Metoda porównawcza polega na porównaniu wysokości obrotów co najmniej dwóch lub większej liczby podatników, prowadzących przedsiębiorstwo handlowe, w liczbach względnych, gdy znany jest obrót w liczbie bezwzględnej jednego z tych przedsiębiorstw. Metoda porównawcza może polegać także na porównaniu obrotu tego samego przedsiębiorstwa handlowego za dwa różne okresy jednego roku lub dwóch kolejnych następujących
1. Wyrok orzekający eksmisję załatwia spór między stronami tego procesu i nie daje terenowemu organowi administracji państwowej, przed jego wykonaniem, podstawy do wymeldowania z lokalu osoby podlegającej przymusowemu usunięciu. 2. Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. 1984 nr 32 poz. 174/ zobowiązuje do wymeldowania się tylko wówczas, gdy
Ustawa z dnia 1 lutego 1983 r. prawo o ruchu drogowym /Dz.U. nr 6 poz. 35/ uprawniła naczelnika gminy na podstawie art. 82 ust. 1 do wezwania kierującego pojazdem by poddał się sprawdzeniu jego kwalifikacji kierowcy w sytuacji gdy istnieją uzasadnione zastrzeżenia co do znajomości przez niego przepisów o ruchu drogowym. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu na podstawie art. 84 ust. 6 wydaje
1. Podstawą zaskarżenia decyzji administracyjnych, czyli podstawą skargi sądowej, nie może być zarzut naruszenia zasad współżycia społecznego /art. 196 par. 1 Kpa/. 2. Art. 6 i art. 7 Kpa wykluczają stosowanie zasad współżycia społecznego w postępowaniu administracyjnym, tym bardziej, że zasady współżycia społecznego nie mogą stanowić podstawy prawnej decyzji administracyjnej i skargi sądowej, nie
Istota art. 7 Kpa polega na tym, że w toku postępowania administracyjnego organy orzekające administracji państwowej mają obowiązek czuwać nad przestrzeganiem zasady praworządności socjalistycznej i podejmować wszelkie kroki niezbędne do dokładnego, wnikliwego, wszechstronnego, wyczerpującego zebrania i wyjaśnienia stanu faktycznego /rozpatrzenia całego materiału dowodowego/ oraz załatwienia sprawy
1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. 1984 nr 32 poz. 174/ nie wyjaśnia pojęcia "opuszczenia lokalu". Badając stan faktyczny nie można zatem pominąć również okoliczności powodujących ewentualne wyprowadzenie się najemcy. 2. Jeżeli z wyroku sądowego wynika, że "przez czas wspólnego zamieszkiwania stron", a zatem do czasu wykonania eksmisji, skarżący ma
1. Przykład decyzji o charakterze uznaniowym /opartej na "uznaniu administracyjnym"/ uzależnionej od zaistnienia przewidzianych prawem warunków określonych w formie "pojęcia nieokreślonego" /niesprecyzowanego/. Uznanie administracyjne występuje najczęściej wówczas, gdy norma prawna zawiera sformułowanie "może", jest możliwością wyboru następstwa prawnego przez organ orzekający w indywidualnej sprawie
Nabywcami działek budowlanych "mogą być" osoby: nie posiadające odpowiednich działek, domów mieszkalnych, lokali własnościowych, stale zatrudnione w zakładach pracy położonych na obszarach danej wsi, wykonujące zawody związane z rolnictwem i leśnictwem oraz świadczące usługi bezpośrednio dla rolnictwa i ludności wiejskiej /par. 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa z dnia 22 maja 1973 r. w sprawie
1. Naczelny Sąd Administracyjny nigdy nie może wydać rozstrzygnięcia merytorycznego /art. 16 par. 2, art. 196 par. 1 i art. 207 par. 1-5 Kpa/, gdy to jest zastrzeżone tylko dla organów administracji państwowej /art. 104, art. 107 i art. 138 Kpa oraz art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych oraz uporządkowaniu niektórych spraw związanych z przeprowadzeniem
Zarządzenie Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 29 lipca 1981 r. w sprawie zagospodarowania zbędnych suszarń, strychów i innych pomieszczeń w budynkach stanowiących własność Państwa /M.P. nr 19 poz. 182/ nie przewiduje wydawania decyzji uprawniającej do dokonania adaptacji takich pomieszczeń na cele mieszkalne.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych oraz uporządkowaniu niektórych spraw związanych z przeprowadzeniem reformy rolnej i osadnictwa rolnego /Dz.U. nr 17 poz. 71 ze zm./ o przejęciu nieruchomości rolnych na własność Państwa orzeka organ administracji rolnej Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, a o przyjęciu nieruchomości leśnych
Zgodnie z par. 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 1978 r. w sprawie zwolnienia od podatków i opłaty skarbowej podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności zarobkowej /Dz.U. nr 11 poz. 47/ zwolnienie od podatków przysługuje jedynie podatnikom, którzy nie wykonują innej działalności podlegającej podatkowi obrotowemu lub opłacie
1. Kontrola sądowa dotyczy zgodności decyzji z prawem, a więc wchodzą tu w grę akty o charakterze ustawodawczym, tzn. ustawy i dekrety z mocą ustawy oraz akty wykonawcze do tych ustaw, a zatem akty zawierające normy powszechnie obowiązujące, wydane na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego i z powołaniem się na to konkretne upoważnienie. Nie można jednak z pojęcia prawa w rozumieniu wyżej
Należy stwierdzić, że skoro nabycie przez Państwo gospodarstwa rolnego w zamian za rentę ma charakter nabycia pierwotnego, to tym samym prawo dzierżawy wygasa chyba, że zostało ono ujawnione w księdze wieczystej. Brak jednak podstawy do odmowy przyjęcia gospodarstwa rolnego z tego tylko powodu, że rolnik przed przekazaniem tego gospodarstwa zawarł wieloletnią umowę dzierżawy.
Tryb przyjęty w art. 200 Kpa co do składania skargi i jej uznania w całości daje organowi administracji państwowej, który wydał zaskarżoną decyzję w ostatniej instancji możliwość powtórnego zbadania sprawy administracyjnej i zastanowienia się nad prawidłowością swego rozstrzygnięcia. Jednak nie może on dawać nowych rozwiązań częściowych, zarówno co do jednej skargi, jak i kilku skarg. Może tylko zaspokoić
Jeżeli w lokalu zajmowanym przez kilku najemców, jeden z nich zawarł umowę o opiekę /art. 8 ust. 2 Prawa lokalowego - t.j. Dz.U. 1983 nr 11 poz. 55/, w wyniku której nadwyżka przysługującej mu powierzchni mieszkalnej w postaci odrębnego pokoju stała się przedmiotem podnajmu na rzecz opiekuna, organ administracji nie może wydać decyzji o opróżnieniu części lokalu stanowiącej nadwyżkę i przydzielenie
Nie można przyjąć aby sprawa taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym należała do kategorii spraw, o których mowa w art. 196 par. 1 Kpa zastrzeżonych do rozpoznania przez sąd administracyjny.
Paragraf 42 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 31 lipca 1972 r. w sprawie krajowego transportu drogowego /Dz.U. nr 34 poz. 234/ nie może stanowić podstawy prawnej do wydania decyzji administracyjnej w sprawie cofnięcia zezwolenia lub potwierdzenia zgłoszenia osobie fizycznej, w stosunku do której postępowanie karne zostało warunkowo
1. Zatrudnienie konkubiny nie może być uznane za pracę członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym w rozumieniu par. 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 1981 r. w sprawie zwolnienia od podatków i opłaty skarbowej podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności zarobkowej /Dz.U. nr 26 poz. 138/. 2. Za rencistę w
1. Decyzja dotycząca wstrzymania robót budowlanych może być wydana również w przypadku gdy obiekt budowlany jest już ukończony. 2. W pojęciu robót budowlanych mieści się również sporządzenie odpowiedniej dokumentacji technicznej potrzebnej do wykonania robót budowlanych. Bez dokumentacji nie można ustalić czy budowa faktycznie jest ukończona w sposób który pozwalałby oddania do użytku obiektu budowlanego
Decyzja administracyjna w sprawie odmowy rozbiórki obiektu budowlanego występuje w formie "sprzeciwu" /decyzji negatywnej/. A zatem do decyzji w formie sprzeciwu mają zastosowanie wszystkie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, a zwłaszcza art. 107 par. 1 i par. 3 Kpa.
Decyzja o przejęciu na rzecz Skarbu Państwa nie zabudowanej w oznaczonym okresie działki letniskowej w trybie art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o terenach budowlanych na obszarach wsi /Dz.U. 1969 nr 27 poz. 216/ z powodu naruszenia terminu rozpoczęcia budowy, jest sprzeczna z art. 7 i 8 Kpa., jeżeli organ administracji państwowej wydał akt prawny, uniemożliwiający w danym okresie
Jeżeli nie zachodzą przesłanki do nakazania rozbiórki obiektu budowlanego /art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane - Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ organ administracji państwowej powinien usankcjonować popełnienie naruszenia prawa polegające na wybudowaniu obiektu bez pozwolenia na budowę, przyjmując zawiadomienie skarżącego o oddaniu obiektu do użytku, bądź nałożyć