizowany także w przypadku, gdy darczyńca przekazał środki pieniężne na wskazany
Interpretacja art. 68 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej wskazuje na konieczność ustalenia rzeczywistego przedmiotu opodatkowania, niezależnie od danych zawartych w deklaracji podatkowej.
Umorzenie zaległości podatkowych na podstawie art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej możliwe jest jedynie w sytuacji, gdy organ podatkowy stwierdzi wystąpienie jednej z przesłanek – ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. Stwierdzenie tych przesłanek otwiera możliwość rozważenia zakresu zastosowania ulgi, lecz nie oznacza automatycznego jej przyznania.
Ważny interes podatnika oraz interes publiczny, określone w art. 270 § 1 Ordynacji podatkowej, stanowią klauzule generalne odsyłające do ocen pozaprawnych. Ich zastosowanie wymaga zrównoważenia zasad terminowego płacenia podatków z wyjątkiem dotyczącym indywidualnych ulg podatkowych, uwzględniając możliwość, że dochodzenie należności może generować większe koszty niż ich umorzenie.
Dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego od darowizn wystarczające jest udokumentowanie przekazania środków pieniężnych na rachunek techniczny obdarowanego, służący spłacie jego kredytu, gdyż również taki sposób przekazywania darowizny spełnia warunki ustawowe zwolnienia określone w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Zgodnie z art. 22 § 2a Ordynacji podatkowej organ podatkowy, na wniosek podatnika, ogranicza pobór zaliczek na podatek, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu lub zysku przewidywanego na dany rok podatkowy. Przepis ten wskazuje przesłankę spełnienie, której powoduje
Dochody uzyskiwane przez uczelnie niepubliczne z działalności edukacyjnej, oświatowej oraz związanej z kształceniem studentów, prowadzonej zgodnie z celami statutowymi, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem ich przeznaczenia na cele statutowe, nawet jeśli działalność ta ma charakter odpłatny.
Dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, przeznaczone na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w ramach działalności strefowej, pozostaje w bezpośrednim związku z tą działalnością i może być uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Członek zarządu ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe spółki, jeśli nie zgłosi wniosku o ogłoszenie upadłości w odpowiednim czasie, a egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna. Niedopełnienie tego obowiązku, wynikające z zaniedbania lub niedbalstwa, nie zwalnia z odpowiedzialności, nawet jeśli przesłanki niewypłacalności zaistniały przed objęciem funkcji.
Warunkiem orzeczenia o odpowiedzialności członka zarządu spółki za zaległości podatkowe jest wykazanie przez organ podatkowy, że w dacie płatności zobowiązań podatkowych, które przekształciły się w zaległości podatkowe, osoba trzecia pełniła funkcję członka zarządu spółki, a także, że egzekucja z majątku spółki okazała się bezskuteczna.