W 2026 r. do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze będą wliczane także okresy prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykonywania umowy zlecenia. Pracodawca będzie zobowiązany wliczyć pracownikowi do stażu pracy wcześniejszą aktywność zawodową, pod warunkiem jej właściwego udokumentowania - w ciągu 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Bieg tego terminu będzie się różnił dla
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowelizacja Kodeksu pracy zmieniająca zasady ustalania stażu pracy. Wliczenie dodatkowych okresów zatrudnienia może skutkować koniecznością naliczenia lub podwyższenia niektórych świadczeń pracowniczych. Ustalenie, czy pracownikowi będzie przysługiwała nagroda jubileuszowa, dodatek stażowy albo inne świadczenie, będzie zależało przede wszystkim od regulacji
Wchodzące w życie od 1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące naliczania stażu pracy mogą spowodować konieczność wypłaty albo wyrównania pracownikom niektórych świadczeń pracowniczych. Dotyczy to przede wszystkim pracodawców ze sfery budżetowej i samorządowej, którzy wypłacają nagrody jubileuszowe czy dodatki stażowe zależne od stażu pracy.
Średnio o 5% wzrosły maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego przysługujące m.in. wójtom, burmistrzom, prezydentom miast i ich zastępcom, a także skarbnikom. Zmiany tych wynagrodzeń mogą wymagać podjęcia odpowiedniej uchwały przez właściwe organy dokonujące czynności wobec niektórych z tych osób. Ponadto wyodrębniono nową podgrupę stanowisk w urzędach marszałkowskich dla
Od 14 czerwca 2025 r. weszły w życie zmiany w zakresie minimalnej wysokości wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wyższe wynagrodzenia przysługują tym pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.
Wiele uprawnień pracowniczych zależy od ogólnego stażu pracy ustalanego z całego okresu zatrudnienia. W pragmatykach pracowniczych regulujących zasady zatrudniania pracowników sfery budżetowej przy ustalaniu uprawnień pracowniczych uwzględniane są głównie zakończone okresy pracy. U pracodawców z sektora prywatnego zasady zaliczania poszczególnych okresów zatrudnienia do okresów pracy, od których zależą
Osoba podejmująca po raz pierwszy pracę w urzędzie powinna odbyć służbę przygotowawczą, jeżeli umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż pół roku lub na czas nieokreślony – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Służba przygotowawcza kończy się egzaminem, którego wynik decyduje o dalszym zatrudnieniu.
Co do zasady pracodawca nie może zabronić pracownikowi dodatkowego zatrudnienia u innego pracodawcy. Natomiast pracownik pozostający w stosunku pracy jednocześnie z dwoma pracodawcami odrębnie nabywa uprawnienia ze stosunku pracy u każdego z nich.
W związku z usuwaniem skutków powodzi, która miała miejsce na południu i zachodzie Polski we wrześniu 2024 r., pracownicy zyskali dodatkowe uprawnienia pracownicze, takie jak np. prawo do dodatkowych dni urlopu na żądanie czy 20 dni dodatkowego zwolnienia od pracy. Poszkodowani w wyniku powodzi pracodawcy mogą natomiast liczyć na wsparcie finansowe z budżetu państwa, np. w formie dofinansowania do
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) jest premią za efektywnie i nienagannie wykonywaną pracę przez cały rok kalendarzowy w jednostce sfery budżetowej. Prawo do tej gratyfikacji mają również pracownicy, którzy nie przepracowali pełnego roku kalendarzowego, ale okres ten zasadniczo nie może być krótszy niż 6 miesięcy. W takim przypadku otrzymają trzynastkę w wysokości proporcjonalnej.
Zatrudnianie cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Polsce jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż zatrudnianie obywateli polskich. Jednak pracodawcy często decydują się na takich zatrudnienie obcokrajowców, ponieważ nie mogą pozyskać odpowiednich pracowników w Polsce. Ponadto zatrudnienie cudzoziemców spoza UE jest często opłacalne pod względem finansowym.