Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608100)
      • Kadry i płace (26134)
      • Obrót gospodarczy (88861)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35961)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.04.2018 Podatki

    Interpretacja indywidualna z dnia 16.04.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.177.2018.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.177.2018.1.AJ

    Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego efekty w postaci wybudowanej kanalizacji zostaną wydzierżawione.

    Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 20 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.

    We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

    Gmina w dniu 26 czerwca 2017 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu XXX współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020; poddziałanie Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii na operacje Gospodarka wodno-ściekowa objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja przedsięwzięcia polega na budowie systemu kanalizacji dla gospodarstw domowych z miejscowości R. do miejscowości G. z odprowadzeniem ścieków do istniejącej oczyszczalni ścieków. Wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Zgodnie z umową o dofinansowaniu projektu, wydatki kwalifikowane w projekcie (czyli wydatki, które mogą być przedmiotem dofinansowania) stanowią wydatki netto Gminy na przedmiotową inwestycję, tj. bez kosztu podatku od towarów i usług. Podatek od towarów i usług naliczony od zakupów inwestycyjnych na projekt zostanie w całości sfinansowany ze środków własnych Gminy. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia, majątek wybudowany w ramach przedsięwzięcia zostanie przekazany w dzierżawę Przedsiębiorstwu Usług Wodno-Kanalizacyjnych jednostka operatorska - sp. z o.o. (spółka komunalna, 100% udziałów posiada Gmina), które administruje mieniem Gminy i pobiera opłaty z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Gmina zamierza przekazać wybudowaną kanalizację sanitarną spółce komunalnej Gminy na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Wydzierżawienie sieci kanalizacji sanitarnej stanowi czynność cywilnoprawną, w związku z czym wykonując czynności dzierżawy sieci Gmina będzie działała jako podatnik VAT realizujący działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Na ocenę statusu Gminy w tym przypadku - a w konsekwencji na ocenę uprawnień obowiązków Gminy wynikających z ustawy o VAT w tym przypadku - nie ma wpływu ani cel, ani też rezultat prowadzonej działalności. To oznacza, że podlega opodatkowaniu VAT ww. działalność Gminy, jeżeli jej cel wpisuje się w działalność statutową Gminy i w wykonywanie zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Dodatkowo podlega opodatkowaniu VAT działalność Gminy w powyższym zakresie również w przypadku, w którym jej rezultat nie prowadziłby do wygenerowania zysku. Wartość czynszu dzierżawnego ustalono na poziomie rocznym w wysokości 110.581 zł. Wartość czynszu wskazaną powyżej skalkulowano przy założeniu, że na moment przyjęcia przedmiotowych środków trwałych do ewidencji dokumentem OT ich wartość początkowa będzie wartością netto inwestycji, bez podatku VAT podlegającego w ocenie Gminy odliczeniu w całości. Jeżeli podatek od towarów i usług nie podlegałby odliczeniu w całości, wówczas wartość początkowa infrastruktury kanalizacyjnej w OT uwzględniałaby koszt takiego podatku, a w konsekwencji wpłynęłoby to na wzrost miesięcznego obrotu (wynagrodzenia Gminy) z tytułu usług dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej. Kalkulacja wynagrodzenia z tytułu dzierżawy powstałej infrastruktury kanalizacyjnej na rzecz Przedsiębiorstwa Usług Wodno-Kanalizacyjnych sp. z. o.o. (spółka komunalna, 100% udziałów posiada Gmina) będzie wynikała z uwzględnieniem następujących czynników: - roczną wartość amortyzacji/umorzenia wytworzonego w ramach projektu majątku - ok. 110.581 zł rocznie przy stawce amortyzacji/umorzenia 4,5% rocznie właściwej dla budowanej sieci kanalizacyjnej; na wartość tą wpływają następujące czynniki: wartość umowy z wykonawcą brutto 2.929.654 zł (netto: 2.381.832,52 zł) oraz wartość umowy związanej z nadzorem inwestorskim brutto 92.900 zł (netto 75.528,46 zł); do celów czynszu dzierżawnego przyjęto wartość netto robót budowlanych oraz nadzoru tj. 2.457.360,98 zł, - w ramach inwestycji nie korzystano z pożyczek np. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wobec tego nie występują tutaj koszty tego typu finansowania inwestycji wpływające na wartość czynszu dzierżawnego. Podsumowując w kalkulacji czynszu w wysokości 110.581 zł rocznie uwzględniono przewidywany okres eksploatacji sieci, który zgodnie z analizą efektywności kosztowej przedstawioną wraz z wnioskiem o dofinansowanie wynosi 35 lat. Wysokość czynszu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, gdyż jego wysokość powiązana jest z wartością umorzenia/amortyzacji wytworzonych środków trwałych i umożliwi zgromadzenie środków finansowych na odtworzenie wytworzonych w ramach projektu środków trwałych. Wysokość czynszu dzierżawnego jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy czym należy wziąć pod uwagę następujące aspekty: - z jednej strony przyjmuje się, że komercyjne inwestycje realizowane na zasadach komercyjnych powinny się zwrócić w perspektywie 5 lat do maksymalnie 15 lat (10 - 15 lat jako okres odniesienia dla kalkulacji opłacalności inwestycji komercyjnych według Wytycznych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Wytyczne w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata 2014-2020 - podrozdział 7.4), - z drugiej strony w przypadku sektora wodno-ściekowego nie można wskazać konkurencyjnych realiów rynkowych, gdyż podmioty działające w tym obszarze funkcjonują na zasadach monopolu naturalnego. Opłaty za usługi wodno-ściekowe wyznaczane są w postaci taryf kalkulowanych na podstawie przewidywanych do ponoszenia kosztów oraz zakresu działania podmiotu. Zasada zanieczyszczający płaci wymaga, aby w ramach taryf uwzględnione były pełne koszty funkcjonowania systemu, co oznacza konieczność uwzględnienia wartości amortyzacji/umorzenia majątku eksploatowanego na potrzeby świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków. W ocenie Gminy sposób kalkulowania przez Gminę czynszu dzierżawnego uwzględnia realia rynkowe dla tego typu infrastruktury, bowiem pozwoli w okresie użytkowania sieci zwrócić Gminie pełne koszty jej wytworzenia, a spółce komunalnej prowadzącej zarobkową działalność wodno-ściekową przy pomocy tej infrastruktury wygenerować zysk z tytułu swojej działalności.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak odliczyć VAT od remontu budynku służącego działalności opodatkowanej i zwolnionej z VAT
    • Brak prawa do odliczenia VAT od artykułów spożywczych przekazanych pracownikom – wyrok NSA
    • Jak ma odliczyć VAT rolnik, który nabywa wodę na potrzeby osobiste i prowadzonego gospodarstwa
    • Wewnątrzwspólnotowe nabycie środków transportu i informacje VAT-23 – problemy podatkowe
    • Czy zakup minikoparki uprawnia do pełnego odliczenia VAT
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 86
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    16.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.744.2025.1.MS
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.694.2025.1.MPU
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.772.2025.2.AKR
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.783.2025.1.JKU
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.1006.2025.2.JK
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.998.2025.2.AKO
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.696.2025.1.PJ
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.716.2025.2.AK
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.849.2025.3.AB
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.1003.2025.2.MG
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.668.2025.1.AS
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.717.2025.4.EB
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.845.2025.1.DS
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.598.2025.1.IG
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.976.2025.1.MJ
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.581.2025.2.APR
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.613.2025.1.PS
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1006.2025.1.JP
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.581.2021.8.MC
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.850.2025.2.MG
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.561.2025.2.BS
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.782.2025.1.AA
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.558.2025.2.DP
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.994.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.